Marşa basıldıktan sonra hafif bir
homurtu başlıyor. Heyecan verici
sesler ancak bu kadar zarif olabilir.
A 180 CDI, Mercedes’in sahip olduğu ilk
Renault motorlu araç olma özelliğine sahip.
İki şirket arasında yapılan çalışma sonucunda,
motor Mercedes standardına göre geliştirildi
demek daha doğru bir ifade olacak. 1.5 lt
hacme sahip motor Mercedes’in en az yakıt
tüketen A Serisi’nde görev yapıyor. Fabrika
verilerine göre manuel şanzımana sahip A
Serisi’nin yakıt tüketimi sadece 3.8 lt/100 km
olarak açıklanıyor. Mercedes ürün yelpazesinde
A Serisi 98 gr/km salınım değeri ile imajını
daha da güçlendiriyor.
Başarılı motor sunmuş olduğu değerler ile
adeta pastanın üzerindeki çilek konumunda
olmasına karşın, burun kıvıranlara pek fırsat
vermiyor. Neredeyse hiç gürültü çıkarmadan
çalışıp, seri şekilde yüksek devirlere çıkıyor.
Turbo boşluğunu adeta yok sayıp 5 000 d/d’de
başlayan kırmızı devir bölgesine kadar esnek
devirleniyor. 1.5 lt motorun yumuşak çalışma
karakteri, geçiş süresi tamamlanana kadar
satışa sunulan ve sadece 7 ileri otomatik
şanzıman (çift kavrama) seçeneği ile kombine
edilen 109 HP güce sahip 1.8 lt CDI motoru
da geride bırakıyor. Küçük 1.5 lt’lik motor
ise 6 ileri oranlı manuel şanzımanla birlikte
sunulacak. Manuel şanzıman birbirine çok
yakın vites geçişlerinden dolayı neredeyse
küçük bilek hareketleriyle vites değişimlerini
mümkün kılıyor.
Kağıt üzerindeki teknik verilere bakıldığında
küçük motorun, 1.8 lt CDI’ya kıyasla 10 Nm
fazla tork ürettiğini, buna karşın 0-100 km/s
hızlanmada (11.3 sn) biraz daha ağır kaldığı
belirtiliyor. Bu değerlerin aslında hiçbir önemi
de yok. A Serisi, ulaştığı 190 km/s’lik maksimum
hızıyla hiçbir zayıflık göstermiyor.
~Küçük motorun büyük başarısı
Yol bilgisayarına göre günlük kullanımda
yakıt tüketimi 5.0 lt/100 km’nin altına çekilebiliyor.
Mercedes’in filo yakıt tüketimi göz
önüne alındığında ise bu kadar az tüketen bir
motora çokça ihtiyaç duyulduğu görülüyor.
Buradan çıkan sonuç çok basit: Aynı motor
önümüzdeki yıl B Serisi’nde de görev yapacak.
A 160 modelinde ise 90 HP güç ile yakıt tüketimi
biraz daha da düşürülecek. En geç 2014
yılında ise tutumlu Renault motoru otomatik
şanzıman ile birlikte sunulacak. 109 HP güce
sahip 1.8 lt’lik makine, işte o zaman A Serisi
üzerinde tamamen emekliye ayrılacak.
Teknik veriler
Mercedes A 180 CDI: Önde enlemesine yerleştirilmiş 4 silindirli turbo dizel
motor; silindir başına 4 supap; motor hacmi: 1461 cc;
maksimum güç: 109 HP-4000 d/d; maksimum tork:
260 Nm-1750 d/d; önden çekiş; 6 ileri manuel şanzıman;
u/g/y: 4292/1780/1433 mm; yakıt deposu: 50 lt;
0-100 km/s: 11.3 sn; maksimum hız: 190 km/s; tüketim:
3.8 lt/100 km; CO2 emisyonları: 98 gr/km
Teknik açıklama
Hacim cücesi ve konfor devi
A 180’de görev yapan 1.5 lt’lik motorun temelini, 2001 yılında Renault Clio ile başlayıp toplamda 9.1
milyon adet üretilen 1.5 dCi oluşturuyor. Yumuşak çalışma karakterine sahip küçük motor, düşük sürtünmeye
sahip silindir kaplaması, düşük dirençli su ve yağ pompası sistemlerine ve start/stop özelliğine
sahip. ~Aynı motor Megane’da fabrika verilerine göre 3.5 lt/100 km’lik bir tüketim değerine imza atıyor.
Mercedes küçük motoru ( 1.8 lt’lik üniteden 30 kg daha hafif) geniş çaplı bir revizyondan geçirerek
uyarladı: Benzinli motorun motor yatağını, denge kütleli volanı dizele göre uyarlayıp marş motoru
ve alternatörü de Daimler raflarından aldı. Kendi bünyesindeki fabrika kodu OM 607 olarak geçen
motor yumuşak çalışma karakterine göre ayarlandı. Start-Stop sistemi -10 C dereceye kadar soğuk
havalarda da çalışabiliyor. Tüm bu özellikleriyle aslında bu küçük dizel motor, C Serisi için bile uygun
hale gelmiş görünüyor.
Sonuç
Renault işbirliğinden çıkan ilk motor A
180’de kendisini kanıtladı: düşük yakıt
tüketimi, yumuşak çalışma karakteri
ve yeterli miktarda
güç. Mühendislerin
ince ayar
çalışması karşılığını
verdi. Bu dizel
yeteri miktarda
Mercedes kalitesi
barındırıyor. Bu
motor yıldızı hak
ediyor.
Bir yanıt yazın