Boyner Sanayi ağırlıklı olarak tekstil sektöründe faaliyet gösteriyor. Ancak elektronik mühendisi olan ve Amerika’da MIT’de MBA yapan Osman Fevzi Boyner firmayı otomobil sektörüne de oldukça hızlı bir şekilde sokuyor. Boyner Sanayi, Amerikalı milyarder yatırımcı Warren Buffet’in geçtiğimiz yıl 230 milyon dolara yüzde 10 ortak olduğu Çinli BYD’yle (Build Your Dreams) Türkiye’de elektrikli otomobil üretmek üzere anlaşma imzaladı. İki grup arasında imzalanan anlaşmayla birlikte Boyner Sanayi, kurduğu ‘BD Otomotiv ve Elektrikli Araçlar’ şirketiyle önce BYD markasının konvansiyonel araçlarının Türkiye distribütörlüğünü gerçekleştirecek. 2009 yılı sonunda Sanayi Bakanlığı’na başvuran Boyner Sanayi, Ağustos 2010’da Türkiye genelinde BYD markalı araçları satmaya başlayacak. 2011 yılında ise BYD’nin elektrikli modellerini Türkiye’de satışa sunma kararı alan Boyner Sanayi, Çinli şirketle imzaladığı anlaşmayla 2012’de Türkiye’de elektrikli otomobil üretmeye başlayacak. BYD, Boyner Sanayi ile yaptığı bu anlaşmayla Türkiye üzerinden Avrupa için elektrikli otomobil üretmeyi planlıyor. Cenevre Fuarı’nda BYD standında görüşme fırsatı bulduğumuz, Boyner Sanayi’nin Genel Müdürü Osman F. Boyner, üniversite yıllarından bu yana özellikle pil teknolojisi konusunda çalışmalar yaptığını belirtirken, “4 yıl önce ailemi bu konuda yatırım yapmaya ikna ettim. Onlar da bu alandaki geleceği gördüler. Son dönemde lityum piller üzerine yurtdışında yatırımlar ve araştırmalar yapıyorum.~ Bu alanda ne yapabiliriz, nihai tüketiciye nasıl ulaşabiliriz diye araştırma yaparken, bunun en iyi otomobillerle olacağını gördük. Otomotiv sektörünün geleceğinin elektrikli araçlarda olduğu gerçeğinin artık herkes farkında. Biz bunu 4-5 yıl önceden zaten öngörmüştük. Bunun üzerine bu konuda tüm dünyada uzun bir araştırma yapıp, şarj edilebilir pil ve cep telefonu üretiminde dünya lideri olan Çinli BYD’nin bu konuda en doğru şirket olduğunu saptadık” diyor. 1995’de kurulan ve bugün dünya pil üretiminin yüzde 30’una hükmeden BYD’nin 2003’te otomotiv sektörüne adım attığını kaydeden Boyner, Çinli şirketin önde gelen cep telefonu üreticilerinin hem pillerini, hem de cihazlarını ürettiğini kaydetti. Boyner, “Ama nihai üreticiye direk ulaşmak için 2003’te otomotiv sektörüne adım atmışlar. Son 4-5 yıldır da ağırlıklı olarak konvansiyonel modeller üreterek öncelikli olarak otomotiv sektörünü öğrenen şirket, şimdi asıl gücü olan pil teknolojisini otomobillere entegre etmeye başlıyor” diyor. Boyner Sanayi Genel Müdürü Osman F. Boyner, BYD’nin ortağı Warren Buffett’la Amerika’ya açılmak istediğini ve geçtiğimiz günlerde Detroit’te sergilediği elektrikli otomobilleriyle bunun sinyallerini verdiğini belirterek, “BYD, bizimle ise Türkiye üzerinden Avrupa için elektrikli otomobil üretmek istiyor. Bizim en büyük farkımız Buffett para verip bu işe girerken, biz farklı bir anlaşmayla BYD’yi Türkiye’de yatırıma ikna ettik” diyerek başarılarını dile getiriyor. ~Boyner Sanayi ayrıca dünyanın en hızlı elektrikli otomobillerinden birini üreten Amerikan Fisker’in de Türkiye, Yunanistan, Kıbrıs, Romanya ve Bulgaristan distribütörlüğünü aldı. Fisker’le anlaşmayı imzalayan Boyner, Karma adı verilen bu modeli 2010 yılı sonunda Türkiye’de satışa sunacak. Fisker Karma, 201 kilometrelik maksimum hızı ve 5.8 saniyede 0-100 kilometre hıza ulaşmasıyla dikkat çekerken, elektrikli bataryayla 80 kilometre yol yapıyor. Araçtaki benzinli motor, 80 kilometrelik kullanımdan sonra, pilleri şarj etmek için kullanılıyor. Türkiye’de yılda 10 tane satılması planlanan Karma’nın tüm dünyadaki toplam satış rakamınınsa 15 bin adet olması bekleniyor.
Efsanenin dönüsü
Alman girişimci, kendi hayalini gerçekleştirerek kendi Stratos’unu üretti.
Bir yanıt yazın