VTEC supap mekanizması nasıl işliyor?
Honda’nın VTEC supap mekanizma mekanizması, devire göre supapların boylarının açılma miktarları değişiyorken, aynı zamanda eksantrik milinin krank miline göre açı yaptıran yani emme supaplarını rötara veya avansa alan düzenek varmı? Varsa SOCH mil olduğuna göre egzozları da mı alıyor veya DOCH olanlarında mı var? 7. jenerasyonla 8. nesil arasındaki VTEC mekanizma farkı nedir? I-VTEC, VTEC 1.6, 8. nesil 1.8 lt’in ülkemiz vergi mevzuatından dolayı uyarlanmış hali midir?
A KOÇKURT
VTEC sisteminin temeli hersupapa iki farklı özellikteki kam uyarlamasıdır. Bu uyarlamaya göre çift eksantrikli 16 supaplı motorda da, 5500 devirlere kadar düşük dereceli ve supapı daha az açtıran kamlar supaplara temas ederken, 5500 devirde yağ basıncı aracılığı ile dereceli ve supapı daha fazla açtıran, neredeyse bir yarış motoru kamı özelliğinde olan kamlar çalışmaya başlayarak motorun yüksek devir performansını sağlar. Sonuç olarak VTEC çalışmasının temel özelliği budur ve nesiller arasında da sadece bazı iyileştirme farklılıkları vardır. Tek eksantrikli ve 16 supaplı olan motorlarda ise işlem sadece emme supaplarının motordan istenen performansa göre farklı kamlarla çalışması prensibidir ve egzoz supaplarında değişkenlik yoktur. Yüksek devirlerde yüksek kam açısı ve supap açma profili olan kama kilitlenen külbütör vasıtası ile emme supapı daha fazla hava emer ve yüksek performansda böylece elde edilmiş olur. VTEC-E sisteminde ise uygulama yakıt ekonomisi amaçlı düşünülmüş ve besleme de direkt yakıt püskürtmesi ile birleştirilmiştir.~ Düşük devir ve normal kullanım şartlarında 16 supaplı olan motor 12 supap olarak çalışmakta ve düşük dereceli kam mili profili de bu kullanımda fonksiyon etmektedir. 2500 devir ve üstü akselerasyon ve kullanımlarda sistem 16 supap olarak çalışmakta ve gerekli performans da bu şeklide sağlanabilmektedir. Bu uygulamada yüksek dereceli ek bir kam uygulaması yoktur. Sistem sadece tek ve iki emme supapını çalıştırma özelliklerindedir. 3 kademeli VTEC sistemi de E-VTEC sistemi bazında olup, 2500 devire kadar 12 supap çalışırken 2500-6000 devirler ara-sı 16 supap normal eksantrikle çalışmakta, 6000 devir sonrasında ise yağ basıncının ek kamı devreye sokabilen külbütörü kilitlemesi ile supaplar yüksek supap açma ve yüksek dereceli kamla çalışmaya başlayarak maksimum motor devri güç ve tork sağlayabilmektedir. En son teknoloji olan I_VTEC sisteminde ise 3 kademeli VTEC uygulamasına ek olarak değişken supap zamanlama sistemide eklenmiş ve böylece motorun ani tork gerektiren kullanımlarında eksantrik dişlilerinde varolan değişken zamanlama da emme ve egzoz kesişme aralık derecelerinde farklılık yaratmaktadır. Oluşan farklılık da gerekli zamanlarda motorun maksimum tork üretim devir bandını minimum motor devirlerine çekebilmektedir.
BMW 118i’nin gücünü nasıl arttırabilirim?
