İsveç’teki bu donmuş gölün üzerinde
yaşadığımız macera sık
karşılaşabileceğiniz bir şey değil.
265 HP’lik Audi A1 quattro
ile yapılan sürüş izleniminin bir
benzerine rastlamamız gerçekten
zor. Aslına bakılırsa otomobilin kendisi
de öyle, çünkü üretim adedi 333
ile sınırlandırılmış. Bizler ise şu anda
1 numaralı otomobilin içindeyiz.
Heybetli bir burun, kalın egzoz
çıkışları (10 cm’lik çaplarıyla Audi
otomobillerinde kullanılan en kalın
çıkışlar) ve büyük bir arka kanat…
Bu A1 hemen fark edilen bir otomobil.
Aynı şey motoru çalıştırdığınız
an için de geçerli, çünkü marşa bastığınızda
uyanan turbo motoru Audi,
TTS’ten alarak A1’e uygulamış. Tamamen
yeni olan çok bağlantılı arka
aks ve elektronik kontrollü Haldex
kavramanın donörü de TTS. Karmaşık
yapılı arka aks geometrisi sayesinde
otomobil, sportiflikle konfor
arasında şaşırtıcı bir denge kurmayı
başarmış. Çok diskli kavrama motorun
normal şartlar altında sadece ön
tekerleklere gönderilen gücünü, bu
tekerlekler tutunma kabiliyetlerini
kaybettiği anda milisaniyeler içinde
arkaya gönderebiliyor.
Tutunma kabiliyetinin mümkün
olduğunca uzun süre korunabilmesi
için test aracımızda Spikes adı verilen
özel bir lastik türü vardı. Bu
lastikler bile arka kısmın kopmasını
engelleyemiyordu ama kontra
manevrayla kolayca kontrol altına
alınmasına izin veriyordu. Standart
donanımdaki spor koltukların başarılı
yan destekleriyse her koşulda
sürücüyü çok iyi kavrıyordu.
Klak, klak, klak… İkinci vites, üçüncü
vites, ardından yıldırım hızıyla
yine ikinci vites… A1 quattro’da
vites koluyla gayet çalışkan bir şekilde
oynamak gerekiyor. Ancak bu
sırada vites kolu, vites yolları arasında
o kadar rahat ilerliyor ki insan,
viteslerin kendi kendine geçtiğini
düşünebilir.
~Audi mühendisleri de A1 quattro
gibi çok emek ve maliyet gerektiren
bir otomobilin üretim adedini 333
ile sınırlamanın pek de mantıklı
olmayacağının farkında. Bu nedenle
bir S1 üretmeyi şimdiden akıllarına
koymuş durumdalar: Görsel olarak
biraz daha sade ve güç olarak ise
biraz daha zayıf (210 HP civarında)
S1’in 2013/2014 model yılı değişimine
yetişmesi mümkün.
Teknik veriler
Önde enlemesine yerleştirilmiş 4
silindirli turbo motor; silindir başına
4 supap; motor hacmi: 1984 cc;
maksimum güç: 256 HP-6000 d/d;
maksimum tork: 350 Nm-2500 d/d; 4
tekerlekten çekiş; 6 ileri oranlı manuel
şanzıman; bagaj hacmi: 210-860 lt; 0-
100 km/s: 5.7 sn; maksimum hız: 245
km/s; tüketim: 8.5 lt/100 km
Keyif verenler
Donanım seviyesi harika:
Xenon fardan navigasyona,
otomatik klimadan Bose ses
sistemine her şey standart.
Can sıkanlar
Porsche’de bile varken bu
küçük otomobilde start-stop
sisteminin olmaması anlaşılır
gibi değil.
Sürpriz oldu
49 bin 900 Euro’luk fiyat
(Almanya) çok yüksek, çünkü
900 Euro fazlasına Porsche
Cayman almak mümkün.
Sonuç
Burada otomobilin var oluş mantığını
aramak gereksiz bir şey. Çünkü A1
quattro’nun amacı, nelerin mümkün
olduğunu göstermek ve bunu
etkileyici bir şekilde yapmak… Yani
A1 quattro, yaşamın ağırbaşlı veya
sıradan, yani çoğu keyifli olan anları
için üretilmiş bir otomobil.
Bir yanıt yazın