Bir zamanlar sadece ütopya iken
artık elektrikli otomobiller hızla
günlük yaşamımıza girmeye başladı,
hem de hafif ticariden, spora,
sedandan cabrioya kadar pazarda,
neredeyse her segmentte farklı bir
elektrikli otomobil bulmak neredeyse
mümkün hale geliyor.
BD Otomotiv, Türkiye’de ve
Avrupa’nın metropol şehirlerinde
“Ulaşımın Elektriklendirilmesi”
konusuna odaklanan bir firma. Bu
doğrultuda Fisker ve BYD markalarının
Türkiye ve çevre ülkeler distribütörlüğünü
yürüten BD Otomotiv,
ayrıca elektrikli araç dönüşümü,
satış ve servis ağı ile şarj altyapısı
kurulumu konularında da aktif
olarak faaliyetlerini sürdürüyor. BD
Otomotiv, üretim konusunda hafif
ticari araçların Türkiye’de elektrikliye
dönüştürülerek üretilmesine
odaklandığı gibi, mülkiyeti kendisine
ait olmak üzere Türkiye’nin
prestijli yerlerinde kurmaya başladığı
çeşitli tipte elektrikli şarj istasyonları
aracılığı ile ilk aşamada
kendi müşterilerine şarj hizmeti
vermeye başlamış.
BD Otomotiv, elektrikli araçlara
vermiş olduğu önemi, ülkemize
getirip satışa sunduğu Fisker Karma
otomobili ile destekliyor. Tamamen
yeni bir teknolojiye sahip ve yeni bir
marka olan Fisker Karma 48 ay gibi
kısa bir sürede tasarımdan caddelere
inmeyi başardı. Fisker Automotive
markası 2007 yılında ABD kuruldu.
Markanın amacı müşterilere
eşsiz bir sürüş keyfi sunmak için
uzatılmış menzile sahip elektrikli
araçlar üretmekti. Kurucusu Henrik
Fisker daha önceleri BMW Z8 ve
Aston Martin DB9 gibi otomobillerinin
tasarımına da imza atmış bir
dizayner. Fisker daha sonra kendi
şirketini kurarak Fisker Karma otomobilini
ortaya çıkardı. Fisker Karma,
çevreye duyarlı otomobillerin
stil, tutku ve performanstan ödün
vermek zorunda olmadığını temsil
ediyor. Tasarım açısından etkileyici
hatlara sahip Karma, elektrikli otomobiller
arasında tasarım açısından
farkını hemen gözler önüne seriyor.
Etkileyici tasarım
Uzun ve dalgalı ön kaputu ile
geniş ve yırtıcı radyatör ızgarası
kışkırtıcı bir tasarıma sahip. Dinamik
ve dolgun yan hatları ile
coupe tasarımlı tavan çizgisi, arkaya
doğru bagaj bölümü ile uyumlu bir
birliktelik sunuyor. Keskin bakışlı
stoplar ve tavan üzerinde bulunan
120 Watt’lık solar panelleri ayrıca
elektrik üreterek yıllık ortalama 320
km’lik ekstra bir menzil sunuyor. Bu
güneş panellerinden toplanan elektrik
enerjisi klima ve diğer elektrikli
cihazların çalıştırılması için yeterli
oluyor. Fisker Karma’nın dış tasarımı
kadar iç tasarımı da alışılagelmiş
otomobillerden farklılaşıyor. Göze
ilk çarpan gösterge panelinden
çok, vites kumandası oluyor, bu
kumanda grubu sizi adeta bir uzay
gemisi kullanıyormuşsunuz havasına
sokuyor. Piramit ucunu andıran
vites kumandası dikkat çekerken,
düğmelere basarak sürüş yönü belirleniyor.
Orta konsolda yer alan
geniş ekran üzerinden otomobilin
çalışma prensibi gösteriliyor. Gösterge
ekranın sol kısmında hız göstergesi
ve sağ tarafta yakıt durumu
göstergesi yer alıyor. İki göstergenin
ortasında ise kalan menzil bilgileri
sunuluyor. Ayrıca iç mekanda kullanılan
malzemelerde doğaya hiç
zarar verilmediğini de belirtmek
lazım. Ahşap kaplamalarda kullanılan
malzeme, Kaliforniya’daki
yanmış bir ormandan toplanmış. İç
mekandaki kaplamalar da yine çevreci
malzemelerden oluşturulmuş.
