Soğuk günler nihayet geride kaldı. Okulların
tatile girmesi ve aniden bastıran sıcaklarla
birlikte ülkemiz de geniş kapsamlı bir
seyahat dönemine girildi. Halen ağırlıklı olarak karayollarını
yani otomobili tercih ediyoruz. Son iki yıldır
yüksek satış başarısı gösteren otomotiv sanayisi bunun
en iyi kanıtı. Artan trafik kontrolleri ve muayeneden
geçmiş araçların günden güne çoğalması ile birlikte güvenlik
seviyesi biraz olsun yukarıya çekilmiş durumda.
Sadece resmi kuruluşların yaptığı denetimler bir yere
kadar güvenlik sağlayabiliyor. İşi daha da ciddi boyutlara
çekmek için sürücülere daha fazla görev düşüyor.
Sürücülerin bilinçlenmesinin, yollardaki riskleri de
minimuma indirmede önemli katkısı olacak. Aracına
düşkün olanlar bakımlarını aksatmadığı gibi araçlarının
güvenli olduğunu düşünenlerin sayısı bir hayli fazla.
Yaz mevsimin gelmesiyle birlikte ısınan hava lastikler
için asfalt ısısı gibi kavramları ön plana çıkarıyor. Lastik
dediğimiz ürünün hammaddesi petrol. Lastik üreticileri
ise mevsim koşullarına göre farklı özelliklere sahip lastikleri
üretiyorlar. Araçlarda yer alan güvenlik sistemleri
(ABS, ESP) sadece tüm şartları yerine getirilmiş ise
sizleri belli bir yere kadar koruyabildiğini unutmamak
gerekir. Otomobilin yer ile temasını sağlayan en büyük
ayrıntının lastik olduğu her zaman akılda tutulmalıdır.
Lastikler eğer kötü durumda ise elektronik yardımcılar
fizik kurallarını yenmekte başarısız olacaklardır. Her
bir lastik bir elin avuç içi kadar alanla yere temas ettiği
için onların üzerine düşen yükü göz önünde bulundurmamız
gerekiyor. Viraja girerken, fren yaparken ya
da hızlanırken her türlü zemin koşulunda, sürekli yük
altında kalan lastiklerin de kullanım amaçlarına göre
çeşitleri bulunuyor. ~Lastikler otomobilin tüm ağırlığını
taşırken aynı zamanda motorun gücünü, sürtünme
etkisiyle farklı zemin koşulundaki yola aktarmakta.
Yavaşlarken fren gücünü, hızlanırken çekiş gücünü
ve virajlarda da direksiyon kontrolünü zemine ileten
lastikler, sürüş güvenliğinde en büyük rolü oynar.
İçinde bulunan hava basıncıyla da yoldaki darbelerin
bir kısmını emerek sürüş konforuna katkı sağlar.
Lastik yılda 7 psi hava kaybeder
Otomobil lastik üzerinde değil lastiğin içindeki
havanın üzerinde yol alır. Bu nedenle lastiğin ömrü
ve sürüş emniyeti için lastik içindeki havanın basıncı
çok önemlidir. Lastikler temel olarak hava sızdırmazlığına
sahip olsa da içlerindeki hava özellikle mevsim
değişikliklerine tepki gösterir. Bir lastik yılda ortalama
7 psi basınç kaybeder. Eğer kontrol edilmezse bu,
oldukça yüksek bir basınç kaybıdır ve sürüşte büyük
tehlike yaratabilir. Bu basınçlara uymamak ciddi lastik
sorunlarıyla karşılaşmanıza sebep olabilir. Hava basıncı
düşen lastik karkas üzerine çöker ve bu da aşırı şekilde
ezilerek yırtılma ve kopmalara sebep olabilir. Bu ise
beraberinde aşırı ısınmayı getirir. Dolayısıyla yüksek ısı
lastiğin görevlerini de doğru şekilde yerine getirememesine
sebep olur. Örneğin doğru lastik basınçlarına
sahip lastiklerle yola çıkan bir otomobil 90 km/s hızda
durmak için 40 m’ye ihtiyaç duyarken, lastik basınçları
yarıya indirilmiş aynı otomobil aynı hızda fazladan
4 metreye ihtiyaç duyuyor. Aynı şekilde düşük lastik
basıncına sahip olan bir otomobil önüne aniden çıkan
engelden kaçarken de direksiyondaki yönlendirmelere
net cevap veremeyecektir. Düşük lastik basıncın diğer
bir dezavantajı ise yakıt tüketimine yaptığı etkidir.
