Normalde Ekim ayından
Mart sonuna kadar otomobillerde
kış lastiği kullanılmalı.
Artık bahar geldi, yani artık yaz
lastiklerine geçiş yapma zamanı
geldi. Bunu yaparken prensip
olarak geçen yıldan kalan yaz
lastiklerinin kullanılmasında
sakınca yok. Tabi ki yasal minimum
profil derinliği yerine
getirildiği sürece. Bu rakam 1.6
mm olsa da en iyisi 3 mm’den az
olmamasıdır. Aksi taktirde aracın
ıslak zemindeki sürüş özellikleri
iyice kötüleşir. Buradaki
diğer bir sorun ise, kullanılmış
yaz lastiklerinin profil derinliklerinin,
hangi aksa
kullanıldıklarına bağlı olarak
değişkenlik göstermesidir.
Bizde olmasa da Avrupa
ülkelerinde yasalar,
sınırın altına düşen lastiğin değişmesini
zorunlu kılıyor.
Yasalar açısından lastiklerin
tamamının farklı üreticilerden
olmasının önemi yok. Peki ama
çeşitli lastik kullanımı güvenliği
tehlikeye atar mı?
Ya da: Dampingli
fiyatlara sahip
ucuz lastikler
yeterli olur
mu? Daha iyi
veya daha
yeni olan lastikler
hangi
aksa takılmalı?
Tüm bu soruların cevaplarını
farklı profillere sahip lastikleri
konuk ettiğimiz kapsamlı
bir testte araştırdık: No-name
olarak adlandırılan isimsiz ucuz
lastik, aşınma yasal sınırında
olan kullanılmış bir lastik ve kaliteli
bir markanın yüksek standartlardaki
lastiği. Testlerin bazılarında
4 lastik de aynı markadan,
bazılarında ise karışık
olarak kullanıldı.
Elde ettiğimiz en önemli sonuç,
ön aksta iyi lastikler, arkada
ise minimal tutunma kabiliyeti
sunan kötü lastik kullanımının
ölümcül bir karışım olduğu.
Bu karışık kullanımda sürücü,
ön lastikler ray üzerindeyken
arkadakiler buz üzerindeymiş
gibi hissediyor.
ESP olmadan otomobili
kontrol altında tutabilmek
neredeyse imkansız
oluyor ve sürüş de tehlike
sınırlarında bir maceraya
dönüşüyor.
Aşınmış bir lastiğin yağmurdaki davranışları
Aşınmış lastiğimiz profil derinliği 1.6 mm’lik yasal
sınırın hemen üzerindeydi. Yasal olarak bu lastiği
kullanmak sorun değil. Peki ama güvenlik için yeterli
mi? İlk sürpriz: Limitlerine kadar aşınmış iyi markalı
bir lastiğin bile performansı, Infinity’nin yeni ucuz
lastiğinden daha iyi. Ancak bu rahatlatıcı bir sonuç
değil: Minimum profil derinlikli lastikler arka aksta
kullanıldığında araç çok güçlü arkadan kayma
eğilimleri göstermeye başlıyor. Yani ESP’nin
müdahaleleri olmadan aracı kontrol altında tutmak
neredeyse imkansız hale geliyor. Fren mesafesi
konusunda ise aşınmış lastik, ıslak zeminde yeni
profilli lastikten 6 m daha uzun mesafede durabiliyor.
Önden ve arkadan kayma
Arkadan kayma: Aracın arkası
viraj dışına doğru gitmek
istiyor. Yeterince tecrübeniz
varsa aracı kontra manevrayla
kontrol altına alabilirsiniz.
Önden kayma: Önden kayma
Araç ön tekerlekleri üzerine viraj
dışına doğru kayıyor. Doğru ize
dönmek için ayağınızı gazdan
çekmeniz yeterli olacaktır
Bir yanıt yazın