500 L… Yani “Large” beden bir
sevimli küçük otomobil… Bir minivan
için garip bir isim seçimi
olabilir ancak adının Multipla olmaması
gerekiyordu. Çünkü Multipla,
Fiat’ın bir “tasarım kazası” olarak nitelendirilen
modelini hatırlatacaktı. Yeni
500 L ise çok daha güzel görünüyor,
başarılı 500’ün yüzünü taşıyor ve 4.1
metrelik boyuyla tam da Opel Meriva
ile Kia Venga’nın arasındaki boşluğu
dolduruyor. Ekim ayından itibaren
bu otomobille Fiat, bugüne kadar bu
sınıfta pek rastlanmayan özelliklerle
puan toplamaya başlayacak: Stil ve
modaya uygun ekstralar. Peki ama 500
L, komşularınızın kıskançlığa düşmesini
sağlayacak ilk van olabilecek mi?
Aslında bu mümkün. Birazı
Panda’dan birazı da SUV’lardan alınan
köşeli tasarım unsurları ve bunların
üzerine inşa edilen ferah bir üst yapı,
sınıfının sıkıcı tasarım anlayışının çok
ötesinde. Büyük farları arkadaş canlısı
bir ifade kazandırırken, krom kaplamalı
kapı kolları değerli ve kaliteli bir
hava yaratıyor. Siyah tavan ve beyaz
gövdeden oluşan iki renkli boyaysa
“Pop” adlı üst donanım paketine ait
bir özellik.
Şimdi de aracın van yeteneklerine
bir göz atalım. Ön sıradakiler kısa minderli
ve bir İtalyan otomobili için ender
bir şekilde vücuda gayet iyi oturan
yüksek koltuklarda yolculuk ediyor.
Normal A sütunlarının yerini alan
ikişer adet ince kolon ise ön çapraz
görüşü neredeyse mükemmelleştiriyor.
Günümüzün otomobillerinde böyle bir
rahat görüşü çoktan unutmuştuk.
Arkada ise Fiat, maliyet ve dizayn
kaygıları nedeniyle deneysel çalışmalardan
kaçınmış: Kapılar konvansiyonel
bir şekilde açılıyor, arka koltuklar
iki parça halinde ileri-geri kaydırılabiliyor
ama sökülemiyor. Aslında bu bile
yeterli. Geniş açıyla açılan kapılar ve
geniş kapı boşlukları çocuk sahibi annelerin,
yükseltilmiş oturma pozisyonuysa
arka sıradaki çocukların hoşuna
gidecektir. Yükseklik ayarlı bir zemine
sahip olan bagaj bölmesinin 300 lt olan
standart hacmi bir VW Polo’dan daha
fazla. Bagajla ilgili tek sorun, alçak konumlu
açma kolu nedeniyle ellerinizin
kirlenebilecek olması. Tekerlekli salon
ve benzeri rahat ve ferah iç mekan
iddialarını çok duymuştuk. Ancak 500
L’de Fiat, neredeyse Uzakdoğu’nun
Feng-Shui felsefesiyle şekillendirilmiş
gibi hissettiren iç mekan ile bunun bir
adım ilerisine geçmeyi başarmış: Bolca
ışık, boyalı bir ön panel ve tasarımı
ekmek kutularını hatırlatan iki katlı
bir torpido gözü. Konuğumuz olan
prototip araçta kahverengi ham deri
döşemeler ve araca özgünlük katmak
(ve tabi ki Fiat’a para kazandırmak)
için düşünülmüş bolca farklı malzeme
de vardı.
Fiat’ın yeni minivanı, bir sonraki
Punto’nun platformu üzerinde yükseliyor.
2.61 m’lik dingil mesafesiyle
(güncel platformdan 10 cm fazla) bu
platform, daha geniş ve konforlu bir
iç mekan sağlıyor. Fiat 500 L 16 bin
Euro’dan başlayan fiyatlar ve ilk itapta
3 motor seçeneğiyle piyasaya çıkacak:
1.4 lt (yaklaşık 100 HP), 2 silindirli
0.9 lt’lik Multiair (105 HP) ve 1.3 lt 95
HP’lik dizel. Daha sonra aileye, 1.6 lt
120 HP’lik bir dizel, bir adet doğalgazlı
ve 1.4 lt 180 HP’lik bir turbo benzinli
motor da katılacak. Ne yazık ki 500
L müşterileri modern bir otomatik
şanzıman için beklemek zorunda kalacaklar.
Fiat, aracın 7 koltuklu uzun
ve 4 tekerlekten çekişli versiyonlarını
üretmeyi de planlıyor. Özellikle uzun
versiyon için 500 XL demek yanlış
olmaz herhalde.
Sonuç
Fiat, 500 modelinin imajını ve görünümünü
yeni modellere aktarmakla doğru adımlar
atıyor. Sonuç olarak 500 L, pratiklikten
ödün vermeden Meriva sınıfına şıklık ve
pahalı ekstralar da getirecek. Ekim ayında
piyasaya çıktığında 500 L’nin önünde, sıra
dışı Multipla’dan çok daha başarılı olmak
için herhangi bir engel olmayacak.
Bir yanıt yazın