Bu yıl 90.ıncı yaşını kutlayan Japon Mazda’da, minivan geleneği yarım asır öncesine dek uzanıyor. Mazda, ilk minivan aracı 1963 yılında üretmiş. O dönemin araçlarıyla karşılaştırıldığında yüksek tavanlı ve geniş içhacimli olan bu araç, rakipleriyle fark yaratmış. Mazda’nın minivan geleneği 1977’de Familia modeliyle devam etmiş. Daha sonra bu geleneği 1989’da Mazda MPV modeli, 1999’da ise Mazda Premacy isimli kompakt van devam ettirmiş. Bugün hala dünya pazarlarında satılan ilk Mazda5 ise ilk olarak 2005 yılında tanıtılmış. Mazda5, 2005 yılından beri dünyada toplam olarak 500.000 adet satılan başarılı bir model. Bu rakamın üçte biri yani 176.000 adedi de Avrupa’da satılmış. Yani Mazda5 Avrupa için de önemli bir model. 5’in Avrupa’da en önemli pazarları arasında Almanya, İngiltere, Avusturya, Fransa, İspanya ve İsveç geliyor. Mevcut 5 şu ana kadar Türkiye pazarına girmemişti ama yeni 5’i Mazda, Türkiye pazarına da tanıtmak istiyor. Bu amaçla Mazda5, Ekim ayı sonunda düzenlenecek olan Autoshow 2010’da sergilenecek ve ardından da ülkemizde satışa sunulması planlanıyor. Mazda, 5 modelini yepyeni Mazda5 olarak nitelendiriyor. Aracın dış ve iç tasarımında belirgin yenilemeler bulunuyor fakat silüetine baktığınızda, bir önceki modelle aralarında, belirgin benzerlikler de yer alıyor. Örneğin dışta boyutlar (2,750mm dingil mesafesi, 1,750 mm toplam genişlik ve 1,615 mm toplam yükseklik) ve orantılar hiç değişmemiş, sadece 4,585 mm olan toplam uzunluk önceki modelden 80 mm daha uzun. Ayrıca 0.30’luk aerodinamik sürtünme katsayısı bile değişmemiş, içte de oturma düzeninde belirgin değişiklikler yok. ~Mazda tasarımcısı Koji Tabata, aracın rakiplerine göre yeterince aerodinamik olduğunu belirtiyor ve bu alanda bir geliştirmeye uzun süre ihtiyaç olmayacağını savunuyor. Bununla birlikte yeni araçta yer verilen Nagare akımı öğeleriyle, dinamik tasarım özellikleri artırılmış, tasarım Zoom Zoom felsefesine daha da yakın hale gelmiş. Yeni Mazda5’te beş köşeli ızgara çok daha geniş, alt tampon çok daha heykelsi ve yeni farlar daha köşeli olarak tasarlanmış. Bunların altında ise, tampona içten yerleştirilen yeni köşeli sis lambası açıklıkları bulunuyor. Çamurluk, sis lambası kenarının yarattığı hareketi alıp, aracın yan cephesi boyunca hareketine devam eden ve sürgülü kapı rayının hemen altındaki arka panele uzanan dalgaya benzer Nagare Flow özelliğini yansıtmak için onu tekerlek yuvasına kadar taşıyor. Bu ilginç yan panel eklemi, rüzgarın suda yarattığı şekillere dayanılarak tasarlanmış. Kapılardaki Nagare dalgaları, otomobile, dururken bile bir hareket hissi kazandırıyor. Mühendisler dalgalı kapı panelleri için birçok ön test yapmışlar; kapıların üretiminin pahalı olmaması, kullanım sırasında oluşacak hasarlarda ise kolay ve ucuza onarılabilmesi için ön testler yapılmış. Ayrıca farklı renkte boyanmış kapılarda, bu dalgaların ışığı ve üzerlerine yansıyan görüntüleri nasıl yansıttığı araştırılmış. Nagare dalgalı kapılar tüm bu testlerden başarıyla geçmiş. Bu arada arka sürgülü kapıların elektrikli olarak açılıp kapandıklarını, böylece dar alanlarda kolay kullanım sunduklarını, üstelikde kapı kenarları boyunca yerleştirilen yumuşak sensörler sayesinde, en küçük bir sıkışmada bile durup sıkışmayı önlediklerini ilave etmemiz gerekiyor. ~Elektrikli sürgülü kapılar, kapı kolundaki sensörlerle, direksiyonun solundaki düğmelerle veya anahtardaki uzaktan kumandayla kontrol edilebiliyor, gerektiğinde elektrik fonksiyonu devreden çıkartılıp manuel olarak da kullanılabiliyor. Mazda mühendisleri, bu sürgülü kapıların yandan çarpma testlerinden başarıyla geçtiklerini de belirtiyor. Arka tasarımda ise, arka sütun camla kaplanarak gizlenmiş ve şekil verilmiş. Stop lambaları ise yatay hale getirilmiş, açıkçası bir önceki modeldeki dikey stoplambalarıyla karşılaştırıldığında, arka bölümdeki tasarımın ileriye değil, geriye gittiğini düşünenlerin çıkacağını tahmin ediyoruz. Ama dış cephede kullanılan tüm bu Nagare tasarım akımlarının Mazda5’in dış görünümünü, hem C-MAV segmentine hem de Mazda’ya özgü hale getirdiğini söylemek mümkün.Dış mekanda Nagare akımını hissederken, iç mekanda da kokpit ve kumanda gurubu çevresinde önemli yeniliklerin yapıldığı hemen göze çarpıyor. Derli toplu kokpitte kullanılan malzeme kalitesi göz doldururken, dairesel büyük düğmelerle sadelik ve ergonomiye de önem verildiği açıkça görülüyor. Direksiyon simidi üzerindeki cruise control ve müzik sistemi düğmeleri de kolay kumanda ediliyor. Ayrıca bu bölgede yer verilen krom çerçeveler de iç mekan atmosferine Zoom Zoom dinamizmini taşıyor. İç mekanda 7 kişi için oturma alanı sunan, yeni tasarımlı koltuklarda Karakuri felsefesinden yararlanılmış. Orta koltuk sırası istenirse 2 kişi için, ya da 3 kişi için kullanılıyor. Öte yandan arka koltuk sıralarının tamamında, bütün yolcular için 3 noktalı emniyet kemerleri sunuluyor. ~Mazda5’te ilk etapta, verimliliği artırılmış, yeni MZR 2.0 lt DISI benzinli motora yer verilmiş. 6200 d/d’da 150 HP güç üreten benzinli motorda, ayrıca yakıt verimliliğini artırmak için i-stop isimli start/stop otomatiğine de yer verilmiş. 6 ileri vitesli şanzımanın oranlarında da yapılan ayarlamaların sonucunda 100km’de 6.9 litrelik tüketim ve 159g/km CO2 salınım değerlerine ulaşılmış. Mazda5’in önümüzdeki dönemde, yeni ve küçük hacimli bir dizel motorla piyasaya çıkma ihtimali de var. Yetkililer bu konuya tam açıklık getirmezken, böylesi bir motorla ülkemizde pazar şansının daha fazla olacağını da belirtmek gerekiyor. Öte yandan araçta otomatik şanzıman seçeneğine yer verilmiyor
2 saatlik tek şarjla 1000 km yol gidilecek
İş ortaklığıyla 2011 yılı itibariyle geliştirilmeye başlandı.
Bir yanıt yazın