Audi akıntıya karşı yüzüyor:
Diğer markalar elektrikli
otomobil çağına heyecandan
uzak aile hibridlerle girerken,
VW Grubu markalarından Audi
insanın kanını kaynatan bir roadster
tasarladı. Yüksekliği sadece 1.1 m
olan e-tron Spyder’da 300 HP’lik bir
dizel V6 ile ön tekerleklere entegre
edilmiş 2 adet 44’er HP’lik elektrik
motoru görev yapıyor. Bu kombinasyon
yüksek güce alışık Porsche
sahiplerini bile tedirgin etmek için
yeterli.
Hibrid sporcuyu Audi, geçen yıl
bir konsept ön çalışması olarak
Paris Otomobil Fuarı’nda sergilemişti.
Şimdiyse otomobil ilk sürüşüne
hazır. Yani bu kadar teori
yeterli, sıra direksiyona geçmekte.
Sensörler elinizin kapı koluna yaklaştığını
algılıyor ve kolların yıldırım
hızıyla gizlendikleri yerden
yükselmesini sağlıyor. Hafif üretim
tekniğiyle üretilmiş koltuk sürücüyü
terzi elinden çıkmış bir kıyafet gibi
sarmalıyor. Elleriniz ise deri kaplı
spor direksiyonu harika bir şekilde
kavrıyor. 2014’ün yeni TT’si pekala
böyle olabilir. Marş düğmesine
bastığınızda orta tüneldeki kumandalar
rengarenk ışıklarla uyanıyor.
Ardından sıra, vites seçme kolunu
“D” konumuna getirmeye geliyor.
Gaza bastığınız anda ise tam bir
şov başlıyor ve Spyder, ışık hızına
sıçrayan bir uzay gemisi gibi ufka
doğru ileri atılıyor. Çünkü bu otomobil
sadece çok güçlü değil, çok
hafif de. Sahip olduğu 9 kWh kapasiteli
büyük lityum-iyon akülere
rağmen bu karbon ve alüminyumdan
üretilmiş otomobilin ağırlığı
1.5 ton bile değil. Böylece e-tron’un
performans rakamları başka bir gezegenden
geldiğini düşündürüyor:
4.4 sn’de 100 km/s. Yapılan açıklamaya
göre eğer mühendislerin elde
üretilmiş prototiple ilgili endişeleri
olmasa 250 km/s rahatlıkla mümkün
olabilirmiş.
~İlk test sürüşümüz sırasında bizi
en fazla heyecanlandıran şey, karoserin
derinliklerinden yükselen
güçlü seslerdi: Günümüzün birçok
şeyden vazgeçmeyi gerektiren elektrikli
otomobilleriyle uzaktan yakından
alakası yok. İki elektrik motoru
ön tarafta sessizce mırıldanırken,
arkada konumlandırılan dizel V6,
dizel motorlardan beklenmeyecek
güzellikte bir senfoni sunuyor. 3.0
lt’lik çift turbolu motordan yükselen
filtre edilmemiş sesler kesinlikle
safkan bir sporcuya aitmiş gibi hissettiriyor
ve 300 HP’lik güç ve 650
Nm’lik torkla bunu hak ediyor da.
Diğer taraftan Audi, bu keyfi sürmenin
en küçük bir çevresel vicdan
azabına neden olmayacağını iddia
ediyor: 100 km’deki tüketim rakamı
sadece 2.2 lt. En azından teoride, yani
plug-in hibridler için hazırlanan
ve ölçümlerin aküler tam doluyken
yapıldığı özel ölçüm parkurunda
durum böyle. Tüketim değerinin
bu kadar düşük çıkabilmesinin ardındaki
asıl nedense otomobilin
parkurun 50 km’sini sadece elektrik
gücüyle katedebiliyor olması. Ancak
8 litrelik daha gerçekçi tüketim
değeri bile sunduğu performans
rakamları dikkate alındığında, kesinlikle
mükemmel.
Bu durumda insan daha fazlasını
isteyiveriyor. Ancak Audi bu
istekleri frenliyor: e-tron Spyder
türünün tek örneği olarak kalacak.
Diğer taraftan Audi, Porsche ile
birlikte, R8’in altında konumlanacak
ortadan motorlu (konvansiyonel 4
veya 6 silindirlilere sahip) bir spor
otomobil üretebileceğini göstermiş
oldu. Hibrid sistem ise 2015 yılında
bir sonraki Q7’de veya yeni A8’de
görev yapmaya başlayabilir.
Eğer gelecekte otomobiller bu
kadar dinamik olacaksa hiç kimsenin
itirazının olacağını sanmıyoruz.
Çünkü e-tron bir şeyi kesin olarak
kanıtladı: Konu hibrid olduğunda
Audi mühendisleri, teknolojik
olarak nelerin mümkün olduğunu
göstermeye atmosferi kurtarmaktan
daha fazla önem veriyor. İşte
Audi bu konuda da akıntıya karşı
yüzüyor.
~TEKNİK AÇIKLAMA
Audi e-tron Spyder bir plug-in hibrid. Yani
lityum-iyon aküleri şehir şebekesinden şarj
edilebiliyor. Ön akstaki elektrik motorları
jantlara yakın bir yerde konumlandırılmış.
Bu tasarım, şanzıman, merkezi diferansiyel
ve şaftlar gibi klasik aktarma unsurlarına
gerek bırakmıyor ve daha yüksek bir verim
sağlıyor. Çift turbolu dizel V6 ise aracın
ortasında konumlandırılmış. Biri büyük biri
küçük olan iki turbo birbirine seri bağlanmış
şekilde çalışıyor. Böylece 3.0 lt’lik motor,
bir dizel için gayet yüksek bir rakam olan
300 HP güç üretiyor. Aynı motorun 313
HP’lik versiyonu halen A6 Avant’ta görev
yapıyor.
TEKNİK VERİLER
Plug-in hibrid; arkada uzunlamasına
yerleştirilmiş çift turbolu dizel V6; motor
hacmi: 2967 cc; maksimum güç: 300 HP;
maksimum tork: 650 Nm; ön tekerleklerde
44’er HP’lik 2 elektromotor; maksimum
tork: 176 Nm; yakıt deposu: 50 lt; 0-100
km/s: 4.4 sn; maksimum hız: 250 km/s;
tüketim: 2.2 lt/100 km; CO2 emisyonları:
59 gr/km
Sonuç
Etkileyici sesi ve ilerici motor
konseptiyle e-tron Spyder insanın aklını
başından alan bir otomobil. Ayrıca aşırı
derecede tasarruflu da. Bu otomobilin
yaratılmış olmasının en güzel yanı ise,
ortadan motor konseptinin gelecekte
Audi’de kullanılabilecek olması.
Buradaki kombinasyonun hayata
geçmesi ise ne yazık ki beklemiyor.
Bir yanıt yazın