~Doğru olmayan lastik basınçları yüzde 7’ye varan yakıt
tüketimi artışına sebep olabilir. Lastik seçiminde ise
kullanılan aracın fabrika önerileri dikkate alınmalı.
Binek otomobil sınıfında görsel açıdan daha iyi bir
görsel etkiye sahip olabileceği düşünülen daha büyük,
daha geniş lastikler işlev açısından orijinal ebatlardaki
lastiklere göre ciddi zayıflıklar gösterebiliyor.
Continental’den ContiPremium Contact5
Lastik dünyasının devlerinden olan Continental yaz
mevsime uygun ContiPremium Contact5 ile Cenevre
Fuarı’nda ilk olarak boy gösterdi. Continental’in geliştirdiği
yeni yaz lastiği ContiPremiumContact 5 düşük
yuvarlanma direnci, uzun yol ömrü, ıslak ve kuru
zeminlerdeki kısa fren mesafesi ve mükemmel yol tutuşuyla
tüm beklentileri fazlasıyla karşılaması ile öne
çıkıyor. 14 – 17 inç arası jantlar için 26 farklı seçenekte
üretilen ve küçük otomobillerden lüks araçlara kadar
geniş bir yelpazede kullanılabilecek yeni ContiPremiumContact
5 bir önceki modeline göre ıslak zeminde
yüzde 15 daha düşük fren mesafesi, yüzde 8 daha az
devir direnci, yüzde 12 daha uzun yol ömrü ve yüzde
5 daha fazla sürüş konforu özellikleri bünyesinde barındırıyor.
Continental ayrıca Continental 5 serisi kapsamında
tüketicilere buluşturduğu yaz lastikleri sayesinde her
araç tipine uygun çözüm sunuyor. Continental, ContiSportContact
5 ile hem spor otomobiller hem sportif
sürüş karakteristiklerine sahip arazi araçları için eşit
derecede uygun yeni bir lastik geliştirdi. Bu yeni gelişme
ile lastik mühendisleri ContiSportContact 3’e oranla
önemli bir yol kat ettiler. ~ContiSportContact5 selefine
göre tüm hava şartlarında daha kısa fren mesafesi, dönüşlerde
mükemmel kavrama ve güvenlik ile azaltılmış
yakıt tüketimi ve uzun yol ömrü gibi avantajlara sahip.
ContiSportContact5’in başarısını BlackChilli adı verilen
bileşim lastiğin farklı titreşimlerini kullanmasına
borçlu. ContiSportContact 5 otomobiller için 17 inç ve
üstü, arazi araçları için ise 18 inç ve üstü boyutlarda
satışa sunuluyor.
Continental mühendisleri, spor araçlar ve özellikle
modifiye edilmiş araçlar için maksimum sürüş keyfi
ve güvenlik sağlayan yüksek performanslı lastik ContiSportContact
5 P’yi geliştirdiler. Bu lastikler ön ve
arka aksların gerektirdiği şartları sağlamak için farklılaştırılmış.
Tüm yol koşullarında aracın potansiyelini
sonuna dek kullanabilmek için en yüksek direksiyon
hassasiyeti ve kavrama gücü sağlıyor. ContiSportContact
5 P sadece performans olarak değil aynı zamanda hızlı durma özelliğine de sahip.
Yaz lastiklerinde Continental ayrıca çevreci
çözümü olan ContiEcoContact5 lastiğini sunuyor.
Yeni ContiEcoContact 5 ile daha düşük
yakıt tüketimi ve ıslak zeminlerde güvenle durma
kabiliyetini aynı potada eritmeyi başardı.
Daha dengeli bir sürüş sayesinde hem güvenlik
hem de yakıt tasarrufu açısından mükemmel
bir bileşim sunan ContiEcoContact5 kompakt
otomobiller ve geniş modeller için üretilen yeni
lastiğin yüksek gereksinimlerini karşılamak
adına bu alanların her üçüne de yoğunlaştılar.
