Otomobillerimiz gibi bizler de gün geçtikçe
yaşlanıyoruz. Örneğin 1980’lerde
Alman erkeklerinin ömür ortalaması
69.5 yılken, bugün bu rakam 78 yıla
çıkmış durumda. Yani ömürleri ortalama 8.5
yıl uzamış. Almanya’daki ortalama otomobil
yaşı da tam bu kadar. Yarını düşünerek otomobil
almak mantıklı mı? Yani genç ve bekarken,
evli çiftler gibi beraber yaşayacağınız
otomobili satın almak… En azından bu konuda
fazla olumsuz fikir yok. Eğer büyük bir evrim
gerçekleşmezse, örneğin akülerde, otomobillerimiz
bugün bile yeterince olgunlaşmış
araçlar ve hala gelişmeye devam ediyorlar.
Örneğin pas konusundaki şikayetler iyice
azalmış durumda, birkaç yüz bin kilometreyi
aşan kullanımlar ne motorlar ne de yürüyen
aksamlar için sorun teşkil etmiyor. Tamam,
dizaynlar değişen beğeni trendleri nedeniyle
yaşlanıyor ama dizayn gözardı edilebilecek bir konu. Ayrıca zamandan bağımsız, yani modası
geçmeyecek tasarımlara sahip birçok model
de var. Genel olarak yeni bir otomobil alırken,
sadece yakın geleceği değil, biraz uzak bir
geleceği düşünmek gerçekten işe yarayabilir.
Zaman, imaj ve reklam dayatmalarını kaale
almayıp otomobillerin uzun dönem yeteneklerine
bakma zamanı. Örneğin: Direksiyon ilerleyen
yaşlarda da zorlanmadan çevrilebilecek
kadar hafif mi? Koltuklar gerçekten ne kadar
konforlu? Süspansiyon yaşlanarak sorun çıkarmaya
başlayacak omurganızı yeterince
düşünüyor mu? Görüş ve kullanım özellikleri
ötüp duran elektronik yardımcılar olmadan da
rahat mı? Park manevraları ne kadar zorlayıcı?
Testler nasıl yapıldı
Bu karşılaştırmamızda çok sayıda ölçüm
ve sübjektif değerlendirmeleri 3 ana başlıkta
topladık: Biniş, oturma ve sürüş. Biniş başlığında
şu kriterler değerlendirmeye alındı:
Kapı kolu ele nasıl oturuyor? Sürücü kapısı
ne kadar rahat ve ne kadar geniş açılıyor?
Biniş ve inişlerde marşbiyel rahatsız ediyor
mu? Oturma disiplinindeki sorularımız şöyleydi:
Koltuklar ne kadar büyük? Şekillendirilmeleri,
ayar kabiliyetleri ve dolguları
nasıl? Sürüş başlığında ise görüş özellikleri,
kullanım rahatlığı, sürüş pozisyonunun uyumu,
konfor gibi konuları inceledik.
Dacia Lodgy
Kapak şeklindeki yassı kapı kolu ele iyi oturmuyor. Kapı oldukça
geniş açılıyor, inişlerde kapı eşiği rahatsız ediyor. Koltuk
minderi kısa, sırtlık alçak. Yükseklik ayarı yok, sırtlık ayarları
kademesiz değil ve kullanımı kaba. Direksiyon ayarlı değil,
oturma pozisyonu kokpitten çok uzak. Kutu şeklindeki formu
nedeniyle görüş prensipte kötü değil ama arka kafalıklar
tarafından kısıtlanıyor. Süspansiyon kabul edilebilir seviyede.
Mini Countryman
İsmi 50 yıldır aynı mesajı veriyor: Burada her şey minik.
Küçük kapı, küçük kapı kolları (özellikle iç mekanda), dar giriş.
Giriş sırasında arka kısmınız B sütununa, bacağınız ise (çok)
geniş kapı eşiği temas ediyor. Küçük koltuğun dolgusu sert
ve yan destekleri güçlü. Yükseklik ayarı zor. Sürüş pozisyonu
hoş, kumandalar oyuncaklı. Ön görüş iyi, arka görüş ise berbat.
Sürüş sırasında ayarların sert, süspansiyon tepkilerinin kaba
olduğu hissediliyor. Yani gençler için daha uygun.
