Otomobillerde birçok farklı yapı
karşımıza çıkıyor. Sistemin
geneli, ekonomi, lüks, performans
veya geniş aileler için büyük
araçlar üzerine kurulu. Tasarım çizgisiyle
otomobile özgün bir bakış getiren
Fransız Citroen ise diğer küresel markalardan
farklı bir yol tercih ediyor:
Tarz sahibi çizgisiyle DS5, otomobilden
keyif alıp yollarda konforlu bir
şekilde süzülmek isteyenler için etkileyici
bir alternatif olarak karşımıza çıkıyor.
Fransız marka geçmişinden gelen
tecrübesiyle günümüze uyarlanan DS
ailesinin en büyük temsilcisi DS5 ile
yollardaki farkını ortaya koyuyor.
PSA Grubu’nda yer alan Peugeot’nun
3008 modeli ile aynı altyapıyı kullanmasına
karşın DS5, kuzeninden 16 cm
daha uzun ve 13 cm daha alçak bir yapıya
sahip. Ayrıca aralarındaki farklar
sadece rakamsal değil: DS5 sürücüsüne
çok daha fazlasını veriyor. Örneğin
başka bir araçla karşılaştırılamayacak
kadar kendine has
yapısı ile çok çekici.
Citroen’in tercih
ettiği Coupe ve Gran
Tourismo karşımı
tasarım DS5’i otomobil
dünyasında farklı bir yere
koyuyor.
Büyük yapısı bir taraftan sportif
diğer taraftan asil bir duruş
sergiliyor:
Kaslı hatları ve sıçramaya hazır bir avcı
gibi durması heyecan verici. Fransızların
sanata çok önem verdiği
biliniyor
olsa da, bu kadar cesur olabilmeleri
ayrıca
saygıyı hak ediyor.
Araçta bol miktarda krom malzemeye
yer verilmiş. Kaslı görünümü
ve yere yakın yapısı sağlamlık hissi
uyandırıyor. Viraj aydınlatma fonksiyonuna
sahip bi-xenon farlar gece kullanımlarda
güvenliği artırırken, LED’li
gündüz farları her zaman dikkatleri
üzerine toplamasını biliyor. Kaputta
yer alan kabartılar ve farların hemen
üstünde başlayıp
A sütununa kadar
uzanan ince çıtalar
da hoş duruyor.
~Tamponun her iki
kenarında yer alan
küçük hava girişleri
görsel açıdan yırtıcılığı
artırdığı gibi frenlerin soğumasına
da katkı sağlıyor. İki parçadan oluşan
radyatör ızgarası ise altıgen şeklinde
tasarlanmış. Izgaranın üstünde bulunan
krom çıtalı logo aydınlatma ile
birlikte markanın imzasını yansıtıyor.
Profilden bakıldığında özellikle ön
tamponun alt kısmı sanki ısırmaya hazır bir canavar gibi duruyor. Kapı
kolunun üzerindeki ütü izi ve aşağıya
doğru şişkin yapı marşbiyelin üstündeki
krom çıtalarla uyumlu bir görünüm
yaratıyor. Arkaya doğru yükselen uzun
omuz çizgisi ile alçalan tavan, DS5’in
aslında olduğundan daha uzun algılanmasına
neden oluyor. Tavan spoyleri,
iki parçadan oluşan stop grubu ve difüzör
görünümlü çiftli egzoz çıkışları ise
arka tasarımda dinamizmi destekleyen
etkenler.
İç mekan şımartıyor
Geniş açılan kapılardan iç mekana
geçildiğinde sizi dış tasarım kadar
etkileyici bir yaşam alanı karşılıyor.
Deri koltuklar konfor ve rahatlık vermek
için görev beklerken, arka koltuk
yolcuları da evlerindeki salon keyfini
yaşamaya devam ediyorlar. 2 bin 727
mm’lik aks mesafesi sizi ön yerine
arkada oturmaya ikna ediyor. Bu güzelliğe
rağmen insan, kendisini yine
de sürücü koltuğuna atmak istiyor.
Ele iyi oturan ve krom malzeme ile
dekore edilmiş direksiyonun alt kısmı
spor otomobillerden alışkın olduğumuz
düz yapısı ile adrenalin artışı
sağlıyor. Geniş orta konsol zevk meselesi
olarak tartışma konusu olabilir.
Ancak ben, tavana yerleştirilen düğme
grubu ile işlevsel açıdan bir bütünlük
oluşturduğunu belirtmek isterim. Tavana
yerleştirilen iki adet eşya saklama
gözü ve üç parçadan oluşan cam tavan
pratiklik ve ferahlık sağlıyor. ~Aslında
alışkanlık gerektiren tek konu cam
açma kapama düğmelerinin orta konsolda
konumlandırılmış olması. Ancak
buna da kısa sürede alışılıyor. Headup
gösterge sayesinde hız verilerini
gözünüzü yoldan almadan alabilmeniz
güvenlik açısından önemli bir artı.
