SUV denince akla ilk olarak geniş iç mekanlı, arazi kullanımına uygun, büyük motorlu, fiyatı yüksek büyük bir araç geliyor. Yüksek fiyatları ve yüksek kullanım maliyetleri nedeniyle SUV’lar bugüne kadar sadece, alım gücü yüksek olan hedef kitleye hitap edebilirken, bu ezberi Dacia, yeni Duster modeliyle bozuyor. Türkiye’de ilk olarak ön satışla piyasaya giren, geçtiğimiz haftadan itibaren de, ilk araçların bayiler kanalıyla teslimatına başlanan Duster, 1.6 lt 110 HP benzin live 1.5 dCi 85 HP ve 1.5 dCi 110HP dizel motor seçenekleri ile satışa çıktı. Benzinli motor seçeneğiile 30 bin TL’den başlayan bir fiyat etiketine sahip olan Duster’ın, aynı motor seçeneği ile dört tekerlekten çekişli versiyonu ise Haziran ayında satışa sunulacak. Bu otomobilin fiyatı ise 35bin 900 TL olacak. Dizelde ise 4×4 aktarma sistemi, sadece 110HP’lik dCi versiyonuyla birlikte alınabiliyor (85 HP’lik dizeller sadece 4×2 olarak satılıyor). Laureate 1.5 dCi 110 HP 4×4 versiyonun fiyatı 44 bin TL iken, tam donanımlı ve dizel bir 4×4 Duster’in fiyatı ise yaklaşık 48 bin TL civarında. Yani tam SUV özelliklerinden faydalanmak isteyenlerin ödeyeceği bedel bile çok yüksek değil. Aynı zamanda arkasında Renault gibi bir firmanın desteğinin olması da Dacia Duster’ın elini güçlendiren en önemli kozlardan olacak. Duster’ın başlangıç donanımı olan Ambiance versiyonunda ön yolcu hava yastığı, ABS ve acil fren desteği sunulurken, Laureate versiyonunda yan hava yastıkları, ön gergili emniyet kemerleri ve ön yolcu emniyet kemeri ikazı seçenekleri bulunuyor.4×2 Laureate versiyonunda opsiyon olarak krom renkli ön ve arka koruma kızakları, eteklikler, dış dikiz aynaları, krom/siyah renkli tavan barları, karartılmış arka kapı, kelebek ve bagaj kapağı camları sunularak önemli bir kişiselleştirme avantajı sunuluyor.~ İç tasarımda ise deri döşeme opsiyon listesinde yer alıyor. Binek modelleri olan Logan, Logan MCV ve Sandero’nun yanısıra Logan Van MCV ve Logan Pick-up ile birlikte Dacia’nın son modeli olan Duster, Sandero modelinden izler taşıyor. Geniş iç hacimli, sağlam ve ekonomik 4×4’lere duyulan ihtiyacı karşılamak için atağa kalkan Dacia, Renault grubu altında Romanya’nın Piteşti Fabrikası’na 290 milyon euroluk yatırım yaptı. Burada üretilen Duster’lar için toplamda, parçaların yüzde 50’si Dacia ve Renault modellerinden alındı. Dacia Duster 4.31 m uzunluğuve 1.82 m genişliği ile kompakt boyutlara sahip bir SUV. Offroad kullanımda olduğu gibi şehir kullanımda da rahatlık sağlayan araç çevikliği ile dikkat çekiyor.Geniş çamurluklar, krom kaplamalı radyatör ızgarası, büyük tavan bar ve koruyucu tamponu ile Duster, gerçek bir 4×4. Arazide rampa yaklaşma açısı 30 derece ve rampa iniş açısı ise 35 derece olan Duster, bu verileri ile bile iddialı olduğunu ortaya koyuyor. Boyutlarına göre hafif diyebileceğimiz aracın 4×2 versiyonunun ağırlığı sadece 1160 kg. Kompakt boyutları ve ağırlığı sayesinde Dacia Duster asfalt ve arazi şartlarında kıvrak bir sürüş karakteri sergiliyor. Arazideki dik yokuş kalkışlarında şanzıman ayarlarının iyi belirlenmiş olması kullanımı kolaylaştırıyor. Orta konsoldaki 4×4 kumandası 3 farklı sürüş konumuna olanak sağlıyor. Zorlu yol koşullarında her iki dingil arasında dağıtılan eşit tork sistemi, Nissan kaynaklı bir sistem. Ülkemizde Dacia Logan veya Sandero modellerine