Alfa Romeo Giulietta kompakt sınıfta
yüzünü gösterdiğinde bilinen tüm
dengeleri değiştirmek için yola çıktım
diyordu adeta. Tasarımı, teknik
verileri, sürüş karakteri açısından yüzünü
ilk gösterdiği anda son derece cesurdu ve
ne yalan söyleyelim sahip olduğu özellikleri
ile açıkçası bunu biraz da hak ediyordu.
Ülkemizde 22 bin 500 Euro’dan başlayan
bir fiyat etiketi ile satışa sunulan aracın
motor kaputunun altında 1.4 lt hacminde
bir motor olması da onun elini daha da
güçlendirdi. 120 ve 170 HP güç üreten bu
motora ek olarak, 1.6 lt 105 HP güç üreten
dizel bir motor seçeneğine sahip olması
da önemli bir artı oldu. Daha güçlüsünü
arayan Alfa meraklıları içinse 235 HP güç
üreten bir versiyon da sunuluyor.
Motor seçenekleri açısından beklentileri
fazlasıyla karşılayan Giulietta’nın, bugüne
kadarki en önemli eksikliği ise otomatik
şanzımandı. Sadece otomatik vites tercih
eden ve Giulietta satın almak için bayilere
gelenler elleri boş olarak geri dönüyordu.
Ama kısa süre önce bu durum ortadan
kalktı ve Giulietta, 1.4 lt 170 HP güç üreten
versiyonuna TCT adı verilen çift kavramalı
şanzımanı ekledi. Böylelikle bu zorlu
maçta Giulietta’nın kadrosu tam olarak
şekillenmiş oldu.
Aslında bu şanzıman türü, artık son
dönemlerde iyice gündemde yer alıyor.
Volkswagen Grubu tarafından kullanılan
ve çift kavramalı şanzımanlar arasında
öncü konumda yer alan DSG, bu şanzıman
türünün isim babası oldu. Kullanımı keyifli
olan DSG şanzıman aynı zamanda performans
ve ekonomi beklentileri konusunda
da çok iddialı. Durum böyle olunca diğer
araç üreticileri de bu durumu daha fazla
görmezden gelemedi ve birbiri ardına,
çift kavramalı şanzımanlarla donatılmış
araçları yollara çıkarmaya başladı.
~Fiat Grubu tarafından, çift kavrama sistemini
kullanan şanzımana
TCT adı verildi. Giulietta ile
birlikte karşımıza çıkan bu
şanzımanı ilerleyen günlerde,
grubun diğer araçlarında
da görmeye başlayacağız.
Bu yeni kombinasyon karşısında ilk
merak ettiğimiz elbette performans oldu.
170 HP güç üreten motorun başarısını da
yanına alan TCT çift kavramalı otomatik
şanzıman, ataklık ve hızlı vites değişimleri
konusunda beğenimizi kazandı. Motorun
performansını sonuna kadar kullanmamıza
imkan tanıması ile bu şanzıman ilk geçer notu çok fazla zorlanmadan aldı. Vites
değişimleri sırasında, ilk etapta, aradığımız
ataklığı bulamadık. Belki de alışkanlık kazanmamızın
ardından bu şanzımanın da ne
kadar hızlı olabileceğini daha iyi görmüş
olacağız.
Üst viteslere tırmanma hızı konusunda son
derece atak olan TCT şanzıman, güçlü motor
ile Giulietta’nın oldukça atak bir karaktere
bürünmesinde önemli bir rol oynuyor. Üst
viteslere erken tırmanma hızı ile ekonomik
tüketim değerlerine de imza atmayı biliyor.
Ortaya çıkan yakıt tüketim sonuçlarının
herkesi memnun edecek seviyede olduğunu
düşünüyoruz.
Hızlı vites değişimini sevdik
Manuel şanzımanlı araçların performanslarını
ölçtüğümüz zaman, son derece hızlı bir
şekilde hareket etmemiz gerekiyor. Bu sırada,
yarış pilotu gibi hızlı bir şekilde vites değişimleri
yapıyoruz. Yaptığımız
performans ölçümleri sırasında
çift kavrama sistemini
kullanan şanzımanın
bize ayak uydurmuş olması
da bir özellik olarak kayıtlarımıza geçti.
~Aynı zamanda sürüş karakteri açısından
Alfa DNA’sı olarak adlandırılan ve sürüş
karakterini üç farklı tipte ayarlayabilmeye
imkan tanıyan sistem de son derece iyi çalışıyor.
Özellikle dinamik mod kullanıldığı
zaman Alfa Romeo’nun tasarım konusunda
yırtıcı olan aracı Giulietta, sürüş açısından
bakıldığında da ne kadar kabiliyetli olabileceğini
gözler önüne seriyor.
Bu araçta aynı zamanda start&stop sistemi
de görev yapıyor. Bilindiği gibi bu sistem
yoğun trafik şartları altında motorun stop
etmesini ve hareket edilmek istendiğinde
tekrar çalışmasını sağlıyor. Giulietta’da da
bu sistemin özellikle tüketim ve çevreye verilen
zararları azaltma konusunda ne kadar
etkili bir şekilde çalıştığını gördük. Bazı diğer
araçlara göre çalıştırma anı biraz daha fazla
sarsıntılı olsa bile, görevini başarılı bir şekilde
yerine getiriyor. Fakat daha önce MiTo’da
da yaşadığımız gibi, bu sistemle otomatik
şanzımanın arasında bir uyumsuzluk var
gibi görünüyor. Özellikle bu araçta da rampa
çıkışlar sırasında bir geri kaydırma sorunu
yaşanıyor. Bu çok fazla rahatsız eden bir
durum olmasa bile, teknolojik özellikleri ile
ön plana çıkan bir şanzımanın kullanıldığı
aracın rampa çıkışlarında geri kaydırması
şaşırtıyor. Start&stop sistemini devre dışı
bıraktığınız zamansa bu problem yaşanmıyor.
Sistem devrede olduğundaysa, motor
ilk hareket anında biraz
geç çalıştığı için ayağınızı
fren pedalından çektiğiniz
zaman bu problem ortaya
çıkıyor.
Bu şanzımanın istendiği zaman manuel
olarak kullanılabiliyor olması da elbette
önemli bir artı. Güce ve performansa kendisi
hükmetmek isteyenler bu kullanım tarzını
da çok sevecek. Kumanda grubu da VW
Grubu’nun DSG şanzımanıyla olan benzerliği
ile dikkatimizi çekti. Tasarımları yan
yana koyduğumuz zaman DSG ile TCT’nin
birbirine çok benzer olduğunu söylemek
mümkün. Elbette küçük farklılıklar var ama
bu benzerlik gerçekten de ilginç bir tesadüf.
Sonuç
Yakışıklı ve bilinenleri değiştiren araçlardan biri olan Giulietta motor
güçleri ve seçenekleri açısından beklentileri tam anlamıyla karşılıyor. Küçük
hacimli motorları kullanmasının getirdiği artı ile önemli bir fiyat avantajını
da yakalayan Giulietta, tasarım konusunda çok çekici dediğimiz araçlardan
biri. Yaşam alanı konusunda da farklı bir kimliği olan Giulietta’nın lansman
dönemindeki en önemli eksikliği otomatik şanzımanı olmuştu. Fiat Grubu
bu önemli eksikliği çift kavramalı ve TCT adını verdiği sistemi Giulietta’ya
uygulayarak sona erdirdi. Alfa Romeo Giulietta, otomatik vites takviyesiyle,
artık daha fazla keyif veren bir araç halini aldı.
Bir yanıt yazın