Keyif ve hüzün şu sıralar Daimler bünyesinde
bir arada yaşanıyor: Ay başında Başkan Dieter
Zetsche, 2011 yılında 1.36 milyon otomobil sattıklarını
ve yaklaşık 6 milyar Euro’luk bir rekor
kar açıklamasına rağmen, hissedarların protestolarıyla
karşılaşmıştı. Çünkü hissedarlar, Audi ve BMW’nin çok
fazla alanda Mercedes’i geride bıraktığını söylüyordu.
Yani liderliği tekrar ele geçirmek için yapılacak
ataklar için en uygun zaman. Yeni A Serisi ile Zetsche
bunu çoktan denedi ve pazarlama departmanının otomobili
“gelmiş geçmiş en cesur Mercedes” sloganıyla
tanıtmaya ikna etti. Ancak birçoklarına göre A Serisi,
BMW 1 ve Audi A3’ten tanıdık konseptlerin yeni bir
yorumuydu. Hem de yeni A Serisi hiç de kötü bir yorum
olmamasına rağmen…
Şimdiyse A Serisi bazlı yeni bir sedandan, markanın
atağa kalkma stratejisine ekstra güç sağlaması bekleniyor.
Yıl sonunda CLA adıyla piyasaya çıkacak olan bu
yeni otomobilin ilk tanıtımıysa geçen hafta “Concept
Style Coupe” adıyla Pekin’deki Auto China Fuarı’nda
yapılmıştı. CLA ile Mercedes, VW Jetta, Chevrolet Cruze
veya Ford Focus Sedan gibi ilerici ve haylaz otomobillerin
bulunduğu bir sınıfta Audi ve BMW’den liderliği
geri alabilecek. Çünkü A3 Sport Sedan ve 1 Serisi GT
neredeyse 1 yıl sonra piyasaya çıkabilecek.
Daimlerin elit markası için CLA, gerçekten de yeni bir
başlangıç olabilir. Mercedes’in en çekici özelliklerinden
biri olan dizayn konusunda Tasarım Şefi Gorden Wagener
sonunda kendi çizgisini bulabilmiş gibi görünüyor.
Şov otomobillerine özgü, yani seri üretime geçmesi
imkansız tüm özellikleri gözardı edilse bile CLA, kesinlikle
çok taze ve cesur bir otomobil. ~Basın bülteninde
Mercedes, CLA için “nefes kesici orantılar, yumuşak
ve akıcı yüzey modelleme ve heykelsi yüzeyler” gibi
iddialı kelimeler kullanmıştı. Bunların alıştığımız dile
çevirisi ise şöyle olmalı: “30 bin Euro klasmanında
CLA’dan çekici bir otomobil yok.” Bu otomobille birlikte
kullanışlılık veya iç mekan genişliği gibi konular
bir anda ikinci plana itilecek ve kompakt Mercedes’in
dünyası, elmas formlu ızgara ve bir yırtıcının gözlerini
andıran farlarının etrafında dönmeye başlayacak. Aslına
bakılırsa buradaki kompakt kelimesi gayet göreceli bir
kavram, çünkü 4.63 m’lik uzunluğuyla CLA orta sınıf
sınırlarını zorluyor.
Teknik olarak Mercedes, görselliğin yarattığı etkilere
uygun kararlar alacak. Şu sıralar Stuttgartlı marka, VW
Grubu’nun gerisinde kalmasına neden olan eksikliklerini
gidermiş durumda: Direkt benzin enjeksiyonu, DSG
şanzıman veya 4 tekerlekten çekiş gibi teknolojiler, artık
geleceğin kompakt Mercedes’i için yabancı kelimeler
olmayacak. Örneğin Concept Style Coupe’de 2.0 lt 211
HP’lik turbo beslemeli bir motor görev yapıyor ve gücünü
7 ileri oranlı bir çift debriyajlı şanzıman üzerinden
4 tekerleğe dağıtıyor. Tüm bunların bir şekilde Audi’yi
hatırlatması kesinlikle bir rastlantı değil. Seri üretim
versiyondaysa CLA 180’de 122 HP’lik benzinli ve güçleri
109 HP ile 170 HP arasında değişen dizel motorlar görev
yapacak. Daha sonra aileye katılacak olan 350 HP’lik
AMG versiyonun hedefiyse BMW M3 ve Audi S4 olacak.
CLA’nın üretimi yıl sonunda, Mercedes’in
Macaristan’daki Kecskemet fabrikasında gerçekleştirilecek.
~Macaristan tesislerinin daha az maliyetli ve
daha esnek bir çalışma düzenine sahip olması, CLA’nin
28 bin Euro’dan başlayan fiyatlarla satılabilmesine ve
buna rağmen gayet yüksek bir kar bırakmasına imkan
tanıyacak. Bu sayede hem müşterilerin hem de hissedarların
talepleri karşılanmış olacak.
Sonuç
Sonunda Mercedes, kompakt sınıfta pazarlama departmanındakilerin
istediği kadar cesur olabildi. VW’de sadece Jetta var, BMW ve
Audi’de ise henüz benzer bir ürün yok. Yani çok çekici bir tasarıma
sahip olan CLA, yıl sonunda tek pazarda tek başına at koşturacak.
Bunun dışında Stuttgartlı üretici, tutumlu motor ve çift debriyajlı
şanzıman gibi eksikliklerini de giderdi. Almanya dışında yapılacak
daha düşük maliyetli üretim ise CLA’nın fiyatının mantıklı bir
seviyede tutulabilmesini sağlayacak. Sonuç olarak CLA’nın başarılı
olmasının önünde herhangi bir engel olmayacak.
Bir yanıt yazın