Bazı modellerini hazırlarken Audi’nin
eski edebiyat eserlerinden ilham aldığına
rastlamıştık. Alman firmanın son
ilham kaynağıysa İngiliz klasiği “Dr. Jekyll ve
Mr. Hyde” olmuş. SQ5 TDI ile Audi, bölünmüş
kişilik sendromuna sahip bir model yaratmış.
Ağırbaşlı ve çok yönlü pratik yetenekleriyle
araç, Jekyll tarafını gösteriyor. Yıkıcı, hızlı
ve sinirli yapısıysa romandaki Mister Hyde
karakterini hatırlatıyor. Romanda olduğu
gibi burada da karakter değişimini deneysel
çalışmalar yaratmış. Çünkü 3.0 V6 TDI’ın 245
HP olan standart gücünü mühendisler, ikinci
bir Garrett turbo ile 313 HP gibi etkileyici bir
seviyeye çıkarmışlar.
İlk anlarda SQ5 gayet zararsız bir araçmış
gibi hissettiriyor. Dizel V6’nın verimlilik
marşları fısıltı şeklinde duyuluyor. Tabi ki
araçta bir start-stop sistemi de bulunuyor.
Tüm bunlara, gücü 218 HP’de limitleyen
bir tasarruf programı da ekleniyor. Başarılı
izolasyonu sayesinde dizel motorun sesleri iç
mekanda neredeyse hiç duyulmuyor, ZF üretimi
8 ileri otomatik şanzıman 2000 d/d’de vites
büyütüyor ve 60 km/s hızla ilerlerken 4’üncü
vites çoktan seçilmiş oluyor. Bu sayede araç
1400 d/d ile ilerliyor. Hatta 130 km/s’de 8’inci
viteste ilerlerken bile devir sayacı sadece 2000
rakamını gösteriyor. Böylece araç 7.2 lt/100
km’lik tüketim değerine imza atabiliyor. Tüm
bunlar SQ5’in Dr. Jekyll tarafının özellikleri.
Üstün motorunun dışında araç, karoserinin
çok yönlü özellikleriyle de beğeni topluyor.
Örneğin 4.63 m’lik uzunluğu şehir içinde
kullanım rahatlığı sağlayacak kadar kompakt.
Standart Q5’e göre süspansiyonu 30 mm
alçaltılan araçta 20 inçlik dev jantlara yer
verilmiş ve böylece “görsel ağırlık merkezi”
daha aşağılara çekilmiş. Buna rağmen sürücü
yüksek oturma pozisyonu sayesinde başarılı
bir görüş rahatlığına sahip. Tüm bunlara
büyük bir iç mekan ve geniş bir bagaj da ekleniyor.
Buraya kadar anlattıklarımız “kaliteli
can sıkıntısı” hissi verebilse de, sürücü Drive
Select sisteminde Dynamic modunu seçip Mr.
~Hyde’ı uyandırdığında her şey değişiveriyor.
Bu seçimle birlikte şanzıman S moduna
geçiş yapıyor: Vitesler daha geç değiştiriliyor
ve motor, vites yıldırım hızıyla değişmeden
hemen önce 5000 d/d’nin üzerindeki devir
kesiciye çok yakın seviyeleri tırmanıyor. Bunlara
ek olarak elektro-mekanik direksiyon
çok daha direkt, süspansiyon ise çok daha
sert çalışmaya başlıyor. Neyse ki Audi, sertliği
abartmamayı tercih etmiş.
Tamam, abartılı sert olmayabilir ancak
Dynamic modda bu küçük SUV gerçek bir
“kötü adam” haline geliyor. Mükemmele
yakın güç aktarımına eşlik eden abartılı ivmelenme,
220 km/s’den itibaren biraz gerilemeye
başlıyor ve hızlanma 250 km/s’ye
kadar devam ediyor. Bu sırada duyulan motor
sesleriyse gerçek spor otomobillerdeki kadar
etkileyici. Audi’nin süper SUV’unun BMW
xDrive 35d ile aynı güce sahip olmasıysa
kesinlikle bir rastlantı değil. Ancak burada,
Audi’nin biraz daha fazlasını sunduğunu da
hatırlatmamız gerekiyor: 20 Nm daha yüksek
tork ve 5.1 sn ile 0.7 sn daha iyi olan 0-100
km/s değeri. İşte bu rakamlar, Mr. Hyde’ı bile
“güzel” görmenize neden olabilir.
Teknik veriler
Audi SQ5 TDI
Önde uzunlamasına yerleştirilmiş çift turbolu
dizel V6; silindir başına 4 supap; motor
hacmi: 2967 cc; maksimum güç: 313 HP-3900
d/d; maksimum tork: 650 Nm-1450 d/d; boyutlar
(u/g/y): 4629/1898/1627 mm; dingil
mesafesi: 2812 mm; bagaj hacmi: 540-1560
lt/100 km; yakıt deposu: 75 lt; 0-100 km/s:
5.1 sn; maksimum hız: 250 km/s; tüketim:
7.2 lt/100 km; CO2 emisyonları: 189 gr/km
~Beğeni toplayanlar
Düşük tüketimle sunulan yüksek sürüş
keyfi geleceğin kombinasyonunu
günümüze taşıyor.
Can sıkanlar
Bu süper dizel motor neden EU6
yerine sadece EU5 emisyon normunu
karşılayabiliyor?
Sürpriz oldu
Sportif dizellerin trendi yükseliyor.
SQ5 TDI, BMW M550d’den sonra
Almanların ikinci güçlü dizeli.
Sonuç
Sportif sürüş özellikleri ve düşük tüketim…
Bu konuda hiçbir motor dizeller
kadar yetenekli olamıyor. Audi SQ5 TDI
ile bunu kanıtladı.
Dr. Jekyll
ve Mr. Hide
gibi bu araç da
tamamen zıt
iki karaktere
birden sahip.
Bir yanıt yazın