Günler hızla geçiyor, teknolojiler hızla gelişiyor. Günümüzde mutfaklarda kullandığımız ev eşyalarından televizyonlarımıza, cep telefonlarımızdan bilgisayarlarımıza kadar teknoloji büyük bir süratle gelişiyor. Buna ayak uydurmak konusunda çoğumuzun zorlandığı bir dönem yaşadığımız şu günlerde, elbette otomobil sektöründe de çok hızlı gelişmeler oluyor. Elektrikli otomobillerin son derece yoğun birşekilde konuşulmaya başlandığı günümüzde, Peugeot’nun küçük elektrikli aracı iOn’u kullanmak için Fransa’nın büyüleyici şehri Paris’e yola çıktığımızda açıkçası çok heyecanlandık. Daha önceden de elektrikli otomobil tecrübemiz olmuştu ama şehrin içinde önemli bir kullanım kolaylığı sağlayacak bu küçük sevimli aracın göreve ne kadar hazır olduğunu görmek adına büyük bir heyecan duyduk. Her otomobil üreticisi elektrikli araç üretme konusunda önemli ilerlemeler kaydediyor. Bununla ilgili olarak ülkemizde de çok önemli çalışmalar yapılmaya başlandı. Böylesine önemli bir dönemde Peugeot iOn’un ilk sürüş izleniminin, bizde bıraktığı etkiler son derece olumlu oldu. Neresinden bakarsanız bakın bu araç sevimli bir görüntü sunuyor. Dört bir tarafını dolaşan yuvarlak ve bombeli tasarımı, onu “sevimli bir eğlence makinesi” olarak nitelememize neden oldu. Köşeli hatlardan uzak tasarımı ile beğenimizi kazanan araçta, görselliğe direk etki eden önemli detaylar var. ~Örneğin farlarının yuvarlak formu yada tamponun, gülümseyen bir yüzü andıran tasarımı. Arka tarafından bakıldığında da son derece eğlenceli görünen iOn, yüksek yapısı ile iç mekan konusunda da son derece zengin bir araç olduğunu daha dışarıdan bakarken haykırıyor. Küçük boyutları nedeniyle iOn, Paris’in keşmekeş trafiğinde önemli bir avantaj sağladı. Kolay kullanılan ve şehrin kalabalık caddelerinde küçüklüğü ile artı puan kazandıran iOn, aynı zamanda büyük park yerlerine de ihtiyaç duymuyor. Yaşam alanında da şaşırtıcı bir ferahlık var: Dört yetişkin çok rahat yolculuk yapabilir. Üstelik1.80 m’lik yetişkinlerden söz ediyoruz. Sürüşler sırasında, arka tarafta oturan yolculardan bile hiç şikayet gelmemesi çok önemli bir avantaj. Kullandığımız araçlar ön üretim olmasına rağmen, işçilik ve montaj seviyesinin de sonderece yüksek olduğunu söylemek isteriz. Eşya gözleri açısından da beklentileri karşılayan yaşam alanında gerekli olan kullanım detayları, basit ve yalın bir şekilde tasarlanmış. Klima kumandaları abartıdan uzak, müzik sisteminin kullanımı kolay ve ses kalitesi iyi. En önemli sıkıntıyı sesler konusunda yaşadık. Kaputun altından bir motor gürültüsü gelmediği için bütün sesler çok net bir şekilde duyuluyor. Örneğin camlardan gelen rüzgar gürültüsü rahatsız edici olurken, mekanik sesler de duyuluyor. ~İç mekanda kullanım alanının açıkçası bu kadar iyi olacağını düşünmemiştik. Bu iç mekan genişliğinde, aracın alt tarafına yerleştirilen piller ve arka tarafta bulunan motor önemli rol oynamış. Üstelik arka tarafta şehir yolculukları için yeterli olan bir bagaj bile sunuluyor. İyi bir direksiyon sistemine sahip olan araçta yönlendirme kabiliyeti de oldukça iyi. Zaten 9 metre olan dönüş çapı rakamı bile