Goodyear Şirketi’nin Lüksemburg’da bulunan Araştırma, Geliştirme ve Değerlendirme Merkezi, Lastik Test Departmanı Başkanı Pierre Poncelet, “Sürücüler, sadece doğru şekilde şişirilmiş lastiklerin kullanıma uygun olduğunu, doğru performans göstereceğini genelde unutuyor. Kapsamlı lastik testlerimiz, az veya fazla şişirmenin aracın genel sürüş davranışı ve durma mesafesi üzerinde etkisi olduğunu göstermektedir. Sadece aracın güvenliğine etkide bulunmakla kalmıyor, aynı zamanda lastiklerin potansiyel kilometre performanslarını ve aracın yakıt verimliliğini de düşürüyor” dedi.
Goodyear Lastik Test Departmanı Başkanı Poncelet, sürücülerin genellikle üç klasik hatadan birini yaptığını vurguladı:
Yola çıkmadan önce lastik basınçlarını kontrol etmemek
Bazen lastik ısındığında basıncı kontrol etmek ki bunun sonucunda yanlış değerler elde edilir
Aracın ağırlığını dikkate almamak – aracın boş veya dolu olması farklıdır.
Daha iyi ve konforlu sürüş için lastikleri doğru basınçla şişirin.
Özellikle viraj alma sırasında, aracın tutuş performansının en uygun seviyelerde tutulması için lastiklerin doğru şekilde şişirilmesi gereklidir. Sorunların pek çoğu fark edilmeyen şişme basıncı kaybı ile başlar. ~Lastiğin az şişmiş olması durumunda aracın ağırlığı, lastik dişlisinin dış kısmı üzerine binmektedir. Bu da, basıncın lastiğin genişliği boyunca eşit olarak yayılması yerine, lastiklerin omuzları üzerinde artması anlamına gelmektedir. Diğer bir deyişle; lastik döndükçe yan duvarın olması gerekenden daha fazla ısınması ile lastiklerin, hem performansı hem de güvenliği olumsuz olarak etkilenir.
Az şişirme, yol üzerinde eşit derecede dağıtılması gereken basıncın az olması anlamına geldiğinin altını çizen Goodyear Lastik Test Departmanı Başkanı, “Bu durum aynı zamanda doğrudan yol ile temas halinde olan dişli alanını da azaltmaktadır. Bu etkiler, lastiklerin yol tutuşunu azaltmakta ve özellikle de ağır yüke sahip araçların sürüşü üzerinde belirgin etkiye neden olabilmektedir: Durma mesafeleri uzar ve viraj alma becerisi daha zorlaşır ve azalır, bu da kontrol edilemeyen sürüşe neden olur. Goodyear lastikleri, en son teknolojiler ile donatılmış yüksek performanslı ürünlerdir. Özelliklerinden en geniş şekilde yararlanabilmek için doğru lastik basıncı uygulanmalıdır”.
Lastiklerinizi tekmelemeyin – onları doğru şekilde kontrol edin.
Lastikler, üç aylık bir zaman içerisinde, sadece lastiğin günlük difüzyon sürecinden dolayı 0.2 bar’a kadar hava basıncı kaybedebilir. Sürücülerin pek çoğu, lastikleri tekmeleyerek veya görsel olarak kontrol ederek lastikteki hava basıncının doğru olup olmadığını anlayabilecekleri düşünerek hata etmektedir. Görsel bir kontrol, basınçtaki 0.2 bar’lık kaybı tespit edemez. Avrupa Birliği tarafından yapılan araştırmalar, araçların %64’ünden fazlasının lastiklerindeki hava basıncının az olduğunu göstermektedir.~Sıcaklığı göz ardı etmeyin.
Yaz aylarındaki sıcaklık, lastiklerin içerisindeki hava basıncını da artırmaktadır. Lastik içerisindeki basıncın yüksek sıcaklıklarda artması sebebiyle, lastik basıncı sadece lastiklerin ‘soğuk’ olduğu durumlarda kontrol edilmelidir.
Lastiklerinizin diş derinliği de çok önemli !
Az veya çok hava basıncının kontrol edilmesine ek olarak, sürücüler, lastiklerinin kötü durumda olup olmadığını da kontrol etmelidir. Goodyear uyarıyor: “Yola çıkmadan önce lastiklerinizin dişlilerinin aşınıp aşınmadığını kontrol edin. Halen yeterli derinliğe sahip olduklarından emin olarak yola çıkın. Bu, özellikle aracın ıslak zemin üzerindeki performansı açısından önemlidir”.
Ağır yükler aracın manevra kabiliyetini azaltır.
Tatile çıkmak genellikle bütün ailenin ve ağır bagajların araca yüklenmesi anlamına gelmektedir. Sadece ağır yükler bile aracın manevra kabiliyetini azaltabilir. Ağır yük veya karavan veya römork çekme de araç ve lastikler üzerine ekstra yük bindirmektedir. Aracın yolcu ve bagajlar ile tamamen doldurulmuş olması durumunda aracın kullanım kılavuzu doğrultusunda lastik basıncının artırılması gerekmektedir.
Az şişirilmiş lastikler masrafa neden olur.
Az şişirilmiş ve çok şişirilmiş lastikler, tüm dişli alanını eşit oranda kullanmaz. Az şişirmenin sonucunda lastiğin dişlisinin dış alanında aşınma artar, çok şişirmenin sonucunda ise iç alandaki dişli aşınması artar. Her ikisinin de lastiğin kilometre performansı üzerinde etkisi bulunmaktadır: lastiğin dişlisi hızla ve düzensiz bir şekilde aşınır.~ Normalden az hava ile şişirilmiş lastiklerin düzgün bir şekilde dönebilmesi için daha fazla enerjiye ihtiyaç vardır: Yakıtın her litresinde aracın yakıt verimliliği azalmakta ve sürücüler de daha az kilometre yapabilmektedir. Dolayısıyla; lastik basıncını en uygun seviyede tuttuğunuz taktirde, aracınızın yakıtını en etkin şekilde kullanarak yakıt tasarrufu sağlayabilirsiniz.
Not: Basın bülteninden
derlemedir.
Bir yanıt yazın