Bangkok’a kuzeyden gelen Güney
Doğu Asya’nın en büyük nehri
ChaoPhraya, musonlarla hep taşar,
fakat bölge yaşayanlarını ve
fabrikaları çok fazla etkilemezdi…
Ekim ayının başında gelen tayfun
ve haftalar süren yoğun yağışlara
Tayland’lılar hazırlıklıydılar. Fakat,
Çin tarafında su tutan barajlar
açılınca, ChaoPhraya nehri adeta
bölgesel bir göle dönüştü…
Kuzeyden gelen seller, Tayland’ın
tam ortasındaki Ayutthaya bölgesini
bastı ve bölgenin üçte ikisini
sular içinde bıraktı. Yollar, artık
su kanallarına dönmüş… Otomobillerin
yerine kayıklar ve kurtarma
botları dolaşıyor.
Western Digital gibi teknoloji markalarının
fabrikaları kullanılamaz
duruma gelmiş…
Malum, GM, Ford, Mazda, Isuzu,
Mitsubishi, Hino, Nissan, Hyundai,
Mercedes ve BMW gibi
fabrikalar, Rayong bölgesindeler.
Orada su baskınları
Ayutthaya’daki kadar,
fabrika kapatacak kadar
yükselmemiş. Fakat, tüm bu
Rayong’taki tesislerin tedarikçileri
Ayutthaya’dalar… Parça gelmeyince,
Rayong’ta da üretime ara
verildi.
Sellerin bastığı 240.000 adet kapasiteli
Honda fabrika binaları, artık
göllerin içinde birer ada gibi duruyor,
hatta sadece çatıları görünüyor…
Kendi küresel üretiminin
yüzde 7’isini bu bölgede yaparken,
tam 1 ay boyunca kapanmak
zorunda kaldı. Honda Türkiye ise
bir açıklama yaparak, Tayland’da
yaşanan sel felaketinin etkilerinin
yok olmaya başladığını, Honda
İngiltere ve Honda Türkiye’nin
19 Aralık’ta normal üretim kapasitesine
döneceğini vurguladı.
Toplam zarar hesaplanamıyor, fakat
bahsedilen rakamlar, sadece otomotivde
milyarlarca dolar…
Bölgenin otomotiv parçaları tedarikçilerinin
durumu ise içler acısı…
Sadece Tayland’taki üreticilere
değil, tüm dünyaya parça gönderen
bu endüstri, dünyanın başka
yerlerindeki otomobil üretimlerini
de yavaşlatıyor. Toyota’nın bölgedeki
630.000 kapasiteli 3 fabrikasının,
üretime ara vermek zorunda
kalmasının gerçek sebebi de bu…
Yılda 1.7 milyon araç üretilen
Tayland’ın 2011 yılı sonu projeksiyonu
şu an için 1.5 milyon adete
düşürülmüş. İhracatın da yüzde
15’e kadar azalması bekleniyor!..
Ülke ekonomilerine olduğu kadar
küresel otomotive de büyük zararlar
veren felaketlerinolabileceğini
unutmamalıyız!..
Hayalci yıl sonu hesapları yerine,
risk matematiğini de iyi bilmeliyiz!..
Bir yanıt yazın