Yeni ContiEcoContact 5 lastiği 14 ile 16
inç jantlar için üretilirken 300 km/s hıza dek
onaylanmış durumda.
~Michelin’den geniş ürün yelpazesi
Michelin üretmiş olduğu lastiklerle otomobil
dünyasına birçok yeniliğe de imza atmış
oldu. Güvenlik, performans ve daha kısa fren
mesafesi sağlayan Energy Saver’da kullanılan
silika teknolojisi bir taraftan yakıt tüketimini,
diğer taraftan karbondioksit salınımını azaltıyor.
Michelin Primacy 3 ise kuru ve ıslak
zeminlerde fren yaparken ya da ıslak yollarda
viraj dönerken en iyi yol tutuşuna sahip. Fren
mesafesinde rakiplerine oranla 100 km/s hızda
2.2 metre daha erken duran lastik ayrıca kullanım
ömrü süresince 70 litrelik yakıt tasarrufu
sağlıyor. Yüksek sınıf sedan ve uzun yol araçlarına
yönelik Primacy HP yüksek performans
lastiğidir. Rakiplerine oranla yüzde 25 daha
uzun ömürlü olmasının yanında önceki nesline
göre fren mesafesinde 2 metre daha kısa fren
mesafesine imza atıyor. Sportif ve iki kişilik
araçlara yönelik olarak sunulan Pilot Exalto,
virajlarda en iyi yol tutuşunu ve en kısa fren
mesafesini sağlıyor. Asimetrik olarak kanallar
açılmış olan lastik sırt deseni ve kanalların en
iyi şekilde yerleştirilmesi sayesinde ise mükemmel
su tahliyesi sağlıyor.
Michelin Pilot Sport 3, aynı anda güvenliği,
sürüş keyfini ve çevresel performansı artırarak
kazançlı bir üçlü sunuyor. Michelin Pilot Sport
3, Green Power karışımı, Anti Surf sistemi ve
Programlanmış Distorsiyon lastik mimarisi
gibi benzersiz ileri teknolojilerden yararlanarak
bu gibi koşullarda üstün yol tutuş ve çekiş
sağlıyor. Michelin Pilot Super Sport, çok yüksek
performans için tasarlanmış, seri olarak
üretilen süperspor modeller ve yol kullanımı
yasal olan modifiyeli araçlar için tasarlanırken
tasarımı yarış lastiklerinden esinlenildi. ~Yüksek
yoğunluklu fiber olan Twaron, Michelin
Pilot Super Sport’a üst düzey yüksek hız dayanıklılığı
sağlıyor. Daha çok şehir içinde ve
asfalt yollarda kullanılan 4×4 araçlara yönelik
olarak tasarlanan Latitude Tour HP konfor ve
uzun ömürlü özellikleri ile öne çıkıyor. Bir
önceki nesle göre yüzde 5 oranında daha az
titreşim ve sessiz olan lastik rakiplerine göre
daha uzun ömürlü. Michelin ayrıca yüksek
performanslı 4×4 araçları için sunduğu Latitude
Sport modelinin dışındaki modeli Latitude
Diamaris ise, kuru ve ıslak zeminde sıra dışı
yol tutuşuyla yüksek hızdaki stabilitesiyle ön
plana çıkıyor.
Goodyear her sınıfa uygun lastik
Goodyear tüm binek otomobiller, 4×4, 13 inçten 21 inçe kadar Dunlop, Sava, Fulda,
Debica markaları ile geniş bir portföy sunuyor.
Sportif sürüş ve yüksek performans
arayanlara Eagle F1 Asymmetric ve en son
piyasaya sunulan yeni Eagle F1 Asymmetric
2 bulunuyor. Eagle F1 Asymmetric 2’de aktif
frenleme teknolojisi ile rakiplerine göre daha
kısa frenleme ile yüksek hızda bile yüksek
performans ve daha güvenli sürüş sunma
özellikleri bulunuyor. OptiGrip lastiği ise daha
kısa fren mesafesi ve uzun ömürlü performans
arayanları hedefliyor. Aşındıkça yeni kanallarını
ortaya çıkaran OptiGrip lastiği 30 bin km’de
dahi rakiplerine göre ıslak zeminde yüzde 20
oranında daha kısa fren mesafesine sahip. Bu
ise, ıslak zeminde en yakın rakibine göre 11
metrelik bir fark anlamına geliyor.
