HABER

Kullanıcı ihtiyaçlarına uygun teknolojiler

Bosch yeni teknolojilerini, birçok basın mensubunun katıldığı IAA 2015 Frankfurt Otomobil Fuarı’nda sergiledi.

Frankfurt Otomobil Fuarı’nda sadece, gösterişli stantlarda sergilenen muhteşem otomobiller yoktu. Otomotiv sektörünün isimsiz kahramanları yani yan sanayi tedarikçi firmaları da yeniliklerini tanıttılar. Aslında stantlarda sergilenen yeni modeller içinde yer alan yeni teknolojileri bu yan sanayi firmaları geliştirip ana sanayiye sunuyorlar, işte bu nedenle de yan sanayinin fuardaki önemi bir kat daha artıyor. Auto SHOW adına katıldığım fuar toplantısında Bosch, motor geliştirmelerinden otonom sürüşe kadar birçok yeniliğini sergiledi. Özellikle bu günlerde en çok otonom sürüş, kendisinden söz ettireceğe benziyor. Pazarda yeni model otomobillerde yerini almaya başlayan otonom teknolojisi, boş park alanlarını bulma ve bildirme, güvenli bir şekilde park etme gibi görevleri üstlenerek sürücüye büyük oranda yardımcı oluyor.

Enjeksiyonla gelen ekonomi
Dizel motorlarda yakıt basıncını 2.700 bara yükselten ve enjeksiyon basıncını artıran Bosch, motorun nitrojen oksit ve partikül emisyonlarını azaltıyor. Yüksek basınçla, yakıt atomize edilip, havayla karışım sonucunda yakıtın temiz ve tam olarak yanması sağlanıyor.

Besleme sistemindeki değişimle benzinli motorlarda yakıt basıncı ise 350 bara yükseliyor. Dizel motorlarda elde edilen karışım mantığı, benzinli motorlar için de geçerli. 350 barda çalışan sistemin avantajları ise yüksek yük ve dinamik sürüşlerde (ani gaz hareketleri) ön plana çıkıyor.

Dizel motorlardaki bu teknoloji, yakıt tüketimine ve yüksek motor sesine de etki etmiş. Pilot ve ana enjeksiyon sisteminin aksine, enjeksiyon sürecini küçük yakıt enjeksiyon evrelerine bölerek, yakıtın bireysel enjeksiyonları arasında kısa aralıklarla ve yumuşak bir yanmayla motor sesini ve tüketimi azaltmayı başarmış.

Network zinciri
Ağ bağlantısı ile Bosch, araçlarda birçok bilgiyi önceden öngörerek aracın daha verimli ve ekonomik çalışmasına olanak sağlıyor. Bosch mühendislerinin geliştirdiği bu teknolojiler arasında Ağa bağlı partikül filtreleri (Aracın önündeki güzergahla ilgili verilere dayanarak partikülün yeniden oluşumu), Öngörüsel güç aktarım organları (Trafik durumuna göre önceden edinilen bilgi sayesinde sistem birkaç km önceden elektrikli araçlarda bataryayı şarj ederek bu trafiği elektrik gücüyle geçmesini sağlıyor), Aktif gaz pedalı (Sürücüye en fazla yakıt verimliliğine sahip pedal pozisyonunu göstermek üzere dokunsal bir sinyal sunup, yakıttan tasarruf etmenizi sağlıyor), Batarya sistemi (Sistemdeki hücreleri takip ve kontrol ederek bir otomobilin sürüş mesafesini yüzde 10’a kadar arttırabilir), Elektrikli araçlar için ısı yönetimi (Kontrol edilebilir bir pompa ve valf sistemi ile ısıyı kaynağından alıp, yolcu bölmesinin ısıtılması gibi şeyler için kullanılabilir. Kış aylarındaki güç gereksinimini yüzde 60’lara kadar azaltabiliyor) 48-volt hibrit (IAA 2015 Fuarı’nda tanıtılan ürün modifiye edilmiş bu giriş seviyesi elektrifikasyon çözümü, yakıt tüketimini yüzde 15’e kadar azaltıyor ve ayrıca fazladan 150 Newton metrelik bir tork sağlıyor)

Sürücü destek sistemleri
Bosch bu sistemler sayesinde yine radikal sayılabilecek teknolojileri karşımıza çıkardı. Kaza riskini önemli ölçüde azaltabilecek bu sistemleri ise; Kaçış manevrası desteği (Sistem radar ve video sensörler sayesinde engeli tespit ediyor. Direksiyon manevrasına müdahale eden asistan, deneyimsiz sürücülerin bile kaçış manevrası yapmasına yardımcı oluyor) Karşı yönden gelen trafiğe doğru hatalı dönüşü engelleme asistanı (Manevra alanının yetersiz olması durumunda sistem, aracın ileriye gitmesini engelliyor. Alternatif olarak, karşı yönden gelen bir araçla çarpışmanın yakın olması durumunda ise sistem, otomatik acil durum freni manevrası yaparak dönüşü durduruyor) Yoğun trafik destek sistemi (Yoğun trafikte saatte 60 km hıza kadar öndeki aracı takip eder. Aynı zamanda direksiyon müdahaleleri ile aracı şeritte tutar) Stereo video kamera (Yayaları, trafik işaretlerini ve boş alanlar gibi objeleri tespit eder ve bir dizi destek sistemi için tek sensörlü bir çözümdür)

Murat Çavdar

Murat Çavdar

Aracınız kendisi gelsin
Doğru duydunuz… Yeni modellerde yerini almaya başlayan bu sistemle artık sıkışık alanlarda araca binme veya araçtan inmek gibi sıkıntılı durumlar ortadan kalkıyor. Akıllı römork parkı sayesinde akıllı telefon veya tabletinizden aracınızı ve varsa bağlı römorkları dışarıdan yönetebiliyorsunuz. Bu özellik elektrikli direksiyon, fren sistemi, motor yönetimi sistemi, otomatik şanzıman ve birleşme yeri açısını ölçen bir fonksiyonun yer aldığı arayüzlerle sağlanıyor. Dışarıdan aracınızı seyrederek bir uygulama yardımıyla sürüş yönünü ve hızını önceden seçip, parmaklarınızla yönlendirerek otomobilinizi ve varsa römorkuyla beraber güvenli bir şekilde park etmeyi mümkün kılıyor. Bu alanda yapılan diğer teknoloji çalışmaları ise şöyle; Aktif park yönetimi (Sürücülerin bir park alanı bulmasını kolaylaştırıyor ve otopark işletmecilerinin kapasite kullanımını iyileştirmesine yardımcı oluyor) Topluluk tabanlı park etme (Park yardımı sistemlerinde yer alan sensörleri kullanarak otomobiller, yanlarından geçerken park etmiş otomobillerin arasındaki boşlukları tespit edip ölçüyor. Kaydedilen bilgiler dijital ortamda toplanarak yakından geçen diğer sürücüler için park yeri bulma konusunda yardımcı oluyor) Çoklu kamera sistemi (Her biri 190 derecelik açıklığa sahip dört adet kısa menzilli kamera, sürücülerin park etme sırasında her tarafı iyi bir şekilde görmesini sağlar)

SONUÇ
MURAT ÇAVDAR
ALMANYA
Bosch’un, Frankfurt Fuarı’nda sergilediği yenilikleri, gelecek yıllarda otomobil kullanma tarzımızın değişeceğini gösteriyor. Geliştirme mühendisleri, değişen dünya şartlarını ve kullanıcı ihtiyaçlarını göz önünde bulundurarak, daha çevreci ve insan konforuna odaklı çözümler sunarak başarılı teknolojilere imza atmışlar.