SUV-Coupe… Pantolonlu
etek veya karabiberli
çilek gibi mantıksız bir şeymiş
gibi algılanıyor. Nesnel
düşünenler ve teknik
adamlar hala aynı soruyu
sorup duruyor: Heybetli ve
sağlam bir arazi aracının
tepesine bir coupenin tavanını
yerleştirmek de ne
demek oluyor? Ancak Kaliforniya
ile Kiev arasındaki
müşterilerin istedikleri tam
da buymuş: Kulüp kıyafetli
şık bir maço otomobil.
Piyasaya sunulduğu 2008
yılından bu yana bu “garip”
otomobil türü o denli büyük
bir başarıya imza attı ki,
yönetim X6’ya bir de küçük
kardeş yapmaya karar verdi.
Resmi tanıtımı 21 Nisan
tarihinde Şanghay Otomobil
Fuarı’nda gerçekleştirilecek
olan X4’ün konsept halini,
yakından gözlemleyebilmek
için stüdyoya davet ettik.
Seri üretim versiyon içinse
bir yıl daha beklemek
gerekecek. İlk izlenimler:
Yeni model X6’ya o kadar
benziyor ki insan, hemen arkaya geçip model adına
bakma isteği duyuyor.
Evet, bu bir X4. 21 inçlik
jantların üzerinde yükselen
heybetli omuzlar, gerilmiş
bir yay gibi duran krom
çerçeveli camlar… Bu BMW
ağabeyinin tüm önemli çekicilik
unsurlarını kullanıyor.
Yaklaşımınız nasıl olursa
olsun, bir gerçek kabul edilmeli:
Audi Q5, Mercedes
GLK veya Volvo XC60 gibi
arazi araçlarına öykünmek
nedeniyle gün geçtikçe aynılaşan
araçlara bir tazelik,
bir farklılık getiriyor. X4’ün
görsel mesajı açık: “Offroad
kamuflajlarını bırakın.
Ben çamur değil, eğlence
istiyorum!”
Tabi ki BMW, X6’nın hatlarını,
küçülten bir fotokopi
makinesiyle yapılmış gibi,
23 cm daha kısa olan X4’e
uyarlayamadı, çünkü o zaman
tavan o kadar alçalırdı
ki, arka koltuklarda sadece
Pigme çocukları rahat edebilirdi.
~Dizayn Şefi Karim
Habib, en zor meydan okumanın
tamamıyla kullanışlı bir arka koltuk sırası yaratmak
olduğunu söylüyor.
Bu neden tavan, arka
kısımda hem daha yüksek
hem de daha bombeli. Yeniden
doğru orantılar elde
edebilmek için tasarımcılar,
arka çamurlukta kavisli bir
ütü izi kullanmışlar. Aracı
çevreleyen mat gri renkli
plastik plakalar ise hem
aracın aslında olduğundan
daha “hafif” hissettirmesini
sağlıyor, hem de offroad etkisi
yaratıyor.
Kalça hizasındaki akıllıca
tasarlanmış hareketli çizgi
ve plastik eklentiler sayesinde
X4, B sütununa kadar
neredeyse aynı olduğu
M paketli X3’den çok daha
farklıymış gibi görünüyor.
Önde hava ızgaraları çok
büyük ve geniş bir alana
yayılıyor, yassı egzoz çıkışlarıysa
arkaya sportif bir
hava kazandırıyor. Habib
ve ekibi farlarda ise, BMW
meraklılarının beğenilerini
test etmek için oyuncaklı bir
şeyler de denemiş: Korona
Halkaları olarak adlandırılan
ışıklı çemberler altıgen
olarak şekillendirilmiş. Buna
rağmen markaya özgü
“çiftli göz” etkisi hala devam
ediyor. Sızan bilgilere göre
bagaj hacmi tüm koltuklar
kullanımdayken X3’ten
çok daha küçük değilmiş.
Buradan hareketle 500 lt civarında
bir rakam beklemek
yanlış olmaz.
Seri üretim halinin sergilenmesine
bir yıl olan
aracın kokpiti ise kapalıydı.
Ancak karartılmış camların
altından attığımız meraklı
bir paparazzi bakışı, burada
bizleri büyük sürprizlerin
beklemeyeceğini düşündürdü:
Kokpit ve koltuklar
aynen X3’ten alınmış gibi
görünüyor. Aynı parçaların
kullanılması X6 müşterilerini
hiç rahatsız etmemişti.
~Aynı durumun X4 için de
geçerli olmaması için bir sebep
yok. Ağabeyindeki gibi
X4’te de deri döşeme ve spor
direksiyonun standart olması
mümkün. Neticede BMW,
X3’e göre X4 için 3 bin Euro
civarında fark talep edecek.
Eşdeğer bir X3’ten hareketle
fiyatını hesap edebiliriz: X4
28i’nin (245 HP) Almanya
fiyatı otomatik şanzımanla
birlikte 50 bin Euro civarında
olacaktır.
Motor seçenekleri teknik
kökenleri hakkında da bilgi
veriyor: Dizellerin güçleri
184-313 HP arasında, Almanya
dışındaki pazarlarda
daha fazla sevilen motorların
güçleriyse 184 HP ile 306
HP arasında olacak. Daha
sonra dopingli M versiyon
da piyasaya çıkacak. X6’dan
elde edilen tecrübeler, bu
aracın müşterilerinin lüks
opsiyonlar için ellerini rahatlıkla
ceplerine attıklarını
göstermişti: Büyük jantlar,
head-up gösterge, otomatik
kapanan kapılar… Aynı şey
X4 için de geçerli olacaktır.
X3’ten daha alçak ve geniş
Bir BMW müşterisini oynayalım ve 4 tekerlekten
çekişli kardeşleri karşılaştıralım. X4’ün karoserinin
üstü de altı da B sütununa kadar X3 ile aynı. Daha
alçak ve arkaya doğru alçalan tavanı, en azından
üst yarısı dikkate alındığında, tipik bir coupenin
formuna sahip. Ancak bu tasarım arka koltuklardaki
baş mesafelerini olumsuz etkiliyor. Sıra
yan taraflarda: Üstteki ütü izi arka kapının bitim
noktasında bitiyor. Hemen aynı hizada başlayan
bombeli ikinci bir iz, çamurluğun daha fazla göze
batıp, olduğundan daha geniş görünmesini sağlıyor.~X4’ün arkası ise daha yüksek. Bunların hepsi,
büyük görsel farklılık etkisi yaratan birer dizayn
oyunu. Çünkü aynı olan dingil mesafeleri aslında
ne kadar yakın akraba olduklarını ortaya koyuyor.
Sonuç
Gelenekselciler nefret edecek,
trend pazarlayıcıları ise
ellerini ovuşturacak. X6’daki
kadar güçlü olmasa da X4 de
insanları kutuplara ayıracak.
X6’nın başarısı ve SUV pazarında
yaşanan patlama X4
için güçlü bir kuyruk rüzgarı
olacak. Ayrıca X3’e göre daha
şık göründüğünü de düşünüyorum.
Dünya çapında beğeni
toplayacak.
Bir yanıt yazın