Etrafımız adeta konteyner
duvarları ile çevrili. Metrelerce
yükseklikteki çelik
duvarlar Çin’in Shenzhen
şehrinde göğe kadar yükseliyor.
Sanayi bölgesinde bekleyen
konteynerler bir sonraki yolculuklarını
beklemeye başladı.
Buradan Amerika, Avustralya
veya Avrupa, rota artık neresi
ise oraya gidecekler. Hong
Kong’un kuzeyinde yer alan
milyonluk şehir, dünyanın en
büyük dördüncü ticari limanına
sahip ve şehrin ekonomisi
ihracat üzerine kurulu.
Build Your Dreams veya kısaca
BYD firmasının da gözü
dışarıda ve iyice açılmak istiyor.
İsminin açılımı “Rüyalarını İnşa
Et” anlamına gelen firmanın
hedefi ise 2025 yılına kadar
dünyanın en büyük otomobil
üreticisi olmak. Yani Toyota,
GM ve VW’nin önünde yer almak
istiyorlar. Bu sadece bir
hayal mi? Şirket
sözcüsü Paul
Lin’e göre bunu
sadece ümit ederek,
bu yönde çaba
sarf ettiklerini
belirtiyor.
Buna karşın bu meydan
okumanın sadece boş bir laf
olmadığı da ortada. BYD E6
isimli elektrikli vanı en geç 2012
sonunda Avrupa’da satışa çıkarmayı
planlıyor. Otomobilin
satış fiyatı 30 bin Euro civarında
olacak. Yine BYD şirketinden
yapılan bir açıklamada, elektrikli
otomobillerin merkezinin
Almanya olacağı yönünde görüş
bildiriliyor.
Hedef liderlik
Cep telefonları için lityum
iyon batarya üreterek dünyanın
zirvesine yerleşen firma, benzer
bir başarıyı bu beş koltuklu otomobille
tekrar yakalayacaklarını
ümit ediyor. Batarya konusunda,
rakiplerinin dahi yakalaması
zor gözüken bu başarı ve
pil üretimindeki deneyim ve
teknoloji know-how’ı sayesinde,
özellikle Avrupalı benzinli
otomobil üreticilerini epey terleteceğe
benziyor. BYD firması
diğer Çinli firmaların aksine iç
pazardan çok, bu nedenden dolayı
özellikle de Avrupa pazarını
hedefliyor.
~
Yeni demir fosfat aküler 300
km’lik bir menzil vaat ediyor.
Gerçi bizim yapacağımız deneme
sürüşünün mesafesi bu
kadar uzun olmayacak. BYD
bizlere, kendi parkurlarında yapılacak
birkaç turluk test için
izin verdi. Vardiya değişimine
denk gelen bu sürüş aslında
Pekin’in iş çıkış saatinden pek
farklı olmadı. Mavi tulumlarıyla
bisiklet üzerinde yola çıkan işçilere
çarpmamak için epey çaba
sarf ettiğimizi belirtelim. Kalkış,
fren, tekrar kalkış ve bisikletlilere
dikkat ederek elektrikli versiyonu
kullandık. Tıpkı Toyota
Prius’taki gibi ileri ve geri vites
ön konsolda yer alan bir joystick
vasıtasıyla ayarlanabiliyor. İnce
tavan sütunu ve geniş camları
sayesinde E6 ferah bir görüş
açısı sunuyor. Böylece hiçbir
bisikletliyi görmeme ihtimali
bulunmuyor. Çinli E6 resmen
bir otomatik şanzımanlı
van gibi
kullanılıyor. 2.3
tonluk boş ağırlığına
rağmen
frenleme ve hızlanma
gibi konularda
Opel Zafira’dan daha kötü
bir izlenim vermedi.
Kokpit sade bir yapıya sahip.
Gereksiz göstergeler ve
Prius’taki tüketim göstergesini
andıran parametre şovları gibi
ayrıntılar bulunmuyor. Gerekli
olan bilgiler ise hemen göze
çarpıyor: Hız ve menzil.
100 HP motor gücü ve 140
km/s’lik maksimum hız otoyollar
için tatmin edici değerler.
Bunun yanında 300 km’lik
menzil ise uzun soluklu yolculuklara
imkan tanıyor. E6 eğer
söz verdiklerini yerine getirir
ise benzinli bir otomobil kadar
günlük kullanımına da uygun
olacak.
En önemlisi ise daha ucuz
maliyete sahip olacak.
Shenzhen’de dört ay boyunca
kırk adet E6, taksi olarak görev
yaptı. Çin’deki hesaplamalara
göre E6’nin km başı kullanım
maliyeti yaklaşık olarak 15 Cent
tutarken, benzinli bir taksinin
kullanım maliyeti ise 65 Cent’e
çıktı.
