1954, 1974, 1990 ve 2010… Almanya dünya şampiyonu. Ancak burada, futboldan değil, modern dizel motorlardan söz ediyoruz, özellikle de Almanya’nın İspanya tarafından kupadan elenmesinin ardından… Gerçekten de dizel motor teknolojileri konusunda Almanların eline su dökmek çok zor. Ancak bunun tek nedeni, Almanların dizel motorlara olan yüksek talepleri (2009 yılında ülkede satılan otomobillerde dizel motorlu versiyonların toplama oranı yüzde 30.6 olarak gerçekleşti) değil, üreticilerin sürekli çok etkileyici seçenekler yaratıp dizel talebini sürekli canlı tutmaları. Bunun son kanıtlarından biri kısa bir süredir yollarda: Orta üst sınıf modeli 5 Serisi’ne BMW, 4 silindirli küçük bir dizel motor seçeneği daha ekledi. 184 HP güç üreten bu 2.0 litrelik motorla 520d, BMW 5 Serisi ailesinin en tasarruflu modeli de oldu. Aslına bakılırsa buradaki tasarruf kelimesi, 39 bin 950 Euro’luk fiyatıyla sihirli 40 bin Euro eşiğinin altına inen fiyatın yanı sıra 4,9 lt/100 km ile tüketimi de kapsıyor. Bu ikili, 520d’ye ilk rakip olarak, MercedesE 220 CDI’yi seçmemiz için gereken birçok (haklı) nedenden sadece ikisi. BMW 5 Serisi’nin 520d versiyonu ülkemize sadece otomatik vitesli versiyonuyla ithal ediliyor.
SÜRÜŞ ÖZELLİKLERİ
Ana konumuz tutumluluk olduğunda, iki otomobilin de bu konuda gerçekten çok iyi olduğunu görüyoruz. Start-stop otomatiği ve fren enerjisi geri kazanımıyla BMW, 100 km’de 6.2 litre motorinle yetinebiliyor. Mercedes ise bu tür tasarruf oyuncaklarına bile gerek duymadan, daha da az tüketiyor: 6.1 lt/100 km.~ BMW’nin asıl etkileyici özelliği ise, eğlenceli, güçlü ve atak özellikleriyle, daha büyük 6 silindirli motorlara gerek bırakmaması. Başarılı izolasyonuylada dikkat çeken 4 silindirli dizel, rahat devirleniyor ve devir kesici civarındaki üst devirlerde de canlılığını koruyor ve kamyonları çok rahat sollamanızı sağlıyor. Sorunsuz çalışan manuel şanzıman, çok direkt ve hassas direksiyon simidi ve başarılı süspansiyon, sürüş keyfinin kalan kısımlarını tamamlıyor. Durum böyle olunca 2000 d/d’nin altında kalkışlarda hissedilen hafif ağırlık rahatlıkla göz ardı edilebiliyor. 14 HP daha zayıf olmasına rağmen Mercedes de, en küçük bir güç eksikliği bile hissettirmiyor. Ancak 2.1 lt’lik 4 silindirli motoru, 4000 d/d’den itibaren BMW kadar canlı olamıyor ve sesi de hızlanmalarda daha belirgin oluyor. Şanzıman ve direksiyon da BMW’deki kadar mükemmel değil. Ancak haksızlık da etmemek gerekiyor: E 220 CDI, orta devirlerdeki güçlü çekişiyle göz dolduruyor, 200 km/s hızla rahatça ilerliyor ve gaz komutlarına oldukça hızlı tepkiler veriyor. Kötü zeminlerde Mercedes, BMW kadar rahat ilerleyemiyor. Ancak bunun ana sebebi, karşılaştırmanın pek de adil olmaması. Çünkü 520d’de elektronik amortisör kontrol sistemi bulunuyordu. Zemindeki yarıklar ve beton plakaların üzerinden geçerken E Serisi, titriyor. Opsiyon listesindeki Airmatic süspansiyon iyi bir çözüm olabilirmiş. Ancak Mercedes, E 220 CDI’da bu opsiyonu sunmuyor. ~GENEL ÖZELLİKLER
Bolca iç mekan ve zengin donanımlar… Direkt ölçüm yapıldığında Mercedes’in, hemen her yönde daha fazla yaşam alanı, ilk sırada ise daha ferah bir ortam sunduğu görülüyor. Güvenlik donanımları konusunda da avantaj, Pre Safe ile Mercedes’ten yana. BMW ise daha rahat koltukları ve 100 kg’lık römork kapasitesi avantajıyla (2 ton) puan topluyor.
MALİYETLER
520d ülkemizde, 75 bin 100 Euro’dan başlayan fiyatlarla satılıyor ancak E Serisi’nin baz dizel motor seçeneği olan E 220 CDI ülkemize ithal edilmiyor.
~330 PUAN
BMW 520d
Yeni 5 Serisi’nde 2.0 lt’lik dizel motorun kullanılması tam bir başarı oldu. 520d, güçlü ve tutumlu bir makine. Otomobilin kalite ve konforu da olması gerektiği gibi.
318 PUAN
Mercedes E 220 CDI
170 HP’lik dizel E Serisi’ne çok iyi uyum sağlamış: Yeterli güç ve düşük tüketim, en önemli avantajları arasında. Konfor ise bir üst sınıf otomobil için biraz eksik kalıyor.
SONUÇ
Karşılaştırmanın galibi hatırı sayılır bir puan farkıyla BMW olsada, makam aracı sınıfında E Serisi, dikkate alınması gereken seçeneklerden biri olmaya devam ediyor. Çünkü E 220 CDI da geniş, tutumlu ve prestijli bir üst sınıf otomobil. En büyük problemi ise, 520d’nin hemen her konuda, küçük bir miktar daha iyi olması.
Gerald Czajka, Auto BILD
Bir yanıt yazın