Amerikan elektrikli otomobil markası Tesla, ülkemizde de satılan Model Y’nin yenilenmiş halini tanıttı. Yeni model tanıtımı, ABD’den önce, Tesla China tarafından yapıldı. Bilindiği gibi Tesla’nın Şangay şehir yakınlarında Gigafactory yatırımı var ve bu fabrikada 2019’dan beri Model 3 ve Model Y üretiliyor. Tesla Gigafactory Shanghai’ın yıllık üretim kapasitesi 750.000 ünite. Gigafactory’nin yakınlarında yine Tesla’nın Supercharger şarj istasyonlarının üretildiği başka bir tesis daha bulunuyor.
Tesla, küresel anlamda en çok satan modeli olan Model Y’nin tanıtımı için neden Çin’i seçti, bunu bilmiyoruz. Berlin’deki veya Amerika’daki fabrikalarda bu tanıtım yapılmadı. Bunun nedeni yeni model Y’nin ilk olarak Şangay’da üretileceği, Avrupa ve ABD’deki fabrikalarının bunu takip edecek olması olabilir. Model Y hem dünyada, hem de Çin’de 2023’te en çok satan modellerden biri olmuştu. Ancak 2024’te Model 3 sedan modeli, SUV modelden bir yıl önce yenilenmesine rağmen, eskiyen Model Y bir yıl daha mevcut haliyle satılmaya devam etti.
Model Y’nin 2024’te biraz nefesi kesildi ve Çin’de, BYD’nin Qin Plus sedan elektrikli modelinin ardından, satışlarda ikinci sıraya düştü. Ayrıca BYD, Qin Plus sedan modelini geçtiğimiz ay yenileyerek 2025 için rekabete hazır hale getirdi. Tesla’nın Çin’deki Model Y satışları da düşüş gösterdi, 2024’ün ilk 11 ayında, 418 bin adet Model Y sattı. Tüm bu gelişmeler ve mevcut Model Y’nin artık iyice yaşlanmış bir model olması, yani Tesla’nın üzerindeki üretim ve satış baskısı, aracı Çin’de beklenenden önce, piyasaya erken verme konusunda acele ettirmiş olabilir. Yeni araç Mart ayında Çin’de satışa çıkacak. İnternet dünyasında Juniper kod ismiyle anılan yeni Model Y’nin geliştirilmiş özelliklerine daha yakından bakalım.
JUNIPER SONUNDA GELDİ
Uzun süredir beklenen ve internet camiasında Juniper kod adıyla anılan yeni Model Y nihayet resmi olarak gözler önüne serildi. İlk tanıtım, ABD’den önce, Çin tarafından geldi. Yeni Model Y Mart 2025’te Çin’de piyasaya çıkacak. İki donanım seviyesi olacak, Çin fiyatları 263.000 ile 303.000 yuan arasında değişiyor yani (36.000 ile 41.400 USD arasında). Tesla’nın yeni model geçişiyle birlikte fiyatlara epey bir zam yaptığı görülüyor. Oysa fiyatların ucuzlaması öngörülüyordu. Muhtemelen seriye eklenmesi beklenen giriş modeli Model Q için seviyenin altlarında yer açmak istiyor Tesla.
.
CBYTRUCK YÜZLÜ MODEL Y
Yeni Tesla için ilk gelen yorumlar, yeni SUV’un, Tesla’nın kamyoneti Cybertruck’ın ön yüzünü ve öndeki ince LED ışık çizgisini yani kamyonet karakterini aldığı yolunda, yorumu size kalmış tabii. Farlar ise ön tamponların üzerine oturtulmuş. Ön tamponda ve ön yüzde yapılan değişimlerle rüzgar sürtünme katsayısı 0.23’den 0.22’ye düşürülmüş. Arkada ise tek bir stop lambası çizgisi ve ördek kuyruğu şeklinde bir spoyler var. Ayrıca arkada daha sportif bir tampon yer alıyor. 19 ve 20 inçlik yeni jant tasarımları, yeni kapı kolları ve yeni bir mavi renk de dıştaki diğer yeni detaylar arasında. Araç 47 mm uzamış. Yeni boyutları 4797/1920/1624 mm olmuş. Dingil mesafesi ise 2890 mm.
.
İÇ MEKANDA ÖNEMLİ DEĞİŞİMLER VAR
Yeni Model Y, iç mekanda sedan kardeşi Model 3’ün tasarım felsefesini belirlemiş. Burada Model 3’ün geçtiğimiz sene yenilendiğini ve Model Y’nin ise, 3’ü takip ettiğini belirtelim. Merkezde 15 inçlik dokunmatik ekran var. Konsolda yine düğme bulunmuyor, tüm ayarlardan dokunmatik ekran üzerinden sağlanıyor. Müzik sisteminde 16 hoparlör yer alıyor. Arka koltuklara elektrikli sırtlık ayarları eklenmiş. Arka koltuklar elektrikli olarak tamamen yatırılabiliyor veya dikleştirilebiliyor. Ayrıca arka koltuklar için de ısıtma fonksiyonu var.
ÇİN’DE FSD BU YIL GELİYOR
Araçta Tesla’nın AI4 isimli, en son sürüş destek donanımı yer alıyor. Model Y’nin Çin’de bu yıl, çok beklenen FSD (Full Self Driving) sürüş moduna geçmesi bekleniyor. Model Y’de tek motorlu RWD arkadan itişli ve çift motorlu Dual Engine 4WD çekiş alternatifleri yer alıyor. Tek motorlu versiyonun gücü 295 HP, 0-100 km/s hızlanması 5,9 sn. 62,5 kWh’lık LFP bataryası CATL tarafından üretiliyor. CLTC normuna göre menzil 593 km, WLTP için çok daha azını beklemek lazım. Yine de giriş seviyesinde menzilin 39 km artmış olması olumlu sayılabilir. Bu menzil artışı, aerodinamik sayesinde aracın tüketiminin 1,1 kWh/100 km kadar düşmesinden kaynaklanıyor. Yeni tüketim rakamı 11,9 kWh/100 km.
Dört tekerlekten çekişli versiyonda ise arkada 260 HP’lik, önde ise 184 HPlik iki tane elektrik motoru var. Kombine güç 444 HP’ye ulaşıyor. Bu da aracı 4,3 sn’de 100 km/s hıza ulaştırıyor. Bu versiyonda ise LG tarafından tedarik edilen 78,4 kWh’lık NMC batarya kullanılıyor. Menzil 719 km’ye (CLTC) yükselmiş (31 km artış var), ortalama tüketim 13,4 kWh/100 km.
TÜRKİYE’YE NE ZAMAN GELİR?
Yenilenmiş Model Y ilk etapta Mart ayında Çin’de pazara sunulacak. Türkiye ile ilgili olan kısım ise Berlin’deki Tesla fabrikasında aracın ne zaman üretime geçeceği ve sevkiyatların Avrupa’ya ne zaman verileceği? Beklentiler yıl ortasında diğer Tesla fabrikalarının eş zamanlı olarak Yeni Model Y üretimine başlamaları. Tabii Türkiye için, yüzde 10 ÖTV dilimine girecek olan bir SR versiyonu olacak mı? Olursa bile ilk lansmanla birlikte üretime geçebilir mi, bunu yaz aylarında öğrenmiş olacağız. Ancak Tesla Türkiye’nin, bir geri alım veya takas kampanyası çalışması olduğu da kulağa gelen haberler arasında.