Bir yerlerde biraz boşluk olmalı.
Mercedes’e iyi para kazandıracak bir
model nişi mesela… Ancak yaratılması
çok pahalıya malolmayacak, yeni bir tür yaratmaya
gerek bırakmayacak bir model… İşte
bu nedenle Mercedes stratejistleri, ellerinde
model sismograflarıyla, büyük bir araştırma
çalışması başlattılar. Kompakt sınıfla orta sınıf
arasında bir yerlerde araştırmalar yapılırken,
sismograf bir anda güçlü bir şekilde titremeye
başladı. Ölçülen titreşimler, yönetim kurulu
katına çıkmaya değecek kadar şiddetliydi.
Yönetim de sert bir emir verdi: CLA’yı yani
“gelmiş geçmiş en cesur Mercedes” modelini
(Mercedes Başkanı Dieter Zetsche’ye göre)
üretin. CLA… Büyük ve başarılı ağabeyi
CLS’den de izler taşıyan ama teknik olarak A
Serisi üzerine inşa edilecek 4 kapılı bir coupe.
Bu da Mercedes’e özgü elit bir karoser ile
paketlenen, enlemesine konumlandırılmış
bir motor ve önden çekiş anlamına geliyor.
Tasarımcılar bir adım ileri giderek otomobilin
tasarımına SLS’den bile izler koymayı
başarmışlar. Belki CLA tek başına küçük bir
sarsıntı olabilir ama gelecekte tüm markaların
model tektoniklerini kaydırabilir. Çünkü
bugüne kadar Mercedes, karlı nişler keşfetme
konusunda gayet başarılıydı. Neticede CLS’yi,
piyasaya çıkışından kısa bir süre sonra VW
CC, Porsche Panamera veya Audi A7 tarzında
4 kapılı coupeler takip etti. Peki ama önden
çekişli bir coupe gerçek bir
Mercedes olabilir mi? Tabi ki
olabilir! En azından Daimler’in
iddiası böyle. Bunu kanıtlamak
için Daimler, bir CLA 4Matic
prototipinin Alpler’de yapılacak
kış testine katılmamıza izin verdi.
~Prototip henüz kamuflajlı olsa da ana hatlar
ve yeni dizaynın etkileyiciliği bu haliyle de
rahatlıkla izlenebiliyordu. CLA da kompakt
bir etki bırakıyor ama kesinlikle A Serisi’ni
andırmıyor. Standart A Serisi’nin 4.29 m’lik
uzunluğunun aksine CLA’nın boyu 4.63 m.
Yani bir C Serisi Coupe’den bile daha uzun.
Peki ama daha pahalı olan C Coupe’ye
gerek kalmama riski var mı? CLA sportif bir
etki bırakıyor ve sadece burun tasarımıyla
A Serisi’ni hatırlatıyor. Yandan, özellikle de
arkadan bakıldığında ise CLA, A Serisi’nden
çok C Serisi’ni hatırlatıyor. Buna rağmen
Daimler, CLA 180’i (122 HP) 28 bin Euro gibi
gayet makul bir fiyata satacak. Bunu mümkün
kılansa A ve B serileriyle aynı önden çekişli
platforma sahip olması. Mercedes’in 4Matic
adlı 4 tekerlekten çekiş sisteminin yeni nesli
de CLA ile birlikte göz önüne çıkacak. Böylece
Mercedes, tarihinde ilk kez enlemesine motorla
4 tekerlekten çekişi birlikte sunmuş olacak.
Bu donanım CLA’yı sadece daha güvenli değil,
daha dinamik de kılacak. CLA 250 4Matic’in
211 HP’lik 4 silindirli turbo motoru, önden
çekişli versiyona göre gücünü yere daha rahat
aktarıyor. Açıklamalara göre sistemin getireceği
fazladan ağırlık ise sadece 70 kg.