Opel Agila
Kapı kolları küçük, açılma açısı geniş, kapı eşiği dar. Sürü
koltuğu Dacia’dan sonra en kötü ikinci notu aldı: Minder ince,
yan destekleri zayıf ve sırtlık ayar ayarları zor. Sırtlığı öne
çekmek için iki elinize de ihtiyacınız oluyor. Sürüş pozisyonu
gayet iyi: Hafifçe yüksek ve dik. İç mekan hissi ferah. Görüş
özellikleri, özellikle de öne doğru, bu kadar küçük bir otomobil
için şaşırtıcı derecede kötü. Yürüyen aksam sert ve kullanımı
rahatlatıyor.
Skoda Fabia
Kapı kolu büyük ve ütü sapı gibi klasik tasarımlı. Kapı açılma
açısı yeterince geniş, eşik gayet dar. Koltuklar vücuda uygun
şekillendirilmiş, dolgular ise sert. Yükseklik ayarı baz modelde
opsiyonel. Kemer yükseklik ayar sistemi takılmalar yapıyor.
Sürüş pozisyonu rahat ama yüksek değil. Görüş göreceli iyi,
hatta arka görüşte en iyilerden biri. Sürüş özellikleri dengeli,
süspansiyon başarılı.
Honda Jazz
Kapak formlu kapı kolu küçük, kapı açılma açısı geniş.
Ayaklarınız bazen A sütununa sürtebilir. Koltuk minderleri
kısa, dolgular ince, yan destekler yeterli. Sürüş pozisyonu dik
ve biraz yüksek. Direksiyon şalter ve düğmelerle aşırı yüklü.
Ön görüş sıfıra yakın olduğundan park manevraları hisli bir
sürücü istiyor. Arka görüş küçük camlar nedeniyle kısıtlı.
Süspansiyon sert ama bu sertli abartılı değil.
BMW X1
Binişler göreceli kısıtlı. Bunun nedeniyse küçük kapı genişliği.
Opsiyonel spor koltuklar, yüksek fiyatına rağmen tavsiye
edeceğimiz bir yatırım olacaktır: Dolguları sert, yan destekleri
güçlü. X1 yükseltiliş bir sürüş pozisyonu sunarken, yüksekliği
örneğin bir VW Golf Plus‘tan daha az. Kokpit hafifçe sürücüye
dönük, kullanım sorunsuz, iDrive etkileyici. Ön görüş yeterli
ama arka görüş neredeyse berbat. Süspansiyon sert.
İdeal koltuk yüksekliği
3 bölümlü biniş dersi: Aracınıza rahatça binip yola çıkmanız için.
Mükemmel: Koltuk minderinin yüksekliği kalça hizanızın biraz
altında. Böylece rahatça eğilerek binebilirsiniz.
Alçak: Binişler, gövdenizi iyice alçaltmanızı gerektirdiğinden kas ve
kemiklerinizi zorlayacaktır.
Yüksek: Yüksek koltuklara kelimenin gerçek anlamıyla tırmanmak
gerekir. Bu da herkes için rahat bir eylem değildir.
Doğru oturma pozisyonu: Rahatlık sürüş konforunu artırır
Koltuk yüksekliği ayarı:
Otomobillerde koltuk ne kadar
yüksekse binişler o kadar rahat
olur. Sürüş sırasında bacakların
direksiyona temas etmemesi
önemlidir. Bunun için direksiyon
yükseklik ayarını kullanabilirsiniz.
Koltuk minder eğimi:
Artık birçok otomobilde koltuk
minder eğim ayarı bulunuyor.
Oturma sırasında üst baldırlarınızın
mindere çok yüksek bir güç
uygulamaması, ayaklarınızın pedallara
rahatça ulaşabilmesi gerekir.
Koltuk ileri-geri ayarı:
Pedala sonuna kadar bastığınızda
dizinizin hafifçe kırık olması,
koltuğun üst baldırınıza fazla
basınç yapmaması gerekir. Sürüş
sırasında kalçanızı mümkün olduğunca
sırtlığa yakın tutun.
Sırtlık eğim ayarı:
Kollarınız iyice gergin olacak
şekilde eğim vermeyin. Bunun
yerine kollarınız hafif kırık
bir şekilde olmalı. Bu sırada
sırtınızı rahat bir şekilde koltuk
sırtlığına bastırın.
Yan destekler ve bel
desteği:
Yan destekler vücudu sıkıştırmamalı.
İdeal olan ayarlı yan destek
sistemleridir. Bel desteği ise
omurganızı rahatlatarak yolculukların
konforlu geçmesini sağlayacaktır.
Kafalık ayarı:
Kafalığın üst kenarı kafatasınızın üst
kısmıyla aynı hizada olmalı. Kafalıkla
başınız arasındaki ideal mesafe ise
sadece 2 santimetre olarak açıklanıyor.