Yakıt tasarrufu teknolojisi ile geliştirilen
Goodyear EfficientGrip ise daha az yakıtla daha
fazla kilometre gitmek isteyenler için geliştirilirken
rakiplerine göre 30.6 lt yakıt tasarrufu
sağlar. ~Uzun ömürlü lastikler seçeneğinde ise
Goodyear DuraGrip tercihi sunuluyor. Kaliteli
ve uzun ömürlü bir standart yaz lastiği olan
DuraGrip uzun menzil km performansı ve
maksimum güvenlik sunar.
Goodyear, SUV araçlar için geliştirdiği EfficientGrip
SUV lastiklerini sunuyor. Yakıt
tasarrufu teknolojisi ile geliştirilen Efficient-
Grip SUV özel polimer kullanılarak hazırlanan
yapısıyla geliştirilmiş yuvarlanma direnci, yakıt
tasarrufu ve düşük CO2 emisyonu sunuyor.
Lastik sırtında yer alan 3 boyutlu kılcal kanallar,
lastiğin yol tutuşunu geliştirirken aracın
fren mesafesini kısaltıyor. Lastiğin geliştirilmesinde
ıslak zeminde yol tutuş kabiliyetini artırmak
ve lastiğin ıslak yollarda fren kabiliyetini
geliştirmek için çekiş gücünü artıran, reçine
kullanılarak hazırlanan gelişmiş lastik sırtı
hamuru kullanılma yoluna gidildi. Optimize
blok tasarımı sayesinde sürüş esnasında ortaya
çıkan gürültü de azaltılmış. Teknolojideki en
son gelişmeler kullanılarak oluşturulan EfficientGrip
SUV’nin eşit dağılımlı sağlam yapısı ve
basınç dağılımı, bilgisayar tarafından optimize
edilmiş modellere dayanıyor. Böylece daha
iyi kilometre performansı sağlayan Goodyear
EfficientGrip SUV önceki modellerle karşılaştırıldığında
daha düşük ağırlığıyla da sürücülere
gelişmiş direksiyon hassasiyeti ve buna bağlı
olarak yol hakimiyeti sunuyor.
~Motorsporlarındaki tecrübesini aktarıyor
Pirelli’nin kullandığı ileri teknoloji, zorlu
motorsporları yarışlarından edindiği tecrübe,
spor ve lüks otomobil üreticileri ile yaptıkları
ortak çalışmalar sonucu ortaya çıkan PZero ailesi
asimetrik deseni ile performans otomobillerine
hitap ediyor. Asimetrik deseni frenleme
performansını geliştiriyor ve direksiyon hakimiyetini
artırırken suda kızaklanma riskine
karşı geliştirilmiş güvenliğiyle ıslak zeminde
mükemmel performans sunuyor. Yeni nano
bileşenleriyle maksimum kavrama ve dengeyi
garanti eden PZero lastiğin yapısal bütünlüğü
spor kullanımda gerekli olan direksiyon tepkisini
geliştiriyor. Desenindeki özel S biçimli
kanalları araç içindeki ses seviyesini azaltarak
sürüş konforu sağlıyor. Yeşil performans sunan
Cinturato ailesi özellikle şehir içi kullanımında
sunmuş olduğu güven, konfor, performans ve
çevreye duyarlı yapıları ile öne çıkıyor. Cinturato
P7 orta ve üst seviye araçlarda yüksek
performans sergileyen aynı zamanda çevreye
saygılı lastik arayan sürücülere hitap ediyor.
Cinturato P4 ve Cinturato P6’nın ardından üst
sınıf otomobiller için geliştirilen Cinturato
P7’nin yapısında aromatik yağlar bulundurmayan,
yaklaşık yüzde 4 oranında yakıt tüketimi
sağlarken lastik sesi de yüzde 30 oranında
azaltıldı. Yüzde 20 oranında azaltılmış dönme
direnci ve ıslak/kuru zeminlerde yaklaşık 2
metre azaltılmış fren mesafesi ile rakiplerinden
farklılaşıyor. Cinturato P7 ayrıca belli ölçülerde
Seal inside ve run flat teknolojilerini de içinde
barındırıyor.
