Sonunda karşımıza çıktı. Neredeyse40 yıldır bunun hakkındayazıp duruyoruz amaJaguar ancak şimdi tepki verebildi.Ancak konu İngiltere olunca bu bile“çabuk” bir tepki olarak görülebilir.Gerçekten de geçen onyıllarboyunca neler yazıp çizilmedi ki;“Jaguar’ın bir spor otomobile ihtiyacıvar. Jaguar’ın yeni bir E-Type’aihtiyacı var!..” Neyse ki, sonundamuradımıza erdik galiba!
Karşınızda yeni F-Type… Ian Callum“dizaynı genel olarak gayetbasit” diyerek sözlerine başlıyor.Jaguar’ın Dizayn Şefi’nin felsefesiher şeyi mümkün olduğunca basittutmak. Branşının diğer büyüklerigibi Callum da orantıları ve yüzeylerikonuşturmuş, karoserdegereksiz katlar ve ütü izleri kullanmamayaözen gestermiş.
Durum böyle olunca F-Type dahailk bakışta kendisini beğendirmeyibaşaran bir otomobil haline gelmiş.Barokluk yerine yapaylıktan uzakformlar, uzun kaput ve kısa arkakısımdan oluşan klasik orantılarlaharmanlanmış. Açık bir ağzı andıranbüyük ızgaranın sınırları, ikitarafındaki ikişer adet solungaçlaçizilmiş. Bu ifade ile F-Type trafiktekesinlikle büyük saygı uyandıracak.“Power Bulg” adlı konturlu ve şişkinkaput ise devasa bir kas kümesigibi duruyor.
Harika bir şekilde yuvarlaklaştırılmışyan yüzeyler ve tasarımcılarınsanki baltayla kestiklerinidüşündürecek kadar ani bir şekildebiten çekici arka kısım kesinlikleharika ayrıntılar. Arka kısımda isebu güzellik, iki adet ince tasarımlıstop ve sayıları silindir adedinegöre değişecek (V6’larda ortada2, V8’lerde iki yanda ikişer olmaküzere 4) olan kalın ve güçlü görünümlükrom egzoz çıkışlarıylataçlandırılmış.
Çekici çamurluk çıkıntılarıylaçevrelenmiş ortada konumlandırılmışikili egzoz çıkışı gerçektende E-Type’ı hatırlatıyor. AncakCallum’un tasarımının uyandırdığınostaljik unsurlar bu kadarla sınırlı:“F-Type bir E-Type imitasyonudeğil. Kesinlikle özgün ve geleceğedönük bir otomobil”… Nostaljimeraklılarına inat, aynı felsefeningayet başarılı olan yansımalarını XFve XJ’de de görmüştük.
Bu modern felsefeye uygunolarak usta tasarımcı, E-Type’ınoval ızgarası gibi bir klişeden deuzak durmuş, bunun yerine trapezformlu bir ızgara kullanmış.Bunun dışında F-Type, artık hafifve kompakt boyutlu bir araç dadeğil. Uzunluğu 4.47 m, 1.91 m’likgenişliğiyle bir Porsche 911’denneredeyse 10 cm daha fazla.Otomobilin mimarisi, akslarıve karoserin sabitlenme noktaları,daha büyük bir otomobil olanJaguar XK’dan alınmış. Bu durumaracın iz açıklıklarını da belirliyor.
F-Type’ın karoseri de XK’daki gibialüminyumdan üretilmiş ve bu sayedeağırlığı 1579 kg’a çekilebilmiş.F-Type’ın coupe versiyonu (görselolarak C-X16 konseptiyle neredeyseaynı) için bir yıl daha beklemekgerekecek. Aracın formatı,Jaguar’ın rakip seçimi hakkında daipuçları veriyor: Ana hedef Porscheolacak ama F-Type ne Boxster’in nede 911’in direkt rakibi olacak.
İddialara göre gerçek birsürüş makinesi olacakEvet, F-Type doğrudan bu ikiPorsche modelinin arasındaki boşluğuhedefliyor. En azından pazarlamastratejistlerine göre bu bölgehala bir niş olarak kalmaya devamediyor. Ancak bunun bazı olmazsaolmazları var: “Bugüne kadarJaguar’da görmeye alıştığımızdandaha fazla hassasiyet ve ataklıksunarak gerçek bir sürüş makinesiolacak.” Proje Sorumlusu Rus Varneysözlerine şöyle devam ediyor:“Birçok XK müşterisine de hitapeden bir F-Type üretmiş olsaydıkhata yapmış olurduk.”
Bu şov otomobilini kullanamasakda içini inceleme fırsatı bulduk:Dar oturma tünelleri, iki yuvarlakgösterge ve bunların arasındaki ekranlıteknolojik oyuncaklar. Yüksekorta konsolun tasarımı da Jaguar’ıno beğenilen ana hatlarına sahipama binek kardeşleri kadar stilsahibi değil. Koltukların arkasındaiki adet sabit takla barı bulunuyorancak iç mekanda ufak tefek eşyalariçin fazladan yükleme alanıyok. Aslına bakılırsa 200 lt’lik bagajhacmi de kısıtlı. Ayrıca aşırı basıkyapısı nedeniyle içine birçok şeyisığdırmak imkansız. Bol virajlı yollardayolcu, orta konsoldaki sağlamelciğe tutunarak destek alabiliyor.
Her zaman güçlü: 340 HP ile495 HP arasında
Fabrika verileri bu desteğe gerçektenihtiyaç duyulacağını düşündürüyor:Kompresör beslemeli yeniV6 motora (aslına bakılırsa V8’in 2silindiri kesilmiş hali) sahip zayıf(!) versiyonların bile güçleri 340HP ve 380 HP. Motorların sesleride hayal edebileceğimiz gibi gayetetkileyici. 5.0 lt’lik V8 motorungücüyse 495 HP olacak ve dahaetkileyici seslerle çalışacak. Motorlarıngüçleri arka tekerleklere,25 ayar programına sahip 8 ilerioranlı otomatik şanzıman ve kilitlidiferansiyel üzerinden aktarılacak.Başarılı ağırlık dağılımı, 19 inçlikbüyük jantlar, değişken amortisörler,Porsche ebatlarındaki frendiskleri ve seri direksiyon (oran:14.6:1) ise aracın diğer dikkat çekiciözellikleri.
Sonuç olarak F-Type’ın etkileyicihızlanmalar sunabilmesi içinepey emek gösterilmiş. Artık geriyesabırlı olmaktan başka bir şeykalmıyor: Çünkü bu gelmiş geçmişen güçlü Jaguar, yani E-Type’ın enciddi mirasçısı, 2013 yılının ikinciyarısından önce piyasaya çıkamayacak.
Sonuç
F-Type’ın güzel bir otomobil olduğu kesin. Ancak şimdi de aracın caddede nasıl görüneceğini,trafikteki davranışlarının nasıl olacağını merak etmeye başladık. Belki de, bir zamanlar E-Type’ınyarattığı sansasyonları yaratamayacak ama F-Type da güçlü ve hafif sayılabilecek bir otomobil.Ayrıca Porsche ile rekabet etmeyi hedefliyor.
Bir yanıt yazın