Anlatacaklarımız sizi kıskandırmasın
sevgili Wolfsburglular. Neticede bunun
sorumlusu sizlersiniz. 1964 yılında
batmak üzere olan Auto Union GmbH’yı
satın aldınız, adını Audi olarak değiştirdiniz ve
şimdi bu marka tarafından geride bırakıldınız.
Tabi ki burada satış adetlerinden veya cirodan
değil, örnek öğrenciniz Golf’ten söz ediyoruz:
VW Grubu içinde Golf VII’nin platformunu
kullanan ilk model yeni A3 oldu. Golf’ün ise
tamamen yenilenmek için yılsonuna kadar
beklemesi gerekiyor. İşte Golf bu nedenle
karşılaştırmamıza artık saçları kırlaşmaya
başlayan 6’ncı kuşağıyla katılmak zorunda
kaldı. Sınıfın dinamizmi olarak ise BMW 1
Serisi konuğumuz oldu.
Ailelerin gördükleri
Toplam uzunluğu (4.24 m) aynı kalmasına
rağmen yeni A3’ün dingil mesafesi 2 cm
artmış ve bu artışın etkileri arka koltuklar
ve bagaj bölmesinde biraz genişleme olarak
hissediliyor. Arka koltuk yolcuları için diz ve
baş mesafelerinde artışlar var ama yolcular
burada karoser tarafından sarmalanmış gibi
hissediyor. Kısıtlı görüşün neden olduğu bu
etkiyi kimileri güvenli kimileriyse, özellikle
de çocuklar, biraz can sıkıcı bulabilir. Bunun
dışında A3, tüm bu iç mekan kazanımına
rağmen, Golf’ün seviyesini yakalayamıyor.
Yani konu günlük kullanıma uygunluk yeteneği
olduğunda Golf, hala sınıf lideri olmaya
devam ediyor.
BMW’nin 1 Serisi de bu konuda Golf’ün
eline su dökemiyor. Örneğin arka koltuklardaki
darlık hissi Audi ile aynı. Kısa ön
kapılar ve arka kapılara derin girintiler yapan
çamurluklar nedeniyle biniş ve inişler biraz
zorlayıcı olabiliyor. Karşılaştırmamıza 3 kapılı
karoserle katılmak zorunda kalan A3’te arkakoltuklara geçiş biraz daha rahatsız. A3’te 5
kapılı, 118i’deyse 3 kapılı versiyon daha sonra
piyasaya çıkacak.
~Sürücülerin gördükleri
Audi A3 tam bir yolculuk uzmanı. Sadece
motoru bile ona “muhteşem” dememizi sağlayacak
kadar başarılı. Prensipte bu motor,
başarısıyla tanınan bir makine: 4 silindir, 1.8 lt
hacim, turbo besleme… Motorun bugüne kadar
160 HP olan gücünü 180 HP’ye çıkarmışlar ve
bu iyileşme kesinlikle hissediliyor. Audi A3 1.8
TFSI gaz komutlarına anında tepki veriyor, homojen
bir şekilde devirleniyor, çalışırken herhangi
bir can sıkıcı ses çıkarmıyor ve otomobili
“karşılaştırmanın en hızlısı” adayları arasına
sokuyor. Motorun gücünü sonuna kadar kullananlar
insana keyif veren sportif seslerin
tadını çıkarabiliyor. Sonuç olarak Audi’nin TFSI
makinesini asla Golf’ün motoruyla değiştirmek
istemezdik. Bunun dışında Audi’nin motoru, direkt
ve manifold enjeksiyonu kombinasyonuyla
daha az da tüketiyor: 6.8 lt’ye 7.1 lt.
Golf ise ağırbaşlı ve neredeyse dizginlenmiş
bir motora sahipmiş hissi veriyor. Turbo ve
kompresörle aşırı beslenen 1.4 lt’lik makine,
canlı olmak yerine az keyif veren bir tutumluluk
makinesi etkisi bırakıyor.
Performans ölçümleri herhangi bir dinamizm
eksiği değerlendirmesi yapmayı imkansız hale
getirmesine rağmen Golf 1.4 TSI, hissedilir bir
gecikmeyle canlanıyor ve devirlenmekte A3’e
göre belirgin bir isteksizlik hissediliyor.
Gelelim ikinci Bavyeralı adaya… 118i 170
HP’lik motor gücü ile de çalışma karakteri ile
de VW Grubu’ndan iki rakibinin tam ortasında
konumlanıyor. BMW’nin Peugeot ile birlikte
geliştirdiği 1.6 lt hacimli turbo motor dengeli
özellikleriyle puan toplamaya çalışıyor. Yani bir
Bavyera güç bombası yerine ağırbaşlı bir Frenk
motoru olmayı tercih ediyor. Ancak endişeniz
olmasın, çünkü 118i gayet seri kalkışlar yapabiliyor
ve otoyol kullanımlarında da herhangi
bir güç eksikliği hissettirmiyor. Diğer taraftan
kendisinden nefes kesen güç patlamaları veya
çılgın devirlenme şovları beklememek gerekiyor.
~Münihli markanın tüm bilgi birikimi test
pistinde kendisini gösteriyor. Hassas bir direksiyon
ve atak arkadan itiş konseptiyle kombine
edilen başarılı sürüş özellikleri kesinlikle çok
etkileyici. Sonuç olarak 1 Serisi, Golf sınıfının
farklı bir üyesi yani harika bir sürüş makinesi
olmaya devam ediyor.