BMW 118i (2008 model) aracım standart TR yazılımı ile136 HP güç üretmekte. Aynı aracın Avrupa versiyonu 146HP güç üretiyor. Bunun yanı sıra anladığım kadarıyla 118i parça içeriği olarak 120i ile eşdeğer özelliklere sahip ve120i’nin TR sürümü 155 HP civarında. 118i aracımı gerek 120i yazılımıyla güncellemek, başka chip tuning uygulamaları ile performansını arttırmak veya bilmediğim başka şekilde HP ve tork artışı sağlamak ne derece mümkündür? Bunların fiyatları ne mertebede olacaktır ve ne kadar artış sağlayacaktır. Yakıt sarfiyatında ne kadar etkisi olacaktır?
Fırat BİRLİK~BMW 118i ile 120i motorların fiziki alt yapıları aynıdır.118i Valvetronic, 120i ise çift vanos sistemine sahiptir. Bu nedenle de aralarında işletim sistemi uygulama ve beyin farkları vardır. Bu motorlardan 118i 143 HP, 120i ise 170 HP güç üretiyor. Bu motorlardaTR yazılım diye bir seçenek yoktur. Var olan yazılım ise benzin kalitesine uygunluk göstermesi için yapılmıştır.Yaptığımız dinamometre ölçümlerinde de sonuçlar zaten bu düzeydedir. 118i aracınıza 2.0 litre motorun programını yüklemek gibi bir olasılık mümkün değildir ancak mevcut işletim sistem programı özel yazılım ile güncellenerek 158 HP ve 210 Nm maksimum güç elde edilebilmektedir.
Peugeot 405 SRI neden yağ eksiltiyor?
1993 model Peugeot 405 SRI aracım var. Genel olarak memnunum. Rölantide kimi zaman düzensizlik yapması ve şehir içi yaklaşık 13 litre kadar LPG tüketmesi dışında. Araç 190 bin km’ de ve 1000 km’de yaklaşık yarım litre yağ eksiltiyor. Üzerinde e-gas isimli bir LPG setivar. Benzinde ya da gazda kimi zaman silkeleme yapıyor.Yıllar evvel siz bu konuda potansiyometre arızasından bahsetmiştiniz. Eğer arızanın bundan kaynaklandığını düşünüyorsanız bu parçanın orjinal ismini ve parça numarasını öğrenebilir miyim?
Engin KAVUKÇU
1993 model Peugeot 405 SRI aracınızın motorunun 190 bin km’de olması, öncelikle yağ karterine kompresyon kaçırıyor mu sorununu gündeme getirir. Motor yağ da eksilttiğine göre şayet karterde kompresyon kaçağı varsa hava emiş yoluna takılı olan bu sistemin havalandırması nedeni ile hava yakıt karışımına yağ dumanı üflüyor ve karışımı bozuyor olabilir, bu üfleme de hava ölçeri etkileyebilir. Bunun dışında ise kesiklik genelde buji ve buji kablolarının da var olduğu ateşleme sistemi sorunlarından kaynaklanabilir.~ Hava ölçer şayet fakir karışım üretiyorsa, o da kesiklik olmasına sebep olabilir. Hava ölçe-rin parça numarasını ise Yetkili Peugeot servislerinden temin edebilir veya hava ölçer ünitesinin üzerideki kodu alarak farklı bir şekilde temin edebilirsiniz. Bunun dışında arızayı test etmeden sağlıklı bir çözüm üretmem zaten mümkün değil.
LPG’li aracımın performansı neden düşük?
1999 model Fiat Bravo HGT kullanıcısıyım. Aynı zamanda aracımda Teleflex marka LPG kiti mevcut. Aracımda bu aralar performans düşüklüğü yaşıyorum. Önceden 3. viteste 3500 devir de 100 km/s hızı bulurken şimdi 4000-4500 devirlere çıkıyorum, aracın akselerasyonu da zayıfladı. 155HP’lik bir araç görüntüsü vermiyor. Bunun ile ilgili şu ana kadar vakitsizlikten hiçbir servise gidemedim. Sizce nedeni ne olabilir?
