Motor desteği vasıtasıyla motoru destekleyen parça, yüksek mekanik ağırlıklar için BASF tarafından optimize edilmiş, son derece güçlü bir poliamid olan Ultramid® A3WG10 CR ile üretiliyor. Enjeksiyon kalıbının tasarlanması ve plastik motor desteğinin üretilmesi görevini, Almanya, Bodelshausen’de bulunan Joma-Polytec firması üstleniyor.
Motor desteği işlevleri ve gereksinimleri: Statik yük, sürekli yük, çarışma
Çeşitli otomobil üreticileri tarafından halihazırda kullanılmakta olan Ultramid versiyonlarından üretilmiş tork destekleri, sadece motorun yalpalanma momentini iletiyor. Buna karşılık, motor destekleri, tüm motor torkunu absorbe ederken, sürekli olarak motor ağırlığını da taşıyor. Ve bunlar bugüne kadar alüminyumdan üretiliyorlardı.
Akustik, ısı iletimi, ağırlık
Bu zorlu ve çarpışmayla ilgili uygulamada plastiğin, alüminyum yerine kullanılabilmesi için çok talepkar mekanik gereksinimleri yerine getirmesi gerekiyor. Ultramid® A3WG10 CR katı haldeyken, kesintisiz bir şekilde ağırlığa maruz bırakıldığında dar olan motor bölmesinin içerisinde yeterince düşük bir esneme eğilimi göstermesinin yanı sıra; motor bölmesindeki montaj koşullarına bağlı olarak, yüksek eğilme momentlerine de dayanabiliyor. Ultramid motor desteğinin rakibi alüminyuma karşı sahip olduğu başlıca üstünlüklerden birisi de iyi akustik özellikleridir. Plastiğin sönümleme özelliği sayesinde yeni motor desteği daha dengeli bir ses sağlamaktadır.
Bir başka faydası ise plastiğin ısı iletiminin alüminyuma oranla daha az olması. Bunun sonucunda Ultramid motor desteği, motordan gelen ısıya karşı kauçuk motor ayağını daha iyi koruyor ve çalışma ömürlerini uzatıyor. Plastik parçanın alüminyum modeline oranla %30 daha hafif olması ve bu sebeple karbon salımına olumlu etkisi, bu malzemenin bir başka artısı olarak dikkat çekiyor.
Çarpışma ve akustik davranışının optimizasyonuna yönelik simülasyon
Plastik parçanın başarıyla geçmesi gereken testler arasında küçük çarpışmaları simule eden tamir edilebilir çarpışmaları ve büyük çarpışmalar (kafa kafaya çarpışma) da bulunuyor. Birinci durumda, hasar görmemesi gereken destek parçası; ikinci durumda ise motorun yolcu bölmesine girmesini hızlı ve kesin bir şekilde önlemelidir.
BASF, çarpışma testlerinde bu gereksinimlerin kontrol edilmesine ek olarak, Ultrasim® evrensel simülasyon programının kullanımı aracılığıyla karmaşık yapıya sahip motor desteğinin ilk geliştirme aşamasına her iki durumu da dahil ederek parçayı test etti. En üst seviye (kırılma) yükleri, dinamik darbeli yükler altında kuvvet değerleri ve çarpışma ağırlıkları testlerinden çok iyi sonuçlar elde ederek, alüminyum selefi için gerekli olan değerlere ulaştı. Bu sayede ilk başlarda yüksek yüklere dayanma özelliğini sağlamak, akustik gereksinimleri karşılamak ve prototip sayısını azaltmak mümkün oldu.
Not: Basın bülteninden derlemedir.
Bir yanıt yazın