Test ekibinin eşliğinde yan koltukta oturuyor
olsak da, kış testi sırasında CLA’nın sürüş
özelliklerinin bizleri etkilediğini söylememiz
gerekiyor. İster kuru ister ıslak zemin olsun, bu
4 tekerlekten çekişli Mercedes, hızlı virajlarda
çok uzun süreler nötr kalmayı başarıyor. 4×4
sistemi bu sırada gücün yüzde 50’ye varan
kısmını arka tekerleklere gönderiyor.
~Yolun düz, zeminin ise kuru olduğu durumlarda
CLA sadece önden çekişli olarak ilerliyor.
Aniden karşılaşılan kaygan zeminlerde ise
gücün yüzde 90’ına kadarı yıldırım hızıyla arka
aksa yönlendirilebiliyor.
İç mekan tasarımı örtülerle gizlenmiş olsa
da, gösterge paneli, kapı içleri ve kumandaların
A Serisi ile benzeştikleri yine de belli oluyordu.
Arka sırada ise coupe farklılaşıyor ve özellikle
de daralıyor. Boyu 1.85 m’den uzun olanlar
için arka sıradaki diz mesafesi yeterli ama baş
mesafesi kısıtlı.
Yeniden öne dönelim. Ön yolcu koltuğunda
otururken, aracın tutunma limitleri aşıldığında
hafif önden kayma eğilimi gösterdiği hissediliyor.
Aslına bakılırsa aracın yuvarlanma karakterinin
standart A Serisi’nden daha yumuşak
olduğunu da hissettik. Bu gerçekten başarılı
bir gelişme, çünkü standart A Serisi sertliği
biraz abartmış gibi hissettiriyordu. Bu uyumlu
ve yumuşak karakterin bir coupeye kesinlikle
daha fazla yakıştığını söyleyebiliriz.
Yine de CLA spor otomobillere, lüks otomobillere
olduğundan daha yakın bir karaktere
sahip. Diğer taraftan bu saptamamız, bizlerle
birlikte test alanında olan CLA 45 AMG için
daha da doğruydu.
Çiftli aşırı besleme sayesinde
AMG’nin 4 silindirli 2.0 lt’lik
motoru 350 HP güç ve 450
Nm maksimum tork üretiyor.
V8 homurtuları çıkarmayan
bir AMG tabi ki garip bir durum ama CLA
AMG’nin motor ıslıkları ve sunduğu dinamizm
kesinlikle çok etkileyici. Gerçekten gerekenden
daha fazla güce sahip CLA’nın daha sivil
versiyonlarının aksine AMG’nin güç aktarım
ayarları arkadan itişe daha yakın tutulmuş.~AMG ekibinin Audi S4 Sportback ve BMW
M135i’ye karşı gerçekleştirilecek atağı ne
kadar ciddiyetle ele aldıklarını 3 kademeli
ESP sistemi gösteriyor: Hem sportif ayar imkanı
sunuyor, hem de kapatılabiliyor. Normal
CLA’larda ESP kapatıldığında bile acil durumlarda
devreye girerken, AMG’de sistem
kelimenin gerçek anlamıyla “kapalı” hale
getirilebiliyor.
Mercedes’in bulduğu yeni niş sınıfın, ne
kadar büyük olduğunu gerçekten çok merak
ediyoruz.
Sonuç
Genç otomobil tutkunlarının kalplerini fethedecek
bir Mercedes mi? CLA bunu başarabilir. 4 kapılı
coupe trendine cesur bir şekilde katılan CLA,
teknik olarak A Serisi bazlı bir otomobil. Bu da
fiyatlarının makul seviyelerde kalacağını garanti
ediyor. Standart A Serisi’nin
aksine CLA ayrıca “gerçek
bir Mercedes” yani bir sedan
olmayı da başarıyor. Diğer
taraftan bu özellikler, CLA’yı
C Serisi’nin de rakibi haline
getirecek gibi görünüyor.
Yorum yazın