Derinin hakim olduğu iç mekanda
koltuklar sürücüsünü tam kavrarken
2+2 sisteminde yer alan koltuk
düzeninde arka yolcuları yüksek bir
şaft tüneli ayırıyor.
Yüksek çekiş gücü
Fisker Karma Sedan’da 150 kW
güce sahip iki elektrikli motor bulunuyor.
Toplam 403 HP güce sahip
bu motorların üretmiş olduğu tork
ise 1.330 Nm. 20 kWh kapasiteye
sahip lityum iyon piller ile 80 km’lik
bir elektrikli menzil sunuluyor.
Batarya kullanımında 0-100 km/s
hızlanmayı 7.9 sn’de gerçekleştiren
Karma’nın maksimum hızı 153
km/s. Menzil uzatıcı 2.0 litrelik dört
silindirli 260 HP’lik motorun devrede
olduğu durumda ise 0-100 km/s
hızlanma 5.9 sn ve maksimum hız
200 km/s. 4996/1984/1334 mm boyutlara
sahip Fisker Karma Sedan’ın
dingil mesafesi ise 3160 mm. Karma
80 km elektrikli ve 400 km uzatılmış
menzille toplamda 480 km menzil
ile kullanıcılarına iki farklı sürüş
seçeneği sunuyor. Elektrikli modda
sıfır emsiyon sunan Karma, menzil
uzatıcı ile bu rakamı 36 gr/km seviyesinde
tutuyor.
Sürüş fırsatı bulduğumuz Fisker
Karma Sedan’da dikkatimizi çeken
ilk konu bu ilginç otomobilin alçak
yapısı oldu. Bir süper spor otomobilin
alçak oturma pozisyonunu yaşadığımız
Karma, devasa ve yanlara
doğru dalgalanan kaput ile gücünü
bir anlamda göstermeye başladı.
Elektrikli modda sürüş esnasındaki
gaz tepkilerine anında cevap
veren elektrikli motor, beklentileri
üst seviyeye çekiyor. Karma Sedan
basık yapısı ve geniş arka çamurluklarıyla
özellikle dönüşlerde daha
fazla dikkat gerektiren bir yapıya
sahip. Elektrikli sürüş esnasında
camlar kapalı konumunda iken dış
dünya ile ilişkiniz kesiliyor.
Fisker
Karma’nın diğer elektrikli otomobillerden
önemli farkı, düşük hızlarda,
trafiği paylaşanları ve yayaları uyarması
açısından sesli bir uyarı sistemine
sahip olması. Küçük ama fark
yaratan bir ayrıntı. Aracın heybetli
yapısı 22 inçlik jantlar için uygun
olsa da ülkemizin bozuk zeminli yol
yapısı düşünüldüğünde, belki daha
düşük ebatlara da geçiş yapılabilir.
BD Otomotiv tarafından ithal edilen
Fisker Karma, sahip olduğu, 2.0
lt hacimli menzil uzatıcı benzinli
motordan dolayı yüzde 80 ÖTV oranıyla
vergilendiriliyor. Menzil uzatıcı
motoru otomobile hareketle ilgili
tahrik vermemesine rağmen, yine
de elektrikli otomobillere uygulanan
ÖTV oranlarından yararlanamıyor.
Aracın başlangıç fiyatı 195.000
Euro. Ancak elektrikli olduğundan
dolayı MTV ödenmiyor, ayrıca
bakım masrafı yok denecek kadar
az, elektrikli kullanımdaki yakıt
tüketimi de çok düşük. Tüm bu
kullanım maliyetleri alt alta eklenip,
konvansiyonel bir süper spor
otomobilin kullanım ve sahip olma
maliyetleriyle karşılaştırıldığında,
5 yılın sonunda 60.000 Euro’luk bir
avantaj ortaya çıkıyor.
Sonuç
Fisker Karma, elektrikli otomobiller
arasında şüphesiz en yakışıklı olanı.
Menzil uzatıcı jeneratörü ile uzun
mesafeleri sorun olmaktan çıkaran
otomobil, keyifli ve çevreci bir spor
sürüş hissi sunuyor. Bu hissi ise çevreye
duyarlılığı olan ve cebinde 195.000
Euro’su bulunan spor otomobil meraklıları
yaşayabilecek. Ümit Akkuyu
Bir yanıt yazın