A1 Sportback’teki en ilginç şey
yeni model adı değil. Audi’nin
yeni miniğinin artık 5 kapıya
sahip olması da değil. Bizlerin
ilgisini çeken şey, model adının
ardındaki kısaltma: “Cylinder on
Demand” sloganıyla anılan 1.4 TFSI.
Bu yeni slogan aslında, Audi’nin
eski bir tasarruf fikrine dayanan
teknolojisi: Silindirlerin bir kısmını
devre dışı bırakmak. Neticede
daha azı da yeterli olabilecekken 4
silindirin de sürekli çalışmasına ne
gerek var? Audi’nin sisteminde motorun
4 silindirinden ikisi devre dışı
bırakılabiliyor: Araç 1400 ile 4000
d/d aralığında devirlerde ilerliyor
ve tork talebi de 25 Nm ile 75 Nm
arasındaysa iki silindir kapatılıyor.
Bu sayede aracın norm tüketim değerinde
0.4 lt/100 km’lik bir tasarruf
mümkün oluyor ve turbo beslemeli
motor 4.7 lt/100 km ile yetinebiliyor.
Benzinli bir motor için bu, gerçekten
harika bir rakam. Neticede
1.4 TFSI’ın 140 HP’lik gücü ve 250
Nm’lik torku, standart kardeşinden
(122 HP, 200 Nm, 5.3 lt/100 km) çok
daha yüksek.
İlk sürüş izlenimlerimizde gerçek
tasarruf potansiyeli hakkında
herhangi ölçüm yapamadık ama
silindir kapatma sisteminin gayet
iyi çalıştığını, yeni motorun standart
kardeşine yakın bir çalışma karakteri
sunduğunu ama çok daha güçlü
olabildiğini gördük. Farklı kullanım
şartları arasındaki değişimlerin (bir
göstergeden takip edilebiliyor) neredeyse
hiç fark edilmeden gerçekleşmesi
de oldukça dikkat çekiciydi.
Tabi ki sadece 2 silindirle ilerleyebilmek
için sürücünün gaz pedalına,
sanki ayağının altında bir yumurta
varmış gibi basması gerekiyor.
Sürüş sırasında tavanın biraz daha
yüksek ve arka camın daha dik
yapılı olduğunu hissetmiyorsunuz.
Aynı şey ikinci sıranın biraz daha
iyi olan baş mesafesi için de geçerli:
Burada da arka koltuklar, yetişkinler
için acil durum koltuğu olarak kalmaya
devam ediyor.
~Fiyatlara bakıldığında, A1
Sportback’in 3 kapılı kardeşine göre
850 Euro (Almanya rakamlarıyla)
daha yüksek olduğu görülüyor. Kesin
rakamlar açıklanmasa da yeni
1.4 TFSI motor ve 7 ileri oranlı DSG
otomatik şanzımanla birlikte aracın
Almanya fiyatının 22 bin 250 Euro
civarından başlaması bekleniyor.
Teknik veriler
Önde enlemesine yerleştirilmiş 4 silindirli
turbo motor; motor hacmi: 1390
cc; maksimum güç: 140 HP; maksimum
tork: 250 Nm-1500 d/d; önden
çekiş; 7 ileri DSG şanzıman; boyutlar
(u/g/y): 3954/1746/1422 mm; bagaj
hacmi: 270-920 cc; yakıt deposu: 45
lt; 0-100 km/s: 8.1 sn; maksimum hız:
212 km/s; tüketim: 4.7 lt/100 km; CO2
emisyonları: 111 gr/km
Silindir kapatma
nasıl çalışıyor?
Sıralı 4 silindirli motorun her zaman içteki
2 silindiri kapatılıyor. Elektromanyetik
ayar üniteleri bunun için, emme ve egzoz
kamlarını durduruyor. Böylece supaplar kapalı
kalıyor. Aynı anda bu silindirlerin yakıt
beslemesi ve ateşlemesi de kapatılıyor. Tüm
bunların sonucunda buradaki iki piston, herhangi
bir güç üretmeden hareket ediyor bu
sırada, aktif olan 2 silindire birer hava freni
olarak görev yapıyor. Bu etki sayesinde aktif
olan iki silindir daha iyi ve daha verimli çalışıyor.
İşte tasarruf efektinin dayanak noktalarından
biri de bu. İki silindirli çalışırken de
korunan hareketli kütle dengeleme yeteneği
4 silindirli haliyle aynı olduğundan, motorun
sakin çalışma karakteri de korunmuş oluyor.
~Silindir kapatma modu
1400-4000 d/d aralığında silindir kapatma sistemi,
sürücü fazla güç talep etmediği sürece devrede kalıyor.
Ayar mekanizması, eksantrik milini 13 ile 36 saniye içinde
kaydırarak supapların sürekli kapalı kalmasını sağlıyor.
Gaza daha güçlü bir şekilde basıldığında ise bu parça
geri itilerek supapların ve buna bağlı olarak silindirlerin
tekrar çalışmasını sağlıyor.
Sonuç
Bu yeni model herkesin sahip
isteyeceği türden. Çünkü 5 kapısıyla
daha pratik, daha güzel görünüyor
ve tabi ki silindir kapatma sistemine
de sahip. Sistemin çok iyi ve varlığını
hissettirmeden çalışması da başarılı
bir özellik. Bu teknolojinin pratikte
de işe yarayıp yaramayacağını ise
yapacağımız kapsamlı test ortaya
çıkaracak.
Yorum yazın