İklimlendirme sistemi soğutuyor. Müzik
sistemi de başarılı. Sürücü elinin
altındaki bunca özellik ve bolca şalter nedeniyle bazen bir otomobilde olduğunu
unutabilir. DS5’i karıştırmaya
başladıkça insanın mutluluğu doğrusu
söylemek gerekirse artıyor. Gösterge
ekranı üç parçaya bölünürken kırmızı
aydınlatmalar heyecanın tırmanmasını
sağlıyor. İki parçadan oluşan A
sütunu dönüşlerde daha iyi bir görüş
sunarken, arka görüşün kısıtlı olması
biraz kafa karıştırıyor.
Tamam, park
manevralarında geri görüş kamerası
imdada yetişiyor ama arka camın dar
yapısı sıkıntı yaratabiliyor. Bu nedenle
dünyanın belki de en küçük arka sileceği
de DS5’te görev yapıyor. Geniş
iç mekan malzeme ve işçilik kalitesi
açısından bu tarz bir otomobilden
beklenenleri fazlasıyla karşılıyor. Üç
parçadan oluşan cam tavana rağmen iç
mekana hakim olan siyah renk ise ferahlığı
ister istemez olumsuz etkiliyor.
Aceleye gerek yok
Uzun dönem testine konuk ettiğimiz
DS5’in 1.6 lt 112 HP’lik dizel motoru
görevini yerine getirdi. 270 Nm tork
üreten e-HDi dizel ünite dikkatli kullanımlarda
yakıt ekonomisi sunarken,
gerektiğinde seri şekilde hızlanmasını
da biliyor. Özellikle şehirlerarası yollarda
tüketimin 4 lt/100 km sınırında
gezmesi, neredeyse 1.5 tonluk ağırlığına
rağmen ne kadar yakıt cimrisi olduğunu
gösteriyor. Konforuyla sürücüsünü
yormuyor. ~Şerit takip sistemi ile
gerektiğinde koltuğa titreşim vererek
sinyal vermeden şerit dışına çıkıldığını
hatırlatması da güvenlik açısından
önemli. Bunlara sürücü koltuğunun
masaj özelliği de eklendiğinde insan
yolun hiç bitmemesini istiyor. Dizel
motor 6 ileri oranlı otomatikleştirilmiş
manuel şanzıman ile kombine edilirken,
şanzıman direksiyonun hemen
arkasında bulunan kulakçıklardan da
kontrol edilebiliyor. Sert ayarlı süspansiyon
sistemi ve 17 inçlik jantları
sayesinde DS5, virajlarda başarılı bir
performans sergiliyor. Hızlı dönüşlerde
hafif bir önden kayma eğilimi görülüyor.
Bu gibi durumlarda elektronik
koruyucu melek ESP devreye girerek
önlem alıyor ve olumsuz bir durum
oluşmasını engelliyor. Sürüş keyfi ve
sunmuş olduğu diğer başarılı özellikler,
DS5’in özel bir otomobil olduğunu
gösteriyor. Rakipler açısından bakıldığına
ise aslında tek başına olduğunu
söyleyebiliriz. Karşısına çıkacak bire
bir rakibinin olmaması da Citroen’in
ne kadar cesur olduğunu kanıtlıyor.
Bilindiği gibi otomobil sahibi olmak
sorunlarla karşılaşma riskini de içerir
ve burada servislerin tavırları çok
önemlidir. İşte burada Citroen için
özel bir parantez açmak gerekiyor:
Yaşadığım küçük hatta önemsiz bir
sorun için servise başvurduğumda
etkileyici bir yaklaşımla karşılaştım.
Telefonumu yanıtlayan ilk
yetkiliden çekici sürücüsüne, servis
ustalarından diğer tüm çalışanlara
kadar herkesin gösterdiği ilgi ve
özen açıkçası beni şaşırttı. Farklı
birimlerde çalışan herkesin “geçmiş
olsun, siz iyi misiniz?” diyerek
söze başlamaları harikaydı. ~Bu arada
şunu da belirteyim; Auto SHOW
dergisinde çalıştığımdan henüz
bahsetmeden bu yaklaşımı görmek
Citroen servisinin hizmetini daha
da güzel hale getiriyor.Müşterisine
böyle önem veren bir marka
olan Citroen, ikon olma potansiyeline
sahip DS5’i, 1.6 lt
156 HP benzinli, 1.6 lt 112 HP
ve 2.0 lt 163 HP’lik iki dizel
seçeneğiyle satışa
sunarken başlangıç
fiyatını 90 bin 700
TL olarak belirlemiş.
Sonuç
Etkileyici bir tasarıma sahip olan DS5,
ferah iç mekanı sayesinde salon keyfinin
dört tekerlek üzerinde yaşanmasına
imkan tanıyor. Çok sayıda düğme
ve heyecan verici kumanda elemanlarının
yerleşimi ile de “normal” bir
otomobilden daha fazlası olduğunu
hissettiriyor. Kullanım tarzına uygun
farklı motor seçenekleri sayesinde
her isteğe cevap verebilen DS5’in
özgün tarzı, sürücüsünü trafikteki
diğer katılımcılardan farklılaştırıyor.
Başarılı servis ekipleri ile kendinizi
özel hissetmeniz ise maddi olarak
ölçülemeyecek bir avantaj.
Bir yanıt yazın