Audi A3 ise arkadan itişle de yüksek sürüş
keyfi vermenin mümkün olduğunu kanıtlıyor:
Nefes kesen hızlanmalar yaşatıyor ve her türlü
virajı sanki önceden biliyormuşçasına güvenle
alıyor. Önden kayma eğilim? Yok denecek kadar
az. ESP ise inanılmaz bir hassasiyetle çalışıyor.
Golf ise başarılı direksiyonuna ve yüksek
güvenlik rezervlerine rağmen neredeyse ağırkanlı
bir etkisi bırakıyor ve virajlarda belirgin
şekilde daha fazla yana yatıyor. Tek kademeli
olan ve tamamen devre dışı bırakılamayan ESP
ise sürücüye fazla özgürlük tanımıyor.
Konfor konusunda ise Golf yeniden her
şeyi doğru yapmaya başlıyor. Test aracımızda
bulunan ayarlı amortisörler (DCC: Almanya
opsiyon fiyatı 975 Euro) karşılaştırmamızdaki
otomobiller arasında farklı zemin bozukluklarına
en doğru cevapları bulmasını sağlıyor. BMW
1 Serisi’nin adaptif süspansiyonu bu konuda
çok daha zayıf kalıyor. Bu da iç mekana daha
fazla kısa zemin darbesi ulaşmasına, arka aksın
arada bir kopup yolculara uyarı içerikli darbeler
iletmesine neden oluyor.
A3 ise burada tam bir sürpriz yaşatıyor. Test
aracımızda adaptif süspansiyon yerine S-Line
paketinin Spor süspansiyonuyla (Almanya opsiyon fiyatı 345 Euro) konuk olan A3, 25 mm
kısaltılmış süspansiyon stroklarına rağmen,
darbeleri şaşırtıcı bir başarıyla emiyor. ~Asfalt
yamaları gibi kısa darbeleri yavaş hızlarda
Golf’ten daha fazla iç mekana yansıtan süspansiyon,
hız arttıkça daha başarılı çalışmaya
başlıyor. Dalgalı zeminlere sahip birbirini
takip eden virajları ise neredeyse ütüleyerek
düzleştiriyormuş gibi hissettiriyor. Bu sırada
sürücüye verdiği fazladan sürüş keyfini de
hatırlatmamız gerekiyor.
Bütçenin gördükleri
Ne yazık ki bu keyif sıra ödemeye geldiğinde
sona eriveriyor. Çünkü böyle bir A3’ün
kendisi gibi fiyatı da premium. Testimize
konuk olduğu haliyle, tabi ki 3 kapılı olarak,
1.8 TFSI’ın Almanya fiyatı 25 bin 900 Euro.
Bu da 5 adet kapıya sahip BMW 118i ile neredeyse
aynı: 26 bin 750 Euro. Golf 1.4 TSI ise
23 bin 960 Euro’luk fiyatıyla karşılaştırmanın
en ucuz otomobili oluyor. Diğer taraftan kısa
bir süre sonra üretimi sona ereceği için Golf
VI’nın ikinci el değer kayıplarının daha fazla
olacağını da göz önüne almak gerekiyor. Yepyeni
bir otomobil olan A3 ve henüz genç olan
1 Serisi ise bu konuda biraz daha avantajlı.
Yani Golf VII’de durum daha farklı olabilir.
1. Audi
A3 1.8 TFSI 431 PUAN
Yeni A3 gerçekten güçlü bir başlangıç yaptı. Harika motoru
ve başarılı süspansiyonuyla kompaktların kralı olmayı
garantiledi. Bu da yüksek fiyata rağmen müşteriler için
gerçekten etkileyici bir gelişme.
~2. VW
Golf 1.4 TSI 422 PUAN
Sınıfın bestsellerı sonunda ustasını buldu. En azından
yenilenene kadar… Ancak üretim ömrünün sonuna gelmiş
bir otomobil olarak bayağı iyi bir sonuca imza attı. Gerçekten
de herhangi bir yaşlılık izi hissettirmiyor.
3. BMW
118i 415 PUAN
1 Serisi bu karşılaştırmanın sonuncusu olsa da kesinlikle
kaybedenlerden biri değil. Aslında puan kayıplarını
yaratan eksikleri birkaç cm daha geniş bir iç mekan
ve biraz eksik kalan konforla sınırlı.
Sonuç
Bu karşılaştırmalı testte iki farklı tezin altının
çizildiğini söyleyebiliriz. Bunlardan ilki, kompakt
sınıf otomobillerinin artık, sadece 10 yıl
önce bile kimsenin aklına bile gelmeyecek
bir olgunluğa eriştikleri. İkinci tez ise zirveye
yaklaşıldığında ilerlemelerinin sadece küçük
adımlar halinde gerçekleşebildiği. Teknik olarak
bir Golf VII olan yeni A3, güncel Golf VI’ya
sadece 9 puan fark atabildi. Golf ise özellikle
konfor ve iç mekan konularındaki başarılı
özellikleriyle, yüksek sürüş dinamizmi sunan
1 Serisi’ni geride bırakmayı başardı. Diğer
taraftan asıl kazananlar her zaman müşteriler
oluyor, çünkü artık tüm otomobiller gerekli
olgunluğa ulaşmış durumda.
Bir yanıt yazın