önemli bir veri olarak karşımızda duruyor. Otomatik şanzıman bu araçta hiç sorun yaşamıyor. Alt devirlerden itibaren kullanımda olan tork sayesinde şanzıman sorunsuz ve son derece keyif verici bir şekilde çalışıyor. Süspansiyon sisteminin çalışma karakteri de oldukça iyi. Çukur geçişleri sırasında kabin içindekiler rahatsız olmazken, yüksek hızlara çıkıldığında da yol tutuş iyi. Elbette bu küçük elektrikli otomobili, bir performans aracı gibi kullanarak test yapmadık ama sürüş, yol tutuş güvenliği gibi konularda iOn bizleri şaşırtan bir performans sergiledi. Bu araçta en çok zorlandığımız konulardan birisi pedalların dozlama hassasiyetini ayarlamak oldu. Fren pedalı konusunda sıkıntı yaşamadık desek yalan söylemiş oluruz. Aynı şekilde herhangi bir motor devirlenmesi sesi olmadığı için gaz pedalını kullanmak da hiç kolay olmadı. Lityum-iyon bataryaların görev yaptığı bir araçta en çok merak ettiğimiz konulardan biri de sunulabilecek menzil oldu. ~Yavaşlama ve frenleme sırasında gücü geri kazanma kabiliyeti olan iOn, Avrupa yol şartlarında ve kanunların da gerektirdiği gibi 150 km menzil sunuyor. Günlük 60 km yol kat eden bir kullanıcı için bile bu değer çok iyi bir rakam. Üstelik bu tip araçları evimizin elektrik sistemi ile bile şarj etme imkanımız bulunuyor. Bataryanın tam olarak şarj edilmesi, ev tipi klasik bir prizde altı saatte gerçekleştiriliyor. Özel bir terminal ile hızlı şarj ise bataryanın sadece 15 dakikada yüzde 50’sinin ya da otuz dakikada yüzde 80’inin şarj edilmesini sağlıyor. Şehir ve şehir çevresindeki bir parkurda kullanımda bir otomobilin, zamanın yüzde 90’ında park halinde hareketsiz kaldığı bilindiğine göre, iOn’un şarj süresi otomobil sahiplerinin alışkanlıklarıyla tamamen uyum gösteriyor diyebiliriz. Paris’te yapılan açıklamalara göre iOn 100 km’de 1.5 ile 2 Euro arasında kullanım maliyeti gerektiriyor. Yani 4 TL gibi bir bedel ödeyerek 100 km yol gidebilmek artık mümkün olacak. Elbette bunu hesaplamak için Türkiye’deki elektrik fiyatlarıhesaplayabildiğimiz, bizim sürüşümüzü beklemek verilerin sağlığı açısından daha iyi olacaktır. Yıl sonundan itibaren satış noktalarına gönderilmeye başlayacak olan aracın ülkemiz yollarına ne zaman çıkacağı ise belirsizliğini koruyor. Bunun için yapılacak olan görüşmeleri beklememiz gerekiyor. Ama bir ipucu vermek gerekirse, kasım ayında düzenlenecek olan Autoshow fuarının ardından elektrikli otomobillerin ülkemizdeki seyri açısından önemli bilgilere sahip olacağız. 6 havayastığı, ABS, elektronik fren dağıtıcısı, klima, radyo CD çalar, dört elektrikli cam gibi temel donanımlara sahip olan iOn bu özellikleri ile de beklentileri çok rahat karşılıyor. ~Güvenlik konusunda aynı zamanda iOn’un çelik kafeslerle çevrili olan batarya bölümü de çarpışma sırasında önemli bir görev üstleniyor. Deformansyonları azaltan bu kasa, güvenlik konusunda da etkin bir rol oynuyor. Bu araçla ilgili en çok merak edilen konulardan biri de fiyatı. Fransa’da bu ürün, beş senelik bir süre için, aylık tüm vergiler dahil 499 Euro karşılığında kullanıma sunuluyor. Bu bedel 5 yıl boyunca araç ve bataryası, batarya ve