Elektrikli savaşları başladı

Son iki yıldır elektrikli araçlarla
yatıyor, elektrikli araçlarla
kalkıyoruz. Özellikle Renault
cephesi bu konuda önemli bir rol
üstlenmiş durumda. Bursa’da
bulunan Oyak Renault Fabrikası’nda
üretilecek olan Fluence’ın
elektrikli versiyonu ile birlikte,
otomotiv sektöründe elektrikli
araç haberleri birbirini izlemeye
başladı.

Hükümet tarafından açıklanan
elektrikli otomobillere uygulanacak
olan yeni ÖTV oranları
bu otomobillere önemli bir teşvik
sağlıyor. Bu beklentiyle ülkemizde
elektrikli olan otomobillere
ilgi daha da arttı. Özellikle yüzde
3 olan dilimi yakalayan elektrikli
araçlar atağa kalkacak gibi
görünürken, motor gücüne göre
yüzde 3, yüzde 7 ve yüzde 15 olmak
üzere 3 ayrı kategoride ÖTV
ile vergilendirilecek elektrikli
araçlar arasında “pazara çıkan ilk
ben olacağım” atakları kızışmaya
başladı.

Cenevre Otomobil Fuarı’nda
elektrikli araçların sayısı, geçen
yıla oranla daha da artarken, ülkemizi
ilgilendiren haberlerin
arka arkaya gelmesi de gecikmedi.
Fakat bunlar arasında özellikle
iki Fransız üreticinin rekabeti
dikkat çekici seviyeye ulaştı.

İlk olarak, ülkemizde üretilen
Renault Fluence ZE’nin durumundan
söz etmek istiyoruz. Bu
konu hakkında Renault Mais Genel
Müdürü İbrahim Aybar, Türkiye’de
yollara çıkacak ilk elektrikli
aracın yine bir Renault olacağını
dile getirdi. Aybar ayrıca
Türkiye’de üretilen bu aracın,
Eylül ayından itibaren Türkiye pazarında
satılabileceğini dile getirdi.
İstanbul ve Ankara belediyeleri
ile elektrik altyapısı konusunda
işbirliği içinde olan Renault,
aynı zamanda akaryakıt istasyonlarına
da elektrik altyapısı
kurulması konusunda çalışmalar
yürütüyor.
~

İbrahim Aybar’ın yaptığı “Türkiye’deki
ilk elektrikli yine Renault
olacak” sözüne karşılıksa,
çok fazla zaman geçmeden Peugeot
Türkiye Genel Müdürü Jean
Pierre Vieux’den geldi. Vieux
yaptığı açıklamada Türkiye’ye
ilk elektrikli otomobili ithal eden
firma olacaklarını dile getirirken,
tarih olarak Eylül ayını işaret
etti. Açıklanan ÖTV oranlarından
memnun olduklarını da
sözlerine ekleyen Vieux, iOn ismi
verilen elektrikli modellerini,
tıpkı Avrupa’da uygulandığı gibi,
ülkemizde de kiralama yöntemiyle
yola çıkarmayı planladıklarını
ama bunun için henüz fiyat
ve finansman detaylarını belirlemediklerini
belirtti.

Yapılan açıklamalara göre iki
firma da eylül ayında yollara çıkacak
elektrikli araçlarından söz
ediyor. Fakat bu konuda bir
adım önde olan taraf Peugeot gibi
görünüyor. Çünkü iOn ismi
verilen araç hali hazırda üretiliyor
ve Avrupa ülkelerinde satışa
sunulmuş durumda. Bu nedenle
Peugeot cephesi planlarını
biraz daha öne çekerek, bu
aracı Eylül ayından önce Türkiye’ye
getirebilir. Renault cephesinde
ise üretimin başlaması ve
ilk araçların ortaya çıkması gibi
bir beklenti olduğu için işler
Eylül ayını bulabilir. Ama İbrahim
Aybar sözünde ısrar ediyor
ve “İlk Renault olacak” sözünü
çok güçlü bir şekilde dile getiriyor.
Bakalım elektrikli otomobil
konusunda ilk kim olacak. Cenevre’deki
otomobil fuarında
elektrikli araç konusunda ülkemizi
ilgilendiren yine önemli
konular vardı. Alphan Manas
cephesinde Tilter ismi verilen iki
kişilik aracın Türkiye’de üretileceği
ve 2012 yılından itibaren
yollara çıkacağı haberi açıklandı.
Bunun yanında ~Türkiye distribütörü
olduğu Mia markasına
ait elektrikli otomobillerin ise
Haziran ayından itibaren yollara
çıkabileceği bilgisi de Manas
tarafından verildi. Bunun yanında
Tilter isimli modelin yeni
vergilendirme ile birlikte ülkemizde
8 bin Euro gibi bir fiyata
satılabilmesi mümkün olacak.
Cenevre Otomobil Fuarı’nda
elektrikli araçlar açısından dikkat
çekici bir diğer nokta ise elektrikli
otomobiller için oluşturulan test
alanı oldu. Oldukça büyük bir
alana yayılan bu test parkurunu
görmemizin ardından, elektrikli
araçların artık iyice hayatımıza
girdiğine şahit olduk. Fuarda diğer
elektrikli araçlar açısından da
önemli gelişmeler vardı ve Türkiye’yi
ilgilendiren model sayısı
da oldukça fazlaydı.

