Birkaç santimetre nelere kadir olabiliyor! Örneğin kadınlar… Topuklu ayakkabı giydiklerinde herkes onlara bir başka bakıyor. Veya çocuklar… Uzadıkları her santimetre onlar için birer mutluluk sebebi: “Artık büyüdüm!” Otomobillerde de benzer bir durum geçerli. Örneğin Hyundai ix20, bir VW Polo’dan sadece birkaç santimetre daha büyük ama bu fark bile ona farklı bir gözle bakılması için yeterli. Bu bir minivan mı? Sınıfta yeni boyutlar böyle mi olacak? Yoksa bir Golf rakibi mi? 4.10 m ile günümüzün trendi olan 4 m civarında bir otomobil olan ix20, bu sayede bolca iç mekan ve gençlerden ihtiyarlara parasının kıymetini bilen bir çok insanın beğenisini kazanacak pratik özelliklere sahip. Belki de sırf bu yüzdendir ki, ix20’yi Hyundai ülkemizde, geniş bir otomobil olarak pazarlıyor ve reklam sloganı da şu şekilde belirlenmiş; “Dar almayın, daralmayın!”. Bu durumda ix 20’nin rakipleri dar otomobiller mi oluyor? Ancak ix 20’ye ulaşmak için cüzdanların da geniş olması gerekiyor çünkü B segmentindeki bu otomobilin Türkiye’deki satış fiyatı 40 bin TL seviyesinden başlıyor. Tasarım bu kadar hoş, orantılar bu kadar uyumlu ve stil detayları bu kadar bol olunca, insanların beğenisini kazanıyor olması hiç de şaşırtıcı değil aslında. Hatta stop grubu Audi veya BMW modellerini hatırlatıyor, iç mekandaki piyano boyasıyla kaplı yüzeyler ise Hyundai’nin klasa önem verdiğini gösteriyor. ~Ne yazık ki kapı çerçevelerindeki çirkin görünümlü kaynak izleriyse, klaslık iddiasıyla pek uyuşmuyor. Aslında bu pek de önemli bir şey değil. Çünkü iç mekana rahatça geçiyor ve Hyundai’nin en önemli avantajının keyfine varıyorsunuz: Bir “oh” çekip ferah atmosferin keyfini çıkararak gevşemek. Gerçekten ix 20 insana, rahat bir pantolon gibi oturuyor. Buna bir de mantıklı kumandalar ekleniyor: Her unsur kendisini açıklar bir tasarıma ve kullanım rahatlığına sahip. İç mekan hem bir kompakt otomobil kadar geniş, ayrıca arka koltukların geniş ayar kabiliyetinin de keyfini çıkarabiliyorsunuz: İleri-geri kaydırılabiliyor, yatırılabiliyor, katlanabiliyor ve düz bir zemin oluşturulabiliyor. Bu son konumda otomobilin bagaj hacmi, 1486 lt gibi Golf’ün bile ulaşamadığı bir seviyeye çıkıyor.
