Dört silindirli motora sahip
bir Jaguar fikri, yaşasaydı
firmanın kurucusu
Sir William Lyons’un pek
hoşuna gitmeyecekti büyük ihtimalle.
Hatta bunu bir ayıp olarak
bile kabul edebilirdi. Talihsiz
sayılabilecek X-Type dönemini
bir kenara bırakacak olursak
Jaguar’da 4 silindirli bir
motor ilk kez 1949 yılında Mark
IV’te kullanılmıştı.
CO2 salınımları sorulsaydı
Lyons’ın aklına, Jaguar’ın ürettiği
otomobillerin filo tüketimlerini
değil, Kraliçe’nin savaş
gemisi filosunun korbondioksit
salınımları gelirdi herhalde.
Neticede o günlerde atmosferin
kirlenmesi kaygıları pek
gündemde değildi.
Diğer taraftan Sir William
Lyons’u yeni Jaguar XF 2.2
D’nin direksiyonuna oturtabilseydik,
birkaç metre sonra bu
otomobile onay verirdi kesinlikle.
Hem de Ford-Peugeot ortaklığıyla
geliştirilen 2.2 lt’lik 4
silindirli motorun Jaguar’a özgü
özellikleri tam olarak sergileyememesine
ve silindir sayısı
bayağı eksik olmasına rağmen…
Biraz hırıltılı çalışsa da
motorun, örneğin trafik ışığında
beklerken otomatik olarak
stop etmesi neredeyse hiç hissedilmiyor.
XF’te görev yapan turbo dizel
motorun tekrar çalışması da oldukça
yumuşak bir şekilde gerçekleşiyor:
V6 kardeşlerinin aksine
2.2 D’de bir start/stop otomatiğine
yer verilmiş. Otomatik
şanzımanlı birçok rakibine
göre daha iyi ve çok daha yumuşak
olan çalışma karakterini
start/stop sistemi, mühendislerin
küçük bir teknolojik hilelerine
borçlu. Yağ basıncını saklayıp
gerektiği anda kullanıma sunan
ve böylelikle motor tekrar
çalıştığı anda doğru vites dişlisinin
yıldırım hızıyla seçilmesini
sağlayan basınç kabı bunlardan
biri. Jaguar’daki dört silindirli
motorun önemli bir zayıflığının
olup olmadığını merak
edenlere cevabımız kısa ve
net olacak: Hayır! Performans
değerlerine bakıldığında da bu
saptamanın doğruluğu görülebiliyor.
Öncüsünde olduğu gibi
450 Nm’lik maksimum torkunu
2000 d/d’de üreten motorun performansı, daha kısa
oranlara sahip 7 ileri vitesli
şanzıman sayesinde iyileşmiş.
Ancak bu şanzıman, kalkışlardaki
hafif zayıflığı hissettirmemek
için bayağı uğraşmak zorunda
kalıyor.
Dört silindirli motorla da XF,
ucuz bir otomobil değil. Aracın
44.900 Euro’luk Almanya
fiyatına, 8 ileri oranlı otomatik
şanzıman, xenon farlar ve park
sensörleri dahil. Peki ya CO2 emisyonları?
Sadece 149 gr/km!
Bu da 100 km’de 5.4 lt’lik motorin
tüketimi anlamına geliyor.
Başka sorunuz var mı Sir
William?
Teknik veriler
Önde enlemesine yerleştirilmiş
dört silindirli turbo dizel motor;
silindir başına 4 supap; motor
hacmi: 2179 cc; maksimum güç:
190 HP-3500 d/d; maksimum
tork: 450 Nm-2000 d/d;
arkadan itiş; 8 ileri oranlı
otomatik şanzıman; 0-100
km/s: 8.5 sn; maksimum hız:
225 km/s; tüketim: 5.4 lt/100
km; CO2 emisyonları: 149 gr/km
Keyif verenler
Sonunda bir
marka, otomatik
şanzıman-dizel
motor kombinasyonunda
iyi çalışan bir start/stop
sistemi geliştirdi.
Can sıkanlar
Bilgi-Eğlence
sisteminin
dokunmatik ekranlı
kontrol mantığı, XF’in fiyat
klasmanındaki bir otomobil
için karmaşık kalıyor.
Sonuç
2.2 lt’lik dizel motor
markanın tutkunları
tarafından kabul
görmeyebilir. Ancak
Peugeot 508’de herkesin
beğenisini kazanan 4
silindirli dizel makine, bize
göre XF’e gayet iyi uyum
sağlıyor. Sakin çalışan ve
gücüyle öne çıkan motorla
ilgili tek eleştiri, tipik dizel
homurtularının asil Jaguar
markası için pek alışıldık bir
durum olmaması olabilir.
Sürpriz oldu
Işıklı bir şerit
halinde tasarlanan
gündüz farları
Jaguar’a çok yakışmış
Yorum yazın