~Continental Türkiye
Binek Lastikleri Satış
Müdürü Mehmet Akay
Continental lastikleri olarak, 5 serisi lastiklerimiz
ile tüketiciye en yakın marka olarak Alman
mühendisliği ile üretilmiş en güvenli lastiği
kullanma keyfini yaşatmak istiyoruz. Birçok
bağımsız test kuruluşları ve dergiler tarafından
yapılan testlerde her zaman kürsüde yer alan
lastiklerimiz güvenlik, performans ve emniyet politikamıza
ilave olarak düşük yuvarlanma direnci
ve yakıt tasarrufu ile de öne çıkıyor. Avrupa’daki
gücümüzü Türkiye’de de hissettirmeye çalışıyoruz.
Türkiye pazarının önemli oyuncularından
biri olarak daima tüketiciye en yakın olan marka
politikamız ile yolumuza devam edeceğiz.
Michelin Pazarlama
Direktörü
Sertan Akçagöz
Bu yıl yoğun kar yağışıyla birlikte mevsime uygun
lastik kullanımının önemi daha da anlaşıldı. Kış
gibi yazın da yaza uygun lastikler kullanılmalıdır.
Özellikle yaz dönemlerinde uzun tatil yolculukları
beraberinde çeşitli riskleri de getirir. Bu dönemde
yaz sıcağına dayanıklı, yakıt tüketimini azaltan ve
lastiğin performansını artıran yaz lastikleri kullanılmalı,
böylelikle trafikte lastik kaynaklı riskler
en aza indirilmelidir. Lastiklerinizin direksiyon
tepkimesine doğru ve en hızlı cevap verebilmesi için
lastiklerinizin kaliteli ve ömrünü tamamlamamış
olmasının yanı sıra, doğru basınçta olması sizin
ve yakınlarınızın güvenliği için olmazsa olmazıdır.
~Goodyear Türkiye
Tüketici Lastikler
Pazarlama Müdürü
Melih Evcimen
Yaptığımız araştırmalar, tüketicilerin büyük
bir kısmının lastik üreticilerinden güvenli
lastikler istediklerini gösteriyor. Yola kiminle
çıktığınız önemlidir. Sevdiklerinizle, ailenizle
güven içinde yolculuk edebilmek, aracınızdan
beklediğiniz performansı alabilmek için doğru
ve güvenli lastikleri seçmeniz gerekiyor. İşte
bu nedenle Goodyear, tüketicilerine en iyi lastiklerini
sunuyor. Tüketiciler; araçları için en
doğru lastikleri seçerken, güvenlik ve performans
özelliklerinin yanı sıra; araçlarının teknik özelliklerini,
yol koşullarını ve sürüş alışkanlıklarını
da değerlendirmelidir. Goodyear ürün gamında
tüketicilerin tüm beklentilerine cevap veren bir
lastik mutlaka vardır.
Türk Pirelli Lastikleri
A.Ş. CEO Mete Ekin
Türk Pirelli olarak 2011 ciromuz bir önceki yıla
göre yüzde 40’lık bir artış göstererek 1.2 milyar
TL’ye ulaştı. Hedefimiz 2012 yılında ciromuzu 1.3
milyar TL’ye çıkartmak. İzmit Fabrikamızda otomobil,
hafif ticari araç, ağır vasıta lastiklerinin
yanı sıra F1 başta olmak üzere farklı motorsporları
dalları için de lastik üretiyoruz. Üretimimizin yüzde
60’ını ihraç ediyoruz. Üretimimizin yaklaşık yüzde
75’ini yenileme pazarına yüzde 25’ini ise otomotiv
üreticilerine orijinal ekipman olarak sağlamaktayız.
Türkiye lastik pazarında yılda 2.5 milyon adet
lastik satışı gerçekleştiriyoruz. Pirelli olarak binek
otomobil pazarına yönelik ürünlerimiz 6 farklı deseniyle
PZero ailesi ve dört farklı deseniyle Cinturato
ailesi olarak öne çıkmaktadır. PZero tüketicilerimiz
tarafından yüksek performans alanında referans
noktası olarak kabul edilirken, Cinturato ailesi
lastiklerimiz çevre dostu ve düşük yakıt tüketimi
özellikleri ile çevresel etkileri azaltırken tüketicilerimizin
de ekonomilerine katkıda bulunuyor.
Bir yanıt yazın