elektrikli güç ünitesinin beş yıllık garantisi, beş yıl veya 50 bin km süresindeki bakımlar, özel bir elektrik yardımı, Peugeot Connect Electric Driving hizmetleri ve Mu by Peugeot ulaşım programına erişimi kapsıyor. Peugeot iOn’a gücünü 64 HP güç ve 180 Nm tork üreten bir elektrikli motoru veriyor. Baştan söyleyelim, bu motor tüm ihtiyaçlara çok kolay cevap veriyor. Açıklanan maksimum hızı 130km/s olan İon, bu hıza çok rahat bir şekilde ulaşarak zorlanmadan ilerleyebiliyor. Elbette bu hıza bağlı kalmak çok mümkün olmuyor ama performansı çok çekici. Elektrikli olduğu için en alt devirden itibaren yüksek bir gücü kullanıma sunan araç 15 sn süre içinde 100 km/s hıza ulaşırken, ara hızlanma değerleri de çok iyi. Motor gürültüsü olmaması nedeniyle marşa basıldığı ya da diğer bir deyişle aracın çalışıp çalışmadığı anlaşılamadığı için gösterge panelinin üzerinde yeşil renkle yanan “Ready-hazır” göstergesini takip etmek gerekiyor. Bu yazının görülmesinin ardından aracın kullanımında bir farklılık bulunmuyor.~ Benzinli ve dizel araçlarla benzer tipte bir yakıt göstergesi bulunuyor ve bu göstergeden, bataryaların ne kadar şarjının kaldığı takip ediliyor. Aynı şekilde basit bir şekilde çalışan yol bilgisayarından da, kalan menzil kolayca izlenebiliyor.Yaptığımız sürüş sırasında iOn ile 50 km’lik bir yolu geride bıraktığımızda bize menzil olarak hala 80 km gidebileceğimizi gösteriyordu. Üstelik yaptığımız sürüş sırasında aracı yavaş ve sakin kullanmadığımızı da belirtmemize gerek yok sanıyoruz. Klimanın tam performanslı kullanımı gibi durumlarda şarjın daha erken bir süre içinde biteceğini ise unutmamak gerekiyor.
SONUÇ
Devir değişiyor ve işi yeni otomobilleri test etmek olan bizler bile buna ayak uydurma konusunda ciddi sıkıntılar yaşıyoruz. Fakat elimizi çabuk tutmamız gerektiğini de biliyoruz. Çünkü gerekli anlaşmalar yapılır ve şartlar yerine getirilirse önümüzdeki yıldan itibaren elektrikli otomobillerle tanışmaya başlayacağız. Bu otomobillerden birisi olan ve küçük boyutlarına rağmen son derece geniş bir yaşam alanı sunması ile beğenimizi kazanan Peugeot iOn, Paris’te yaptığımız sürüş sırasında hayata çok önemli artılar katacağını ispatladı. Son derece ekonomik tüketim maliyetleri ile birlikte salınım gibi bir sorunu olmaması nedeniyle çevreye de zarar vermeyecek bir araç Peugeot iOn. Ülkemizde hangi fiyatla ve nasıl pazarlanacağını şimdilik bilmiyoruz ama Fransa’da beş yıl boyunca, ayda 500 Euro ödeyerek bu araca sahip olmanız mümkün.~ Üstelik bu sırada cebinizden ekstra kullanım maliyeti olarak sadece 100 km’de 4 TL (elektrik enerjisi bedeli) çıkacağını bilmek de önemli bir artı olacak. Umarız ülkemizde de bu işin çıtası çok iyi belirlenir ve sokaktaki kullanıcılarla birlikte kamu personelleri, kuryeler, ulaşımı çok sık kullananların bu araçla tanışmasını sağlayabiliriz. Son söz olarak Peugeot’nun küçük, sevimli, ekonomik ve çevreyi koruyan aracı iOn’un göreve hazır olduğunu rahatlıkla söyleyebiliriz. Evimizin prizinden şarj edebileceğimiz aracın tam dolu olduğu zaman 150 km yol kat edebiliyor olması bile başlı başına önemli bir detay.
Yorum yazın