2011 sonu itibariyle 12 milyon adetlik araç parkımızın %50’si 12 yaş, %34’ü ise 16 yaş üstü araçlardan oluşmaktadır. Yaşlı araç parkının çevre etkisinin yanı sıra kamu sağlığına ve milli kaynak israfına menfi etkileri de söz konusudur. Dolayısıyla parkımızı gençleştirmeye ve yenileştirmeye hizmet edecek politikaların geliştirilmesi artık çok büyük bir ihtiyaç teşkil etmektedir.
Dünyanın içerisinde bulunduğu düşük büyüme sürecinde, ülkelerin hurda teşvik programlarıyla iç tüketim dinamiklerini hayata geçirdiklerini görmekteyiz. Japonya tsunami felaketi sonrasında uyguladığı hurda teşvik programı ile üretimini bu sene %20 artırmayı başardı.
Japonya’dan sonra şimdi İspanya da krizden çıkış paketi içerisine yeni bir hurda teşvik programı koyuyor.
İspanya’da 1 Ekim 2012 tarihinde yürürlüğe giren uygulamaya göre, yeni araç satın alanlara 2000€ hurda teşviği veriliyor. Hurda teşviğini alabilmek için, yeni araç alacakların 12 yaş üzeri bir otomobil veya 10 yaş üzeri bir ticari aracı teslim etmeleri gerekiyor. Bu tutar yeni araç alımında indirim olarak kullanılıyor. Eski aracını teslim eden tüketicinin 3 ay içinde yeni aracını satın alması gerekiyor. İspanya’daki uygulama hurda olarak 12 yaş üzeri otomobilleri ve 10 yaş üzeri ticari araçları kapsıyor. İspanya hükümeti yeni satın alınacak otomobillerin 160 gr’ın altında karbon dioksit/km salınımı yapmasını ve fiyatının vergi hariç 25.000€’yu geçmemesini de şart koşuyor. Yeni aracın elektrikli veya hibrid olması halinde ise vergi hariç fiyat 25.000€’nun üzerine çıkabiliyor. İspanya hükümeti bu proje için 75 milyon Euro bütçe ayırdı ve yaklaşık 75 bin adet hurda aracı pazardan çekmeyi hedefliyor.
Türkiye’de, geçtiğimiz günlerde Ulaştırma, Denizcilik ve Haberleşme Bakanı Sayın Binali Yıldırım tarafından duyurulan ağır ticari vasıta hurda teşvik programına, otomobil ve hafif ticari vasıtaların da dahil edilmesi sektör olarak en büyük temennimiz.
Not: Basın bülteninden derlemedir.
Bir yanıt yazın