olan rağbet ortada. Toplamda 76 yetkili satıcı ve yurt genelinde sayısı 250’ye ulaşan satış sonrası servis noktası ile Dacia geniş bir hizmet ağına sahip. Tüm Dacia ürün gamında olduğu gibi Duster da 3 yıl veya 100 bin km garanti vaat ediyor. Fas’ın Marakeş şehrinde Dacia Duster’in hem 4×4, hem de 4×2 versiyonlarını kullandık. Benzinli ve dizel motor seçenekleri sürüş boyunca denediğimiz iki ünite oldu. Gerek şehir yollarında, gerek bozuk zeminli arazi sürüşlerinde Duster’ın performansı, atak karakteri ve çevikliği dikkat çekti.~ Sandero ile hemen hemen aynı kokpit tasarımına sahip olan Duster, malzeme kalitesi açısından bakıldığında çok yüksek bir kaliteye sahip değil. Bazı yerlerde göze batan işçilik ve montaj hataları da var. Ancak derli toplu görünen kabin, geniş yaşam alanı ve görüş açılarının sorunsuz olması iç mekanın en önemli artılarından. Renault ve Nissan modellerinin kaputlarının altında görmeye alışkın olduğumuz 1.5 dCi dizel motor, performans ve tüketim verileri ile bizden tam puan almayı başardı. İlk çalıştırmalar sırasında biraz gürültülü olan motor sonrasında sessiz bir çalışma karakterine sahip. Düşük devirlerde biraz ağır kanlı olsa bile son hızlara çıkma isteği de yüksek olan dizel motor başarılı esneklik değerleri sunuyor. 1.6 litre hacimli benzinli motor ise arazi kullanımında, 85 HP’lik dizele göre biraz daha ağır kalmakla birlikte, yol kullanımında iki araç arasında pek bir fark hissedilmiyor. 110HP’lik dizeli ise deneme imkanı bulamadık, bunun için Türkiye’de yapacağımız kapsamlı testleri beklemek gerekecek. Orta sertlikte olan süspansiyon sistemi asfalt sürüşlerinde de beğenimizi kazandı. Yol tutuş konusunda çok sorunlu olmayan bir süspansiyon sistemine sahip olan Duster, sürüş konforu konusunda da yeterli. Yüksek yapısına rağmen sert rüzgarlar yada sık aralıklı girilen virajlarda da çok önemli bir sorun yaşanmıyor. Bu tip kullanımlar sırasında iç mekanın biraz gürültülü olması ise yalıtım problemi olduğunu ortaya koyuyor. Elbette fiyatı göz önüne alındığında bu tür eksiklikleri göz ardı etmek mümkün. Eğer daha fazla kalite arıyorsanız, bu segmentte bir araç için en az 20-25 bin TL daha ödemeniz gerekiyor.~SONUÇ
Dacia Duster SUV pazarına bombayı bıraktı. Pahalı ve kibirli olarak bilinen SUV’lar artık orta kesim kullanıcılar tarafından da satın alınabilecek. 30 binTL’den başlayan fiyat etiketi ile tüm bilinenleri tersine çevirmeye hazırlanan Duster’ın önemli bir satış başarısı yakalaması kaçınılmaz gibi görünüyor. Renault teknik yapısının kullanılması ve bu markanın güvencesi ile iddiasını da hada artıran Duster, iddialı görünerek, ucuz fiyatlı ama ucuz bir SUV olmadığını haykırıyor. Şehrin lüks caddelerine de çok kolay adapte olabilecek Duster’ın iç mekanı biraz ucuz görünüyor ama bu fiyata daha iyisinin olması da mümkün değil. Motor seçenekleri çok iddialı olan Duster, ekonomik tüketim değerleri ile de tıpkı fiyatı gibi ekonomik. Yaptığımız bu ilk sürüşün ardından, tüketiciye yaptığımız “satın alın” tavsiyesi şimdi daha fazla anlam kazandı. İlk sürüş sorunsuz. Elbette daha sonra yapılacak detaylı testler önemli bir rapor olacak ama tüketiciler, bu uygun seçeneği kaçırmayacaktır diye düşünüyoruz.
İşte merakla beklenen Duster
Dacia Duster, her türlü yol koşullarında etkin bir sürüş kapasitesi sunuyor.
Yorum yazın