Çift kavrama ayrıcalığı Renault’da

Bursa’daki Oyak Renault Fabrikası’nı bu kez yeni bir model tanıtımı yerine yeni bir teknolojik gelişmeyi görmek için ziyaret ettik. Renault tarafından kullanılmaya başlayan çift kavramalı şanzımanı, özel olarak hazırlanan parkurda Fluence ile deneme fırsatı bulduk. Renault tarafından bu şanzımana EDC adı verilmiş. EDC olarak adlandırılan bu vites kutusu (Efficient Dual Clutch), klasik otomatik vites kutularına kıyasla, daha seri ve daha ekonomik bir sürüşe imkan tanıyor. EDC vites kutusu bu aydan itibaren ülkemizde pazarlanacak Renault modellerinde kullanılmaya başlandı. Megane HB ve Fluence modellerinde kullanılmaya başlayan EDC şanzıman, nisan ayında satışa sunulacak olan Megane Coupe Cabriolet modelinde de boy gösterecek. 2011 yılının ilk yarısında ise Grand Scenic, Megane Sport Tourer, Megane Coupe modellerinde de yer alacak. EDC şanzıman 110 HP güç üreten dCi dizel motor seçeneği ile birlikte satın alınabiliyor. Bu şanzıman ve motor kombinasyonuyla donatılmış Fluence 46bin 650 TL, Megane HB ise 45 bin 350 TL’den başlayan fiyat etiketlerine sahip. Çift kavramalı şanzımanların en önemli özelliği daha hızlı ve sarsıntısız vites değişimleri ile birlikte yakıt tüketiminde de önemli bir azalmanın sağlanması oluyor. Renault tarafından kullanılmaya başlayan EDC şanzıman kuru tipte görev yapan bir vites kutusu.~ Çift kavramalı şanzıman sistemi, adından da anlaşılacağı gibi iki kavrama içeriyor. Birincisi tek viteslere  (1., 3. ve 5.), ikincisi ise çift viteslere (2., 4., 6.) ve geri vitese ayrılmış bulunuyor. Bu sistemde araç birinci viteste ilerlerken, ikinci vites hazır durumda tutuluyor ve ihtiyaç duyulduğu anda ikinci vites devreye girerken, bu sırada üçüncü vites kullanıma hazır hale getiriliyor. Bu sayede vites değişimleri hem çok hızlı hem de sarsıntısız bir şekilde gerçekleşiyor. Sistem, belli bir hızda en yüksek viteste olacak şekilde hızlı vites artışı sağlıyor, bu ise tüketimin ve CO2 salımlarının kontrol altında tutulmasını mümkün kılıyor. EDC şanzıman aynı zamanda istendiği zaman manuel kullanımlara da izin veriyor. Bursa ile Yalova arasında, bir Renault Fluence modeli üzerinde deneme fırsatı bulduğumuz,110 HP güç üreten dizel motor (bu ünitenin gücü 5 HP artırılmış) ve altı ileri oranlı EDC şanzımanın performansını bizler beğendik. Vites değişimleri sırasında herhangi bir sarsıntının olmaması önemli bir artı. Aynı zamanda vites hazırlığının önceden yapılıyor olması nedeniyle değişimler çok seri bir şekilde gerçekleşiyor. Üst viteslere tırmanma hızı çok yüksek ve düşük hızlarda bile şanzımanın getirdiği artı ile altıncı viteste ilerlenebiliyor. Yakıt tüketimi yol bilgisayarından takip edebildiğimiz kadarıyla bu 70 km’lik sürüş boyunca 5.5-6.0 lt arasında kalarak son derece ekonomik olduğunu da ispatladı.~Üzerinde ağır bir gövde taşıyor olmasına rağmen 110 HP’lik motor ile ortaya çıkan hızlanma değerleri de son derece iyi. Turbo boşluğunun önlenmesi konusundada şanzıman etkin bir rol oynuyor. İlk hızlanmalar ve son hıza ulaşma isteği yüksek. Sadece ara hızlanmalar sırasında beklentilerden daha fazla bir bekleme süresi yaşanıyor. Yüksek vitesten alt vites seçeneklerine geçişlerde şanzıman, tahminimizden ve rakip şanzımanlardan biraz daha fazla bekleme süresine ihtiyaç duyuyor. Bununla ilgili en net bilgiyi ise yapacağımız test sürüşünden sonra verebileceğiz. Bunun yanında motorun, trafik şartlarında sanki stop edecekmiş gibi bir izlenim uyandırdığını da notlarımız arasına ekleyelim. Durum ne olursa olsun altı ileri oranlı ve kısa geçiş süreli (290ms) yeni vites kutusu EDC büyük bir tepki gücüne sahip olup, gerek otomatik modda gerekse manuel modda mekanik vites kutularınınkine benzer bir sürüş keyfi sağlıyor.

SONUÇ
Renault çift kavramalı şanzıman sistemi (EDC) ile önemli bir artı elde etti. Bu şanzımanın 110 HP güç üreten dizel motor seçeneği ile birlikte sunuluyor olması da önemli bir avantaj. Fiyat açısından baktığımızda da Renault pazarlamacılarının, mümkün olan en uygun fiyat etiketini oluşturduğunu görüyoruz. Güçlü motor ve otomatik şanzıman konforuna rağmen ortaya çıkan ekonomik tüketim değerleri ise kullanıcıların en çok seveceği bölüm olacak gibi görünüyor.      
Murat TOSUN


Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.