Erdinç YILMAZ
Fiat Bravo aracınızda çekiş düşüklüğünün başlamasının öncelikli sebebi, LPG karışım ayarlarının bozulması veya buna bağlı yakıt beslemesinde oluşan bazı tıkanıklıklar olabilir. Ancak ifadenizde yer alan, önceleri 3. viteste 3500 devirde 100 km/s hızı bulma ve şimdi de 4000-4500 devirlerde aynı viteste 100 km/s’ye çıkma bilgileri oldukça yanlış ve fizik kurallarına aykırı. Aracınızın motoru ve aktarma organları birbirine bağlı olarak motorun belli devirlerinde belli bir sürati yapar, bu vites değiştirmelerde farklıdır ancak aynı viteste bu araç 3500 devirde 100 km/s hız yapıyorsa, hep o devirde o sürati yapar. Motorun gücü artsada azalsa da dişli orantısında değişme olmadığından süratde değişmez.~ Aracınızın standart lastikleri ile 5. viteste 1000 motor devrinde sürati 32.3 km/s’dir ve bu hiç birşekilde motorun performansı ile değişmez. Bu hesaba göre de 1.52 olan 3. vites dişli oranınızla gerçek süratiniz 72.14 km/s, 4500 devirdeki gerçek süratiniz de 92,6km/s’dir. Bu verilere göre ya hız göstergenizde bir sorun var ve dengesiz gösteriyor yada siz belli süratleri ve vitesi yanlış hatırlıyorsunuz. Bunun dışında da debriyajınız kaydırıyor olabilir, ilk olarak bu yönde kontroller yaptırmanızda fayda var.
Dacia Logan MCV hakkında bilgi verir misiniz?
Dacia Logan MCV dCi 1.585 HP satın almak istiyorum. Bu araç hakkında fazla bilgi yok. Bu aracın özellikle malzeme kalitesi, sürüş özellikleri ve yakıt tüketimi hakkında bilgi verir misiniz?
Osman İSKENDER
Dacia Logan MCV orta sınıf bir minivan, üstelik Renault tarafından üretildiği içinde belirli bir kaliteyi yakalamış bir araç. Tasarımı oldukça sade olan aracın 5 ve 7 kişilik versiyonları bulunuyor. İç tasarımındaki birçok malzeme Renault’un önceki modellerinden alınmış. Sinyal ve silecek kolları, vites topuzu ve havalandırma çıkışları Logan MCV’nin bilinen ayrıntılarından olurken ön konsolda klima kumandalarının üzerine konumlandırılmış elektrikli cam açmakapama tuşları Renault Broadway dönemine kadar uzanıyor. Logan MCV’nin tek ve en büyük ergonomi problemi el frenini altına “gizlenmiş” elektrikli yan ayna kumandası. Çift parçalı asimetrik açılan bagaj kapıları yükleme kolaylığı sağlaması açısından Logan MCV’nin en önemli artılarından biri olarak karşımıza çıkıyor.~ Üstelik aracın düz bagaj zemini sayesinde yükleme boşaltma işlemi de kolaylıkla yapılabiliyor. Ambiance ve Laureate adlı iki donanım paketine sahip olan Logan MCV kullanıcısına bunlara ek donanımlar da sunuyor. Bu aracın fabrika verisi tüketim ortalamaları ise 4.8/6.2/5.3 lt.
Range Rover’ı tavsiyeeder misiniz?
Saab 9.3’den sonra 1995-97arası Range Rover (büyük kasa, 4.6 HSE veya Vogue) almayı düşünüyorum, bu araçlarda çıkabilen en temel sorunlar nelerdir? Servis ve parça olarak zor bir araç mıdır? Teknik değerleri, özellikle 0-100 km/s hızlanma değerinedir? Saab’tan sonra tatmin edici olur mu?
Ercan DOBRİŞAN
Range Rover’ın yaşlı modelleri yedek parça konusunda biraz sıkıntılı, ayrıca yakıt tüketimi olarak da oldukça cömert. Bu araçların aktarma organları çok hassas ve bu yüzden dikkatli kullanım ister. Teknik değerleri aşağıda veriyorum:
Bir yanıt yazın