~
Elektrikli otomobilin Çin’deki
fiyatı yaklaşık olarak 30 bin
Euro olacak. E6’nın bir artısı
daha var: Almanya maliyetleri
göz önüne alındığında 100
km’lik menzil için yakıt maliyeti
yaklaşık olarak 3.40 Euro
tutuyor. Benzinli bir otomobil
aynı menzil için ortalama sekiz
litre yakıta ihtiyaç duyarken,
rakamın 12 Euro’nun altında
kalamayacağı ortada.
Altyapı Avrupa’ya
Akülerin tamamen şarj olması
6 saat kadar bir süreye ihtiyaç
duyuyor. BYD tarafından geliştirilen
bir şarj istasyonunda bu
süre 40 dakikaya kadar iniyor.
Şirketten yapılan açıklamaya
göre kullanılan şarj altyapısı
Avrupa’ya taşınmak isteniyor.
Böylece otomobilin bataryaları,
özel şarj istasyonunda 30 Amper
gücünde 300 Volt’luk bir akımla
doldurulabilecek.
Kullanmış olduğumuz test
aracında uzun boylu yolcular,
akülerinin büyüklüğünden dolayı
diz mesafesinden büyük
oranda feragat etmek zorunda
kalıyor. Bu durum Çinli üretici
tarafından hemen fark edilip,
Şanghay Fuarı’nda sergilenen
araçta ortadan kaldırarak diz
mesafesi uzatılmış. Aynı şekilde
hem ön, hem de otomobilin
arka kısmında tasarımcılar
ufak dokunuşlarda
bulunarak, ufak çaplı bir makyajlama işlemine
gitmişler.
Gerçi buna da aslında pek
gerek yoktu. Eski BYD modellerinin
anlam ifade etmeyen görüntüleri karşısında yeni E6’nın belirgin hatları resmen
bir tasarım örneği gibi duruyor.
Bu tasarımı ile de Avrupa
yollarında fazla göze batmadan ilerleyebilir.
E6’nın sürücü koltuğuna
oturulduğunda Avrupalı bir
vandan farklı hissettirmiyor.
İşçilik konusunda ise görüntü
sağlam bir ifadeye yer veriyor.
Kullandığımız prototipin
Avrupalı vanlardan pek farklı
olmadığı hissine sahip olduk.
Sürüşünü gerçekleştirdiğimiz
100 HP’lik versiyonun dışında
Çinliler 2012’de daha sportif bir
E6’nın 218 HP’lik versiyonunu
satış ağının kurulması kaydı ile
Avrupa’ya getirmeyi planlıyor.
Planlamada showroomlarda
BYD dışında başka markaların
da satılması üzerinde çalışılıyor.
~
Yapılan bir araştırmaya göre
Almanların yüzde 24.2’si bir
Çinli otomobil alma taraftarı.
Yüzde 15.5’luk kesimin bir fikrin
olmamasının dışında, yüzde
60.3’lük kesim Çinli otomobilleri
hiç istemiyor. Bu sonuçlarda
ise kaliteden yoksunluk ve çarpışma
testlerinden alınan kötü
sonuçlar etkili oldu. Aynı durum
E6 için de söz konusu. İlk önce
kendisini kanıtlaması gerekiyor.
Sonuç olumsuz yönde çıksa bile
Çinlilerin bundan ders çıkarıp
çok hızlı öğrendiklerini biliyoruz.
Teknik veriler
Elektrikli motor, maksimum güç 100 HP, maksimum tork 450 Nm, önden çekiş,
U/G/Y 4560/1822/1723 mm, dingil mesafesi 2830 mm, boş ağırlık 2295 kg,
lastikler 225/65 R 17, 0-100 km/s veri yok, maksimum hız 140 km/s, ortalama
tüketim 21.5 kW/100 km, menzil 300 km (fabrika verileri).
Fiyat: yaklaşık 30 bin Euro (Çin fiyatı)
Beğendiklerimiz
Tasarım, Menzil İtici olmayan tasarım
ile birlikte 300 km’lik menzil
beğenimizi kazandı.Fiyat: yaklaşık
30 bin Euro (Çin fiyatı)
Beğenmediklerimiz
Uzun dönemli dayanım Güvenlik
ve uzun süreli dayanıklılık hakkında
bilgimiz yok
Bizi şaşırtan
Öğrenme hızları Kısıtlı diz mesafesi
gibi bir sorunu BYD anında çözmesini
bildi.
Sonuç
İlk izlenim: Karşımda yapımı tamamlanmış
bir otomobil duruyor!
Buna karşın çarpışma ve uzun
test sonuçları beklenmekte. Bir
aile otomobili için biçilen 30 bin
Euro’luk fiyat aslında yüksek
gibi görünse de, kullanım masrafı
oldukça
az. Kullanıcılar
parayı benzine
yatıracaklarına,
leasinge yönelmeleri
daha
mantıklı olur.
Yorum yazın