“Mia artık bir marka oldu”

Tasarım ve Türk kelimeleri bir araya
geldiği zaman, son dönemde ilk akla gelen
isimlerden biri Murat Günak olmuştur.
Kariyerinde çok önemli başarılar elde
eden ve yollarda sıkça gördüğümüz
araçlarda izi bulunan Murat Günak, bugünlerde
ise artık bir marka olan Mia ile
yatıp kalkıyor.

Cenevre Otomobil Fuarı’nda Mia ile
tam bir şov yapan ve bu aracın farklı karoser
tipleri ile tüketicilerin karşısına çıkan
Günak son derece mutlu ve önemli
bir işi başarmış olmanın gururunu yaşıyordu.
Geçtiğimiz yıl düzenlenen Cenevre
Otomobil Fuarı’ndan itibaren adını
duyduğumuz Mia, bu yıl düzenlenen
fuarda ise çok daha iyi yerlere gelindiğini
müjdeledi.

Yaratılan Mia markasıyla kariyerinin
önemli işlerinden birini ortaya çıkardığını
dile getiren ~Murat Günak, bu elektrikli
araçla farklı kullanım alanlarına da
hitap edeceklerini dile getiriyor. Ticari
bir versiyonu da bulunan Mia’nın seri
üretim versiyonlarını fuarda sergileyen
Günak, Türkiye’de yeni açıklanan yasa
ile birlikte ÖTV oranlarının yüzde 3 olmasının
kendileri için çok büyük bir
avantaj olacağını da sözlerine ekledi.
Mia’nın Avrupa’da 15 bin 900 Euro
olarak belirlenen bir fiyat etiketi ile satışa
sunulacağını açıklayan Günak, bu
aracın hem binek, hem aile, hem de ticari
versiyonları olduğuna da dikkat
çekti. Geçtiğimiz yıl Alphan Manas ile
birlikte hareket ettiklerini dile getiren
Murat Günak, bugün Manas’ın, Mia’nın
Türkiye distribütörü olduğunu da söyledi.
Günak tarafından yapılan açıklamaya
göre seri üretim versiyonları
büyük bir ilgi gördü ve Avrupa’dan
gösterilen ilginin Türkiye’den de geldiğini
belirtti. Yapılan açıklamalara
göre Haziran ayından itibaren Mia’nın
ülkemizde satışa sunulması planlanıyor.
Eğer bu hedef doğru çıkarsa, bu durumda
ülkemizde satışa sunulan ilk
elektrikli otomobil, Mia olacak.

“Akrep’ten esinlendim”

Cenevre Otomobil Fuarı’nda genç
Türk tasarımcı Emre Hüsmen tarafından
şekillendirilen ve ScorpION ismi verilen
araç büyük ilgi gördü. İtalya Torino’da
bulunan Instituto Europe di Design’da
son üç yıldır eğitim gören ve ortaya
çıkardığı master teziyle büyük bir
başarı yakalayan Emre Hüsmen, Türkiye’nin
en önemli tasarımcılarından
biri olmaya aday. Hüsmen’in master tezi
olarak geliştirdiği ve 7 proje arasından
seçilen ScorpION isimli araç, Cenevre
Otomobil Fuarı’nda tek başına
sergilendi. Fuar ~sırasında görüşme
fırsatı bulduğumuz Hüsmen, bu otomobili
tezi için hazırlarken, bir akrepten
esinlendiğini dile getiriyor.
Özellikle aracın arka kısmında bu vurguyu
yapmaya çalıştığını dile getiren
Hüsmen, arka üst tarafa yerleştirdiği
anten tasarımı ile de akrebin zehirli
kuyruğuna vurgu yaptığını da belirtiyor.
Fuar süresince Avrupa ve Türk
otomobil sektörünün yöneticilerinden
büyük bir ilgi gören Emre Hüsmen,
bu durumun kendisini çok mutlu ettiğini
de belirtiyor. Hüsmen, “Bu proje
benim için çok önemli ve bugüne kadar
yaşadıklarımın bir sonucu. Kariyerimin
bundan sonraki bölümünde tasarım
alanında önemli işler ve projelerde
görev almak istiyorum. Eğitimimin
devamında önemli firmaların tasarım
bölümünde staj yaparak kariyerimi
bu yönde sürdürmek istiyorum”
diyor. Hüsmen’in yakaladığı bu başarının
fuarda aynı zamanda Koç Holding
Onursal Başkanı Rahmi Koç tarafından
da ilgi görmesi çok önemli bir gelişme
oldu. Hüsmen’in ScorpION adını verdiği
tasarımı beğenen Koç Holding Onursal
Başkanı Rahmi Koç, genç tasarımcıya
Fiat’ta yapacağı staj için de şimdiden
söz vermiş durumda. Tamamen elektrikli
olan ScorpION’un dört tekerleğinde
birden elektrik motoru yer alıyor.
İlginç tasarımlı ve Türk damgalı
araç bir başarı hikayesi.


Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.