Genel

Türkiye’nin yeri BRIC değil, MIKT

Dev markalar, “gelişen pazarlar”ı farklı gruplarda değerlendiriliyor.

Dünya otomotiv sektöründe
gelişmekte olan pazarların en
önemli ülkeler grubu BRIC olarak
adlandırılır… Ülkelerin isimlerinin
ilk harfleriyle Brezilya,
Rusya, Hindistan (India) ve Çin,
otomobil markalarının en gözde
ülkeleri… Gelişmiş pazarlarda
değişmeyen satış grafiklerine
karşı, BRIC ülkelerindeki sürekli
yükselen satışlar ve gerçek
kârlılık, tüm endüstrinin buralara
yatırım aktarmasına neden
oluyor. Geçen ay, Hürriyet gazetesinden
Emre Özpeynirci’nin
bu BRIC grubunu Ford ve BMW
gibi bazı markaların Türkiye’yi
dahil ederek (BTIC ve BRITC) değiştirdiğini
yazması üzerine, ben
de diğer markaların “gelişmekte
olan pazarlar” için nasıl bir gruplandırma
yaptığını, Cenevre otomobil
salonlarında kısaca araştırmak
istedim…

“Büyük potansiyele sahip ülkeler”
arasında Türkiye’nin adı
hep geçiyordu, GM’den VW’ye
marka yöneticileriyle gerçekleştirdiğim
sohbetlerde… Fakat,
BRIC dörtlüsü, neredeyse hepsinin
“en sevdiği” grup olarak değerlendiriliyordu.
Hatta, bu ülkelerin
artık “gelişmekte olan”
değil, “gelişmiş pazarlar” olarak
sayılması gerektiği de söyleniyordu.

Peki, bu durumda, Türkiye’nin
de içinde olduğu yeni ve başka bir
“gelişmekte olan pazarlar” grubu
mu, söz konusuydu?..
Cevabı, tüm Hyundai üst düzey
yöneticilerinin hazır bulunduğu
bir buluşmada öğrendim…

Hyundai’nin kullandığı kısaltma
MIKT idi!.. Yani BRIC ülkelerinin
artık “gelişmiş pazar”
statüsüne~ tırmandığını ve yepyeni
bir ülkeler grubunun da artık ilgi
alanlarında olduğunu söyleyen
Hyundai Başkan ve CEO’ları,
MIKT’in açılımındaki ülkeleri
şöyle sıralıyorlardı:

Meksika, Endonezya (Indonesia),
Güney Kore ve Türkiye!..
Geçtiğimiz hafta,
tüm gazetelerde
yer alan Cenevre
Otomobil
Fuarı haberlerinde,
onlarca markanın
Türkiye’de
yeni yatırım düşüncesi olduğunu
okudunuz… Gerçekten, Türkiye
gibi, Meksika ve Endonezya da
yeni yatırım yapılacak ülkeler
arasında, çok fazla ismi geçen ülkeler…
Güney Kore ise, tüm büyük
grupların üretim kapasitelerini
büyütmeye çaba gösterdikleri
ülkelerin başında geliyor.

Yani artık, BRIC değil, MIKT isminde
bir “büyüyen ülkeler”
grubu, otomobil markalarınca
telaffuz ediliyor.
BRIC’in ise, artık, BRICS olarak
5 ülkeden oluşması gerektiğini
söyleyen Hyundai İspanya’nın
Başkanı Jin Kim, yıllarca gelişen
pazarlar üzerine araştırmalar
yaptığını anlattıktan sonra, sondaki
S harfinin Güney Afrika
(South Africa) olduğunu belirtiyordu.
Ve, sözlerine, bu BRICS
grubunun “gelişme” statüsünü
çoktan geçtiğini, ekliyordu.

Evet, bu açıklamadan sonra
“bizler” de artık “nerede” olduğumuzu,
artık daha net görebiliriz!..
Pazar yapısı konusunda
Brezilya, Rusya, Hindistan ve
Çin ve hatta Güney Afrika’nın gerisinde
olduğumuzu ve otomobil
markalarının “biz”i Meksika, Endonezya
ve Güney Kore ile aynı
seviyede değerlendirdiğini, kabul
edebiliriz!..
~
Brezilya ile paralel bir pazara
sahip olduğumuzu, yıllardır, yazıp
çiziyoruz. Fakat, Güney Kore,
Meksika ve Endonezya gibi, otomotiv
dünyasının en önemli üretim
merkezleri arasında sayıldığımızı
bilmek ve araç satış kapasitesine
göre “o” uzak pazarlar
kadar “iyi” değerlendirilmek,
açıkçası, benim çok hoşuma gitti!..

Demek ki, BRIC, nasıl artık
“gelişmiş” statüsüne doğru “büyüyorsa”,
“bizler” de gelecekte
“gelişmiş” olabileceğiz!..
Umarımız, bir aksilik olmaz;
umarım, sürpriz yeni vergi yükleri
yerine ÖTV oranlarında küçültme
olur!..

Hatta, keşke; ÖTV ortadan kalkar
ve pazarımız gerçekten “patlar”
da, belki o zaman MIKT’ten
de çıkıp BRIC’in sonundaki “T”
oluruz!..

Fakat, buna da “şükür”!..
MIKT’te yer almak da çok güzel!..

Yorum yazın

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.