Bir klişe yıllardır Passat’ın peşini bırakmıyor: “Yaşlı otomobili.” Ve buna 1973’teki ilk modelden güncel versiyona kadar üretilen 6 kuşağın tamamı dahil. VW’nin gururla dile getirmekten hiçbir zaman kaçınmadığı gerçek ise biraz daha farklı. Çünkü Passat Sedan’ın 54 olan ortalama müşteri yaşı, aslında orta sınıf ortalamalarının altında. Diğer taraftan 54 yaş için kimsenin “genç” yakıştırması yapamayacağı da kesin. Ortalama Passat Variant müşterisi ise 47 yaş ile çok hem çok daha genç, hem de bu stationın Almanya’daki yüzde 80’lik satış ağırlığı sedan kardeşinden çok daha fazla. Ancak artık her şey değişecek: VW, Avrupa’da sedan versiyonun satışlarını artırıp, mümkünse yüzde 40’lık bir oran yakalamayı hedefliyor. Diğer bir hedef ise, Passat imajının gençleştirilmesi. Bunun için yapılan çalışmaların ilk adımını, yedinci neslin fiyatının düşürülmesi oluşturacak: 24 bin 425 Euro olarak açıklanan başlangıç fiyatı, güncel versiyondan yaklaşık 700 Euro daha ucuz. Peki ama bu etkileyici bir sürpriz mi? Aslında pek değil. Çünkü B7 fabrika koduyla anılan yeni Passat’taki değişiklikler, aslında geniş kapsamlı bir makyajdan daha fazlası değil. Gerçektende karoserin altındaki her şey, elden geçirilmiş olsa bile, yapısal olarak güncel seri ile aynı. Diğer taraftan yapılan iyileştirmeler gerçekten etkileyici: Yeni Passat’ın Phaeton’a benzetilmesi kromajlı 4 adet çıtaya sahip ızgara ile sınırlı kalmamış. ~Kullanılan bolca güvenlik ve konfor donanımıyla da yeni Passat, VW’nin amiral gemisine yaklaşmış. Bunlar arasında en önemlilerini şöyle sıralayabiliriz: Yorgunluk algılama sistemi, konsantrasyonu azalan sürücüleri mola vermeleri için uyarıyor. Dynamic Light Assist, karşıdan araç geldiğinde uzun farları otomatik olarak kapatıyor. Golf TDI’dan alınan XDS adlı kilitli diferansiyel, güç aktarımını iyileştiriyor. Kör nokta uyarı sistemi, kör noktadaki araçlar veya arkadan hızla yaklaşan araçlar hakkında sürücüyü uyarıyor. Lastik basıncı kontrol sis-temi tüm lastikleri kontrol altında tutuyor. İkinci nesil park asistanı otomobili, yola dik park alanlarına da otomatik olarak parked ebiliyor. Şehir acil durum fren fonksiyonu, 30 km/s’ye kadar olan hızlarda aracı otomatik olarak durdurarak kazaları engelleyebiliyor. Volvo’nun 60 Serisi’ndekine benzer bir şekilde çalışan sisteme Passat, Phaeton’dan bile daha önce sahip olacak. Yeni “Easy-Open” yani kolay açılma sistemi, bagajın kullanışlılığını hissedilir derecede kolaylaştırıyor. Arka tampondaki sensör, sürücünün cebindeki anahtarı algılıyor, sürücü ayağını arka tamponun altına doğru uzattığında bagaj kapağını otomatik olarak açıyor. Valiz veya alış veriş çantalarını yere bırakıp anahtarı çıkarma derdinin sona ermiş olması gerçekten etkileyici bir gelişme. Yılın teknolojik ilerlemesi olarak bile adlandırılabilecek olan bu sistem, ne yazık ki sadece sedan versiyonda bulunuyor. ~Station müşterilerinin bu donanım için firmaya baskı yapacağına kesin gözüyle bakılıyor. Eskiden olduğu gibi yaklaşık 1200 Euro farkla satılacak olan station versiyon Variant ise artık yeni bir panoramik sunroof’a sahip olacak. Alman üretici, motor cephesinde de iyileştirmeler yapacak. Örneğin üç dizel motor seçeneğinin tamamı start-stop otomatiği ve fren enerjisi geri kazanım sistemiyle donatılacak. Bu iyi bir gelişme ama yeterli değil. Çünkü benzinli motorlarda start-stop otomatiği, sadece BlueMotion versiyonlarda opsiyonel olarak sunulacak. Yazık, çünkü bu enerji tasarruf tekniği BMW’nin 4 silindirli motorlarında yıllardır standart. Bunun açıklamasını teknisyenler yapıyor: “Downsizing uygulanmış TSI motorlardaki tasarruf potansiyeli, büyük hacimli TDI’ların aksine oldukça düşük.Yani sistemi araca uyarlama maliyeti, tasarrufundan daha fazla.”Şimdi anlaşıldı! Neyse ki bu eksikliğe rağmen tüm yeni Passat modelleri, güncel eşdeğerlerinden daha tutumlu olacak. Mühendisler bu tasarrufun, güçlü motorlarda çok daha yüksek olacağını iddia ediyor. Bu çerçevede örneğin Passat 2.0 TSI’ın gücü yüzde 11 artarak 211 HP’ye ulaşmasına rağmen, tüketim rakamı 7.8 lt’den 7.2lt/100 km’ye gerileyecek. Dizel cephesinin tasarruf kralı ise 1.6TDI BlueMotion olacak: Fabrika verilerine göre norm tüketim rakamı 100 km’de sadece 4.2 lt. ~Daha sonra piyasaya çıkacak olan diğer bir BlueMotion versiyonunun ise 3 lt’li rakamlarda kalması bekleniyor. 105 HP’lik TDI dışında tüm motorlar, opsiyonel olarak çift debriyajlı şanzımanla kombine edilmiş olarak sipariş edilebilecek. V6 motorlu topmodelde (300 HP) ise hem DSG şanzıman, hem de 4 tekerlekten çekiş standart olacak. Topmodelde Avrupa fiyatının, 50 bin Euro civarında olması bekleniyor.
TARİHÇE
SIKICILIKTAN ELİT VW’YE
İlk Passat 1973 yılında VW Typ 1600’ün halefi olarak 2 ve 4 kapılı karoserlerle piyasaya çıktı. Yine 2 ve 4 kapıya sahip station versiyon Variantise 6 ay sonra tanıtıldı. Audi 80’den türetilen otomobil, uzunlamasına yerleştirilmiş motora ve önden çekişe sahipti. Bugüne kadar VW’nin Emden’deki fabrikalarında 6 Passat nesli üretildi. Karoser tasarımı Giugiaro imzalı olan 1973 model ilk Passat, Typ 32 adıyla da anılıyordu. Passat II’de (1980) de 5 karosertipi vardı. Sedan versiyonun adı başlarda Santana’ydı. B3’te (1988) enlemesine motorlar ve ızgarasız bir ön kullanıldı. Fazla dingil mesafesi ferahlık sağlıyordu. B4 (1993) yeniden gerçek bir ızgarayla ama öncüsünün teknolojileriyle piyasaya çıktı. 5. kuşakta (1996) yine uzunlamasına motor kullanıldı. Audi A4 ve A6 ile yakın akrabaydı. Güncel model B6’da enlemesine motora dönüldü. Toplam üretim rakamı bir milyonu geçti.
Bir yanıt yazın