Yani kafalıktan uzak olmanız,
koruma kabiliyetini azaltacaktır.
Görüş: Ne kadar yüksek o kadar iyi
SUV’lar ve minibüs türü küçük araçların
başarılarındaki en önemli etkenlerden biri
de yüksek oturma pozisyonlarının sağladığı
başarılı ön görüştür. Bu durum örneğin trafik
ışıklarında beklerken işinize yarasa da, aracın
hemen önündeki küçük nesneleri (örneğin
çocuk arabası!) görmenizi zorlaştırır.
VW Golf Plus
Kapı ergonomisi resmen iç mekana davet ediyor. Her şey
olması gerektiği gibi: Kapı kolu büyük, kapı geniş, açılma açısı
konforlu. Neredeyse sportif denebilecek koltukların dolguları
sert ve yan destekleri iyi. Ayarlar genelde iyi ama parmağınızı
ayar koluna sıkıştırma riski var. Sürüş pozisyonu ve ergonomi
neredeyse mükemmel. Ön görüş kötü, arka görüş biraz daha
iyi. Yol konforu ise sorunsuz.
Audi A3
Kapı kolu ütü sapı şeklinde ve büyük. Çok geniş kapı binişleri
kolaylaştırsa da dar alanlarda park yaptığınızda sorun
yaratabiliyor. Spor koltuklar, başarılı dolguları ve güçlü yan
destekleriyle harika bir opsiyon. Yükseklik ayar koluna parmağınız
sıkışabilir. Sürüş pozisyonu alçak ve sportif sayılabilir.
Kontroller mükemmel. Yol konforu çok iyi. Ön ve arka görüş
özellikleri ise o kadar başarılı değil.
Mercedes B Serisi
Kapı kolları büyük, kapılar ağır: Burada her şey çok sağlam
görünüyor. Koltuk yüksekliği hoş ama karşılaştırıldığında Golf
Plus’tan daha alçak. Koltuklar büyük ve sert dolgulu. Elektrikli
sürücü koltuğu ve 4 kademeli bel desteği opsiyonel ama ikisi
de tavsiye edilen opsiyonlar. Geniş B sütunu sürücünün görüş
alanını olumsuz etkiliyor, genel görüş özellikleri şaşırtıcı
derecede kötü. Yol konforu yüksek.
Range Rover Evoque
Mükemmel biniş: Hafifçe çevirdiğinizde kalçanız, koltuk
minderiyle aynı hizaya geliyor. Koltuk büyük ve rahat, elektrikli
ayarların (Prestige paketinde 8 eksenli ve bel destekli)
kullanımı kolay. Karşılaştırmadaki en yüksek koltuğa ve dik
ve rahat bir sürüş pozisyonuna sahip. Görüş ise bu kadar
başarılı değil: Öne doğru kabul edilebilir ama arkaya doğru
berbat. Süspansiyon konforu başarılı ama 20 inçlik jantlardan
uzak durun.
Mercedes E Serisi T Model
Ağır kapı bir kasa kapağı gibi kapanıyor. Ancak açılma açısı daha büyük olabilirmiş. Vücuda tam oturan
koltuklara geçtiğinizde, çok fonksiyonlu koltuğun (opsiyonel) mükemmel konforunun tadını çıkarmaya
başlıyorsunuz. E Serisi’nin görüş özellikleri toplamda gayet iyi. Ancak arka koltukların 3 kafalığı geri
görüşü biraz kısıtlıyor. Tüm koltuklarda yüksek bir konfor sunması ise gerçekten dikkat çekici.
Sonuç
Test pakımızdaki 11 otomobili değerlendirdik. Testleri gerçekleştiren Dirk Branke (1.93 m) iri yarı,
Dieter Rodatz ise 1.78 m ile ortalamalarda boya sahip iki meslektaşımızdı. Karşılaştırmamız, yüksek sürüş
pozisyonunun tek başına yeterli olmadığını ortaya koydu. Çünkü yaşlıyken de rahat bir yolculuk yapabilmek için
otomobilin genelinin başarılı özelliklere sahip olması gerekiyor. Bu nedenle araç satın almadan önce bir deneme
sürüşü yapmak en doğru seçenek olacaktır. Zafer, açık ara farkla ilk iki sırada yer almayı başaran Mercedes’in
oldu. E Serisi’nin birinci olması şaşırtıcı gelebilir. Ancak bu başarıda en önemli rolü, aracın neredeyse tüm
disiplinlerde iyi puanlar almış olması oynadı.
Meslektaşlarımız Diether Rodatz ve Dirk Branke
Bir yanıt yazın