Goodyear, 4×4 ve SUV lastik grubunun
tanımıtımı için Portekiz’in güneyindeki
Algarve Pisti’ni seçmişti. Mireval
(Güney Fransa) ve Colmaberg (Lüksemburg)
olmak üzere Avrupa’da iki önemli
deneme pisti olmasına Goodyear, Formula
1’e aday olan ve F1 yarışları için özel olarak
inşa edilen yeni pistlerden Algarve’de karar
kılmıştı. Peki ama bir F1 pisti, nasıl oldu da
SUV lastiklerini denemek için en uygun pist
olarak öne çıktı? Cevabı oldukça basit… Goodyear,
Formula 1 yarış pistinin bir bölümünü
SUV serisindeki performans lastiği Eagle F1
SUV için kullanırken, yarış pistinin çevresindeki
arazi yapısını ise ağır arazi koşulları
için geliştirilmiş Wrangler AT-SA ve Wrangler
DuraTrac lastiklerinin denemeleri için düzenlemişti.
Paddock alanı ise kuru ve ıslak
zemindeki fren performans değerlendirmesi
için özel olarak düzenlenmişti.
Goodyear 4×4 SUV lastikleri deneme etkinliğinde
ilk etapta EfficientGrip SUV lastiklerini
Scenic Drive ismi verilen güzergahta, otomatik
vitesli Range Rover Evoque dizel araçlar
üzerinde kullanma fırsatı bulduk. Güzergahın
otoyollar dışında, hafif arazi ve toprak zeminden
oluşan karma bir yol olması, EfficientGrip
SUV modelinin hafif arazi şartlarında da
rahatlıkla kullanılabileceğini gösterdi. EfficientGrip
SUV lastiği, yerini aldığı önceki nesil
lastiğe göre yüzde 10 daha az yuvarlanma
direncine sahip. Bu ise yakıt tüketiminde
ve CO2 salımında azalma anlamına geliyor.
Yaptığımız sürüşler sırasında ise aldığımız
önemli bir izlenim, lastiğin, sessizlik ve konfor
konularında oldukça başarılı olduğu, ayrıca
arazi şartlarında dahi direksiyonda fazla sarsıntı
ve titreşim üretmemesi oldu. Goodyear
yetkilileri, blok desenlerinin optimizasyonu ve
omuz desenlerinin güçlendirilmesi sayesinde
bu konfor seviyesini yakaladıklarını belirtiyor.
Goodyear Marka Direktörü Hugues Despres
EfficientGrip SUV için şu açıklamalarda
bulundu; “Goodyear’ın yeni EfficientGrip
SUV lastikleri yakıt tasarrufunu desteklerken,
ıslak ve kuru yol tutuş özellikleriyle fren mesafelerini
kısaltarak tüketicilerin güvenliğine
odaklanıyor. Bu seri aynı zamanda daha yumuşak
ve sessiz bir sürüş deneyimi sağlıyor,
özel polimer kullanılarak hazırlanan yapısı
ve geliştirilmiş yuvarlanma direnci, yakıt
tasarrufu ve düşük CO2 emisyonu sunuyor.
EfficientGrip SUV’nin eşit dağılımlı sağlam
yapısı ve basınç dağılımı, bilgisayar tarafından
optimize edilmiş modellere dayanıyor. Böylece
daha iyi kilometre performansı sağlayan
lastik, önceki modellerle karşılaştırıldığında
daha düşük ağırlığıyla da sürücülere gelişmiş
direksiyon hassasiyeti ve buna bağlı olarak yol
hakimiyeti sunuyor. ”
Yeni Efficient Grip SUV’da, lastik sırtında
yer alan 3 boyutlu kılcal kanallar, lastiğin
yol tutuşunu geliştirirken, aracın fren mesafesini
kısaltıyor. Lastik geliştirilirken, ıslak
zeminlerde yol tutuş kabiliyetini artırmak
ve lastiğin ıslak yollarda fren kabiliyetini
geliştirmek için, çekiş gücünü artıran, reçine
kullanılarak hazırlanan gelişmiş lastik sırtı
hamuru kullanılmış. Optimize blok tasarımı
sayesinde, sürüş esnasında ortaya çıkan gürültü
de azaltılmış.
EfficientGrip SUV’un öne çıkan bir özelliği
de rakip premium lastiklere göre ıslak ve
kuru zeminde daha kısa duruş mesafesi oldu.
Bu özelliği, ikinci gün yapılan sunumlarda
ve denemelerle görme şansına sahip olduk.
Pist üzerinde 4×4 sunumları
İlk gün Faro şehri etrafında yapılan Scenic
sürüş deneyiminin ardından, ikinci gün ise
pist üzerinde ve çevresinde yapılan sunum
ve denemelere sıra gelmişti. Denemelerde
bizim için ilk sırada Eagle F1 Assymetric
SUV lastiği yer alıyordu. Range Rover Sport,
Mercedes ML, Porsche Cayenne, VW Touareg,
Audi Q7 gibi 8 farklı araçtan orijinal ekipman
onayı alan lastik, 17 ile 20 inç arasındaki farklı
ebatlara sahip. Active Cornering Grip ismi
verilen yeni bir teknolojiyle donatılan Eagle
F1 Assymetric SUV, güçlendirilmiş yanak
yapısıyla özellikle kuru zeminde hızlı girilen
virajlarda ve ıslak zemindeki aquaplanning
testlerinden başarıyla çıkabiliyor.