Günlük hayatın kahramanı rahatlığa teşvik ediyor
Ancak yüksek yapının dezavantajları da var: Rakipleri Opel Meriva ve Kia Venga gibi ix 20’nin de hem ağırlığı yüksek (1266 kg), hem de ağırlık merkezi daha yukarıda. Doğal olarak bu durum otomobilin dinamik özelliklerini olumsuz etkiliyor. Bir karşılaştırma yapmak gerekirse ix 20, viraj kabiliyeti konusunda Meriva’nın gerisinde kalıyor. Daha ağır kalan direksiyonu ve zemin şartlarına göre farklı tepkiler verebilen süspansiyonu nedeniyle ix 20, sürücüsünü rahat kullanımlara teşvik eden bir otomobil.~ Ancak “günlük hayatın kahramanı” olmak için bu kadarı da yeterli. Aynı şey, canlılık ve çekiş gücü etkileyiciliği konusunda biraz eksiklik hissettiren motor için de geçerli. 1.4 lt’lik benzinli motor sadece 4500 d/d’ye kadar sessiz olabiliyor. Güçsüz motor Hyundai’nin nerede tasarruf ettiğini gösteriyor: Direkt enjeksiyon yok, turbo yok, 6. vites yok… Modern kelimesinin karşılığı kesinlikle böyle değil. Bu nedenle ix 20, 4. ve 5. vites arasında bir güç boşluğuna neden oluyor ve 130 km/s hızda 3900 d/d çeviriyor. Bu yüksek devir seviyesi de yüksek tüketim olarak geri dönüyor. Her şeye rağmen Hyundai, testte 6.7lt/100 km gibi kabul edilebilir bir tüketim rakamına imza atıyor. Venga’daki 1.6 lt hacimli, 125 HP’lik motor ise çok daha başarılı bir karakter sergiliyor. Bu makul bir karşılaştırma, çünkü Kia Venga hem aynı motor programına sahip, hem de yapısal olarak aynı özelliklerde. Hyundai’nin Almanya fiyatı, baz modelde 265 Euro daha pahalı ama bu rakama, USB bağlantılı bir müzik sistemi ve daha konforlu bir süspansiyon da dahil. Deri döşeme ve yağmur sensörü gibi ekstralar ise sadece ix 20’de var. 5 yıllık garanti ve ücretsiz bakımlar da ix 20’nin kullanım maliyetlerini düşürüyor. Kia ise Hyundai’ye, 7 yıllık garanti ile cevap veriyor. Hyundai ix 20’nin Türkiye fiyatları ise 39.400 TL’den başlıyor ve fiyat dizel motor/yüksek donanım kombinasyonu seçildiğinde 46.600 TL’ye ulaşıyor. Kia Venga’daysa başlangıç fiyat seviyesi daha düşük; fiyatlar benzinli versiyonda 36.500TL’den başlıyor, dizeldeyse maksimumda 41.000 TL’ye kadar tırmanıyor.~KAROSER
Yüksek oturma pozisyonlu ama vasat görüş özelliklerine sahip yüksek yapılı bir 5 koltuklu otomobil. Değişken iç mekana ferah bir atmosfer hakim, arka koltuklar çok yönlü ayarlanabiliyor. Bagaj hacmi geniş, malzemeler genelde sağlam ama detay işçiliği biraz basit.
MOTOR
Günlük kullanım için yeterli bir benzinli motor. Direkt enjeksiyon yok. Şanzımanın vites değişimleri hassas ama sadece 5 ileri orana sahip.Start-stop otomatiği 6.7 lt/100 km’lik makul bir tüketime izin veriyor. Alt devirlerde sessiz olan motor, pek canlı değil ve tam yüklü kullanımda zorlanıyor.
KONFOR
Binişler çok rahat. Büyük koltuklar ve başarılı süspansiyon da konforu artırıyor. Tabi ki yol şartları ve hız uç noktalara ulaşmadığı sürece. Kontroller problemsiz, klima standart donanımda
SÜRÜŞ ÖZELLİKLERİ
Fazla dinamik değil ama tam yüklü konumda bile her zaman güvenli. Frenler güçlü, ESP’nin müdahaleleri ise güvenilir. Bu Hyundai için sportiflik yabancı bir kelime: Direksiyon çok ağır, sürüş özellikleri ataklıktan çok uzak. ~SONUÇ
Tüm Alman markalar böyle modeller planlarken, Hyundai çoktan sahip: Küçük, şehir kullanımına uygun, geniş iç mekanlı, yüksek oturma pozisyonlu ve oldukça değişken. ix 20’nin en güzel özelliği ise sadece işlevsel bir tasarıma sahip olmaması: Bu araç gerçekten çok şık da görünüyor. Koreli üreticinin iç mekan kalitesi ve donanım seviyesi de beğeni topluyor. Sadece motor ve süspansiyon biraz daha iyi olabilirmiş. Artan fiyat seviyesi, Hyundai’nin yükselen kendine güveninin bir işaret iolsa gerek. Peki ama bir üretici, altyapısı aynı olan diğer aracını (burada Kia Venga’dan bahsediyoruz) nasıl olup da neredeyse aynı görünmesine rağmen farklı bir fiyatla satabiliyor? Bunu anlamak zor.
Bir yanıt yazın