Motosiklet kullanımının yaygınlaşması için çalışmalar yapan Motosiklet Endüstrisi Derneği’nin (MOTED) Başkanı Ali Erokan Karakoç, “Türkiye’de satışların yüzde 95’ini motor hacmi 125cc’ye kadar olan düşük fiyatlı motosikletler oluşturuyor. Motosiklette motor hacmi arttıkça kalite de yükselir. Yüzde 37’ye ulaşan ÖTV’den dolayı Türk halkı 250cc ile 750cc arasındaki motosikletleri pek tercih etmiyor. Bu gruptaki motosikletlerin satışlarının artması için ÖTV oranı kademeli olarak yüzde 16’ya çekilmeli” dedi.
Geçtiğimiz şubat ayında motor hacmi 250cc’ye kadar olan motosikletlerde ÖTV oranının yüzde 22’den yüzde 8’e indirildiğini hatırlatan Ali Erokan Karakoç, “Aynı çalışmanın ÖTV oranı yüzde 37 olan 250cc ile 750cc arasındaki motosikletler için de yapılmasını istiyoruz” diye konuştu. Türkiye’de geçen yıl 135 bin motosiklet satıldığını ifade eden Karakoç şöyle devam etti:“Satılan bu motosikletlerin yüzde 95’ini motor hacmi 125cc’ye kadar olan modeller oluşturdu. Yani Uzakdoğu’dan ithal edilen, fiyatı da 1.500 – 3.000 TL arasında değişen motosikletler. Avrupa ülkelerinde ise durum tam tersi. Avrupa’da toplam motosiklet satışlarının yüzde 75’lik bölümünü 125cc ve üzeri motor hacmine sahip motosikletler oluşturuyor. Onların da satış fiyatı 10.000 – 40.000 TL arasında değişiyor. Ayrıca Avrupa ülkelerinde 125cc ve üzeri motor hacmine sahip motosikletlerden ÖTV alınmıyor.”
Destek şart
Bu nedenle Türkiye’de de motor hacmi 750cc’ye kadar olan tüm motosikletlerde ÖTV oranının kademeli olarak yüzde 16’ya çekilmesi gerektiğini söyleyen Ali Erokan Karakoç, “Özellikle bireysel ulaşımda işlerine gitmeye çalışanlar tarafından kullanılacak kalitede olan 250cc – 750cc sınıfı motosikletlere yapılacak ÖTV indirimi sayesinde satışlar artacak. Bu sayede de trafikteki yoğunluk büyük oranda azalacak” diye konuştu.
250cc – 750cc sınıfı motosikletlerin genelde uluslararası markalar tarafından üretildiği ve Türkiye’ye ithal edildiğini belirten Başkan Karakoç, “Ancak bu sınıf motosikletlerin kullanımına yapılacak teşvik söz konusu markaların Türkiye’ye daha fazla yatırım yaparak bu araçları üretmelerini de sağlayacak. Euro4 ve üzeri emisyon uygulamaları 300cc’lik ve üzeri motosikletlerde daha verimli olduğundan yine bu hacim grubu için önümüzdeki dönemde hem yerli üretim ve ihracat hem de ithal mamuller için bir ayarlama yapılması kaçınılmaz olacak” açıklamasında bulundu.
Çevre kirliliğini önlüyor
Türkiye’de trafiğe kayıtlı 2 milyon 500 bin motosiklet bulunduğunu belirten Karakoç, trafik sorunun çözülmesi ve çevre kirliliğinin önlenmesine katkı sağlamak adına motosiklet kullanımının yaygınlaştırılması gerektiğinin altını çizdi. Pek çok Avrupa ülkesinde motosikletlerin sağlanan çeşitli avantajlarla teşvik edildiğini ifade eden Karakoç, “Avrupa’da yollarda sağlanan geçiş üstünlüğü, tercihli yolların kullanımı, emniyet şeritlerinin kullanımı gibi olanakların dışında, düşük vergi uygulamaları ve geçiş ücretlerinde yapılan indirimler sayesinde iki tekerli araçların kullanımı özendiriliyor” diyerek sözlerini tamamladı.
Not: Basın bülteninden derlemedir.
Bir yanıt yazın