Bu lastiği denemek için bir F1 pistinden
daha iyi ne olabilirdi ki? Deneme sürüşleri,
400 HP’lik Porsche Cayenne S araçlarıyla yapıldı.
SUV dünyasının neredeyse güç zirvesi
olan 2 ton ağırlığındaki Cayenne S, Algarve
yarış pistinin iniş çıkışlı yollarında ve hızlı
virajlarında, lastikler üzerinde hem frenaj,
hem de yanal kuvvetler açısından zorlayıcı
etkiler yaratıyor. Bu pistte Porsche Cayenne’i
2 tur Goodyear Eagle F1 SUV lastiği, 2 tur boyunca
da iki farklı premium rakibiyle kullanıp
karşılaştırma olanağı bulduk.
Günün ikinci atölye çalışması ise Goodyear
4×4 ve SUV gamının en yeni lastiği olan EfficientGrip
SUV ile yapıldı. Bu atölyede ilk olarak,
Avrupa Birliği’nde bu yılın sonunda başlanacak
olan etiketleme zorunluluğu aktarıldı ve
Goodyear’ın Mayıs sonundan itibaren bu yasal
zorunluluğu karşılamak için hazırlıklarını
tamamladığı vurgulandı. Bu etiket üzerindeki
bilgiler sayesinde tüketiciler lastik seçerken,
lastiğin yakıt tüketimi, gürültü seviyesi ve ıslak
zemindeki fren performansını inceleyerek
karar verebilecekler.
EfficientGrip SUV lastiği yeni yapısı (lastik
sırtında yer alan 3 boyutlu kılcal kanallar ve
reçineli sırt hamuru) sayesinde ıslak ve kuru
zeminde Premium rakiplerine göre daha
kısa fren mesafesi sunma iddiasında. Goodyear
mühendisleri bu iddiayı kanıtlamak için
birbirleriyle eşit VW Tiguan araçlarla, hem
EfficientGrip SUV, hem de rakip lastiklerle
ıslak ve kuru zeminde fren testleri yaptılar.
Bu istasyonda tanıtılan bir diğer lastik ise
SUV araçlar için üretilen UltraGrip+ isimli özel kış lastiği oldu. Portekiz’in güneşli ve
sıcak havasında kış lastiğini denemek için uygun
koşullar bulunmadığından dolayı, sadece
atölye çalışmasında, bu lastiğin hamurunun
düşük sürtünmeli bir zeminde, yaz lastiğine
göre daha iyi tutunmaya sahip olduğu basit
bir laboratuar testiyle gösterildi.
Günün en keyifli testleri off-road parkurları
üzerinde gerçekleştirilenler oldu. Wrangler
AT-SA isimli lastiği dört tekerlekten çekişli
VW Amarok araçlarla ve düşük hız modunda,
özel olarak oluşturulan arazi yapısı üzerinde
kullandık. Özellikle düşük hızda, lastiğin
engebeli arazideki kabiliyeti daha iyi anlaşılıyor.
Otomobil üreticileri tarafından orijinal
ekipman olarak kullanılmayan ancak arazi
şartlarına çıkacak kullanıcılara opsiyon ekipman
olarak önerilen Wrangler AT-AS lastiği,
Silent Armor (Sessiz Zırh) isimli bir teknolojiyle
donatılmış. Lastiğin zırh bölgelerinde, iki
farklı yüksek dayanımlı çelik katmanı ve bir
de Kevlar katmanı bulunuyor, bu ise lastiğin
dayanıklılığını artırıyor. Ayrıca DuraWall teknolojili
lastik duvarları da kesilmelere karşı
güçlendirilmiş. Derin dişli özel sırt deseni suda
ve çamurda optimum tutunma sağlayacak
şekilde tasarlanmış. Goodyear’ın kuşkusuz
4×4 ürün gamındaki, ağır arazi koşullarıyla
en fazla bağdaşan lastiği Wrangler DuraTrac
modeli. Yıllardır ABD pazarında, büyük SUV
ve kamyonetlerde başarıyla kullanılan ve sürekli
geliştirilen DuraTrac artık ABD dışındaki
pazarlarda da satılmaya başlıyor.
Bu lastiği
denemek için Land Rover Defender ve Discovery
araçlar ve dik eğimlerden oluşan zorlu,
özel bir parkur seçilmişti, ancak bu parkurda
biz gazeteciler co-pilot koltuğuna otururken,
araçları deneyimli off-road pilotları kullandı.
DuraTrac, Tractive Groove ismi verilen
bir sırt deseni teknolojisiyle donatılmış, bu
sayede derin çamur ve karda başarılı çekiş
özellikleri gösteriyor. Ayrıca jantları korumak
için jant koruyucu bölgeye sahip olan DuraTrac,
çivi çakılarak buzlu dağ yolları için uygun
hale de gelebiliyor. Avrupa için ilk DuraTrac
lastiği, Land Rover Discovery 4 modeli için,
255/55R19 ebatlarında geliştirilip üretilmiş.
Sonuç
Ülkemizde satılan SUV’lerin büyük çoğunluğu belki de
ömürleri boyunca hiç araziyle karşılaşmayacak. Ama
asfalt için geliştirilmiş bir lastiğin bile hafif arazi şartlarıyla
başa çıkabileceğini görmek insanı rahatlatıyor.
Üstelik de opsiyonel olarak sunulan Wrangler gibi özel
lastiklerle daha sert arazi koşullarını eğlence haline
getirmek de mümkün.
Bir yanıt yazın