Asalet her zaman iyi bir ruh anlamına
gelmiyor. Asillerin magazin
dergilerinde yayınlanan skandalları
da bunu kanıtlıyor. Neyse ki bazen
bu centilmenler doğru ve akıllıca
fikirler de üretebiliyor. Örneğin Jaguar… Dünyanın
en elit markalarından biri olarak kabul
edilen Jaguar, geleceğe doğru cesur bir adım
attı ve fedakarlığın keyfini keşfetti.
Sözünü ettiğimiz adım ise hafifçe makyajlanan
XF’in 2.2 lt’lik dizel motorlu versiyonu.
45 bin Euro’luk Almanya fiyatıyla bu otomobil
Jaguar ailesinin en ucuzu olmakla kalmıyor,
en tutumlu Jaguar unvanını da taşıyor:
Fabrika verilerine göre tüketim rakamı 100
km’de sadece 5.4 lt.
Güçlü bir Fransız etkisi bu tutumluluk atağını
mümkün kılmış. 2.2 lt’lik 4 silindirli
motor (benzer bir makine son olarak 2009’da
X-Type’ta vardı) Peugeot/Citroen’in ar-ge departmanı
tarafından yaratılmış. PSA Grubu çift
turbolu motordan 204 HP güç alırken, İngilizler
190 HP’yi yeterli görmüşler.
Ancak eksik olan 14 HP kullanımda herhangi
bir problem yaratmıyor. Common-rail
enjeksiyonlu motorun 450 Nm’lik torku sayesinde
XF asla ağır kanlı bir otomobil olmuyor.
Tamam, hızlanmalarda Jaguar’ın tipik 6 silindirli
motorlarının eksikliği biraz hissediliyor
ama 8.7 sn’lik 0-100 km/s hızlanma süresiyle
XF, türünün en serileri arasında yer alıyor.
Gerçekten de motorla ilgili tek şikayet, kalkışlarda
hissedilen hafif turbo boşluğu olabilir.
Bir kez hızını aldıktan sonra XF, otoyolların
kralları arasına katılıyor ve bu sırada yüksek
dizel seslerini rahatlatıcı homurtulara dönüştürüyor.
~Aracın hız ibresi 240 km/s’ye kadar
sürekli yükselirken, gerçek maksimum hız ise
225 km/s. Önceden de söylediğimiz gibi bu
4 silindirli dizel, kesinlikle zayıf veya yetersiz
bir motor değil. Hatta tam tersi geçerli: 1856
kg’lık Jaguar gayet güçlü ve 7.7 lt/100 km’lik
tüketimiyle biraz da tutumlu bir otomobil.
Yakıt istasyonunda sahibinin yüzünü güldüren bu tutumlulukta, verimli motorun dışında
standart donanımda yer alan otomatik şanzıman
da önemli bir role sahip. ZF tarafından
üretilen 8 ileri oranlı otomatik şanzıman vitesleri
yıldırım hızıyla ve neredeyse hiç sarsıntısız
değiştiriyor ve her zaman en verimli
devri bulabiliyor. Örneğin 8. viteste 200 km/s
ile ilerlerken devir ibresi sadece 3000 rakamını
gösteriyor.
Diğer bir tasarruf unsuru ise standart donanımda
sunulan ve araç durduğunda motoru
yumuşak bir şekilde stop edip fren pedalı bırakıldığında
tekrar çalıştıran start-stop sistemi.
Ancak sistem biraz ilginç bir çalışma karakterine
sahip: Test sırasında birçok kez motor,
gerçekten hareket etmek istemememize
rağmen kendi kendine çalıştı.
Final işçiliği konusunda süspansiyon da biraz
eleştiriyi hak ediyor. Tamam, helezon ve
amortisörler asla taşıdığı asilzadelerin taçlarının
düşmesine neden olmuyor ama süspansiyonun
genel karakteri hedefindeki rakipleri
olan BMW 5 Serisi ve Mercedes E Serisi’ne
göre bayağı kaba kalıyor. 19 inçlik opsiyonel
jantlar da buna eklenince XF, zemindeki deliklerin
üzerinden bir holiganın canlılığıyla
zıplayarak geçiyor ve yolcularını azimli titremelerle
rahatsız ediyor.
~Bunlara bir de optimum oturma pozisyonu
sunamayan ince yapılı koltuklar ekleniyor. Ayrıca
arka koltuklardaki baş mesafeleri de kısıtlı.
Baş mesafesi eksikliğinin nedeni ise estetik
kaygılarıyla arkaya doğru alçalacak şekilde
tasarlanan tavan yapısı. Makyaj çerçevesinde
diğer birkaç iyileştirmenin yapılmış olmasını
dilerdik. Örneğin dokunmatik ekranlı
kontrol panelinin kullanımı hala biraz kafa
karıştırıcı. Direksiyon ise direkt çalışmasına
rağmen yeterli geri bildirim yapabilmekten
hala uzak.
TEKNİK AÇIKLAMA
PSA Grubu tarafından geliştirilen motor, commonrail
enjeksiyonlu modern bir dizel. Bu sistemde yakıt
yanma odalarına tek bir basınç merkezinin üret
KAROSER
XF iç mekan devleri arasında
yer alan bir araç değil. Ancak
ön koltuklar çok rahat. Ayrıca
bagaj da gayet büyük. İkinci sırada
ise özellikle baş mesafesi
eksikliği hissediliyor. Bu bölgede
birçok otomobil çok daha
iyisini sunuyor. Kalite hissinde
ise şikayet edilebilecek bir şey
yok.
????
MOTOR
İngiliz otomobilinin belki de en
iyi donanımı Fransız üretimi:
PSA Grubu’nun 2.2 lt’lik dizel
motoru. Güçlü ve yumuşak karakterli
motor, ZF’in 8 ileri
otomatik şanzımanıyla çok
uyumlu çalışıyor. 7.7 lt/100
km’lik yakıt tüketimi mucizevi
olmasa da gayet tutumlu bir
rakam.
????
KONFOR
Süspansiyon hala kaba çalışıyor.
Ancak 19 inçlik opsiyonel
jantlar da bu etkiyi güçlendiriyor.
Dizel motor ise bir kez
ısındıktan sonra duyulmayan,
hatta keyif veren mırıltılarla
çalışıyor.
?????
SÜRÜŞ ÖZELLİKLERİ
Direksiyon direkt çalışsa da
geri bildirimleri net değil.
Buna rağmen XF’i kullanmak
gayet keyifli, dinamik, hatta
kısmen sportif bir deneyim. 35
m civarındaki fren mesafeleri
ise mükemmele yakın.
Sonuç
XF 2.2 Diesel ile Jaguar dünyasına adım
atmak biraz daha kolaylaştı. Ancak
bunun tek sebebi, Fransızlardan aldığı
4 silindirli dizelin tutumlu bir motor
olması değil. Örneğin motorun çalışma
karakteri, İngiliz üst sınıf otomobiline
çok yakışıyor. 190 HP’lik güç aracın
her koşulda hızlı olmasını sağlıyor. Ne
yazık ki Jaguar, makyaj sırasında XF’in
birkaç can sıkıcı ayrıntısını düzeltmeyi
düşünmemiş. Örneğin süspansiyon, direksiyon
ve kumandaların
kullanım rahatlığı
hala orta sınıf seviyesine
ulaşamıyor.
Yorum yazın