Tam 42 yıldır atağa geçmek için hazırlanan XJ sonunda güçlü atağını yaptı, hem de çok büyük bir değişime imza atarak: Artık antikalaşan aristokrat kıyafetini çıkarıp, modern lüks sınıf görünümüne büründü. Sarkan derisini gergin ve taptaze bir karoserle değiştiren XJ, soğuk teknolojik görünümüyle açık bir mesaj veriyor: Bu otomobil ilk kez, ağır başlılık yerine hızlı ve atak kullanım için geliştirildi. Gerçekten mi? 3.0 lt’lik dizel V6 ile donatılan Luxury versiyon, XJ’in bu yeni mesajının hakkını gerçekten verip veremeyeceğini ortaya çıkaracak. 275 HP’lik güçlü bir dizel motora ve otomatik şanzımana sahip bu hoş görünümlü otomobilin Almanya fiyatları 77 bin Euro civarından başlıyor. Bu rakam karşılığında sunulanlar ise olması gerektiği gibi: Otomatik klima, navigasyon, elektrikli deri koltuklar, havalı arka süspansiyon, adaptif süspansiyon ve iki parçalı cam tavan standart. İç mekanda kullanılan özel stili ise parayla ölçmek mümkün değil: Kromajlı yüzeyler, piyano boyası, ahşap, çiftli deri dikişleri… Bunların hepsi ferah bir tasarıma ve gerçekten kaliteli bir işçiliğe sahip. Gerçekten de iç mekan dekorasyonunun yanında bir çok lüks otelin salonu neredeyse “fakir” kalıyor. Gösterge panelini çevreleyen “Bond Grain” adlı imitasyon deri bile elit ve pahalı bir görünüme sahip. Kokpit, sürücüyü neredeyse mutlak bir rahatlığa sürükleyebilecek özelliklere sahip. Neredeyse diyoruz, çünkü çoğunlukla sürücü, katmanlı mönülere sahip kumanda ekranıyla (dokunmatik ekran üzerinden) oyalanıp duruyor veya sert ışık aldığında neredeyse okunmaz hale gelen ekrandaki bilgileri görmeye çalışmakla oyalanıyor.~ Koltuk minderlerinin kısalığı ve kısıtlı baş mesafeleri ise uzun boyluları rahatsız edebiliyor. Baş mesafesinin kısıtlılığı, arka koltuklarda çok daha fazla hissediliyor.
Sürüş dinamikleri fonksiyonelliğin önünde
Sonuç olarak bu Jaguar, bir ergonomi ödülü almaktan uzak bir otomobil. Diğer taraftan XJ, böyle bir şey istemeyen bir otomobil. Çünkü asıl hedefi, insanları sürüş sırasında büyülemek. Yumuşak ve sessiz çalışan dizel V6 2000 d/d’den itibaren çok yüksek bir çekiş gücü üretiyor ve Rahat ve hızlı tepkili şanzıman, vitesleri sarsıntısız bir şekilde değiştiriyor. Piyasada buradakinden daha başarılı bir çalışma karakterine sahip olan bir şanzımana rastlamak gerçekten zor. Aynı şey daha verimli örnekler için de geçerli: Yüksek hızlarda bile otomobil, 10 lt/100 km sınırının üzerine çıkmazken, testinnorm parkurunu 7.5 lt ile tamamladı. Durum böyle olunca insan “hibride ne gerek var ki?” diye düşünmeden edemiyor. Otomobilin bu kadar iyi tüketim rakamları sunabilmesinin ardında alüminyum karoser de önemli rol oynuyor. Çünkü XJ’de kullanılan hafif üretim teknikleri ağırlığı düşürüyor. Bir örnek vermek gerekirse XJ, BMW 730d’ye göre yaklaşık 150 kg daha hafif ve bu ağırlık avantajı, dinamizme olumlu etki yapıyor. Virajlara rahat bir şekilde giren otomobil, direkt direksiyonununda katkısıyla, asla 5 metre uzunluğunda büyük bir otomobilmiş gibi hissettirmiyor. Ancak yüksek hızlardaki yön düzeltmeleri biraz “köşeli” bir etki bırakırken, güçlü hidrolik destek de direksiyonungeri bildirim kabiliyetini azaltıyor ve ön kısmı ağır bir otomobil gibi hissettirmesini engelliyor.~ Çünkü XJ, dar virajlarda belirgin bir şekilde önden kayıyor. Diğer hızlı virajlarda ise sert süspansiyon, XJ’in doğru izi rahatlıkla takip etmesini sağlıyor. Ancak bu sportif tarzın dezavantajları da var: Orta hızlarda süspansiyon çok sert kalıyor. Kısa zemin dalgaları ve zemindeki yarıklar ve diğer bozukluklar, iç mekanda sürekli hissedilen deprem benzeri sarsıntılara neden oluyor. Bu durum sportifliğin verdiği keyfi bayağı törpülüyor.
DEĞERLENDİRMELER
KAROSER
Alçak tavan çizgisi ve açılır cam tavanın çerçevesi, baş mesafesini iyice azaltıyor. Arka çapraz kısımda neler olduğunu sürücü sadece tahmin edebiliyor.
MOTOR
Çok sessiz çalışan güçlü V6 sadece rölantide varlığını hissettiriyor. Neredeyse mükemmel çalışan şanzımanla birlikte çift turbolu motor, hem hızlı hem de tutumlu olabiliyor.
KONFOR
Yolda çok sessiz ilerliyor, donanımlar kapsamlı ve elit atmosfer yolculuk keyfini artırıyor. Ancak süspansiyon sert, koltukların şekillendirmeleri ise zayıf kalıyor.
SÜRÜŞ ÖZELLİKLERİ
Bu sınıfta bir otomobil için çok kıvrak. Direkt çalışan ama aşırı hissiz olan direksiyona alışmak gerekiyor. Dar virajlarda XJ, ağır dizel motorun bozduğu denge nedeniyle önden kayıyor. ~MALİYETLER
Teste konuk olan 77 bin Euro’luk versiyonun donanımları neredeyse eksiksiz. Elektrikli koltuklar, deri döşemeler ve çok yüksek bir işçilik kalitesi sunuyor. 7.5 lt’lik test tüketimi ise örnek alınması gereken bir değer.
SONUÇ
İngiliz üreticinin kendisi için belirlediği yeni rota kesinlikle doğru. Tamam, XJ bir pratiklik abidesi değil ama kesinlikle çekici ve karakter sahibi bir otomobil. Sadece elit ve sıra dışı şıklığa sahip iç mekan bile satın alma kararında önemli olabilir. Yüksek donanım seviyesi ile Jaguar, lüks beklentilerini de rahatça karşılıyor. Sessiz, güçlü ve tutumlu dizel motor da genel manzaraya mükemmel uyum sağlıyor. Ne yazık ki sportiflik için Jaguar, konfordan biraz ödün vermiş. Neticede bu büyükkedi, sadece vahşi asfalt avlarına çıkmak için yaratılmış bir otomobil değil. Biraz daha yüksek bir süspansiyon konforu çok daha iyi olurmuş.
Bir yanıt yazın