Japonya yaralarını sarıyor. Deprem, tsunami
ve nükleer santral kazasının ardından
ada ülkesinin otomobil pazarı resmen
şokta. 2006’dan bu yana gerileyen pazar bu yıl
bir kez daha yüzde 20 küçüldü. Aşırı değerli
yen ise ihracatı zorlaştırmaya başladı.
Görüldüğü kadar “Japon hasta” sadece basit
bir soğuk algınlığı değil, ağır bir hastalık
geçiriyor. Japonlar, kendilerini bir zamanlar
dünya otomotivinin mucize çocuğuna dönüştüren
yenilikçilik potansiyeli eksikliği de
yaşıyor. İşte bu yıl ada ülkesi, Tokyo Motor
Show’da tam da ilerici anlayışın dönüşünü
vurgulamak istiyor. Buna rağmen fuar, geçmiş
yıllara göre hem keyif, hem de önem bakımından
geride kaldı.
Seri üretim otomobiller az,
konseptler fazla
Eskiden kulakları çınlatan gürültülerin olduğu
stantlarda bugün neredeyse can sıkıcı
bir sükunet yaşanıyor. Fuarda yeni ve ulaşılabilir
seri üretim otomobillerin eksikliği hissedilirken,
üretilmeyecekleri kesin olan konseptlerin
sayısı gayet fazlaydı. Nissan Başkanı
Carlos Ghosn’un yaptığı açıklama, sektördeki
endişelerin ne kadar fazla olduğunun altını
çizdi: “Otomobil üreticilerinin sadece otomobile
odaklandıkları zamanlar geride kaldı”.
Buna uygun olarak Nissan, fuarda bir akıllı ev
tanıtımı yaptı: İletişim kabiliyetine sahip yeni
dünyanın evinde tost makineleri bile, ailenin
otomobilinin ne zaman yakıt ikmali yapması
gerektiğini biliyor. Honda, Mitsubishi ve Toyota
da birer “emlak satıcısı” haline geldiler.
Ne diyelim, belki yeniden sadece otomobile
odaklansalar daha iyi olabilirdi.
~Otomotivde geleceğin nasıl olacağını gösteren
en iyi örneklerden biriyse Mazda Takeri
oldu. Birçokları tarafından fuarın en güzel
otomobili olarak kabul edilen Takeri adlı
konsept, fazla değişikliğe uğramadan yeni
Mazda 6’ya dönüşecek. Avrupa’da 2012 sonunda
piyasaya çıkması beklenen yeni Mazda
6’da ilk etapta sedan ve station karoser seçenekleri seçenekleri
bulunacak. Çekici çizgiler ve coupe
hatlarıyla Takeri, Mazda dizayn anlayışındaki
tüm sıkıcı unsurları süpürüp atacak gibi görünüyor.
Takeri’nin barındırdığı teknolojiler
de gayet iddialı. Bunlardan düşük ağırlık ve
tüketim amaçlı Skyactiv teknolojisi öncelikle
CX-5’te kullanılacak.
Takeri fuarı hareketlendiren bir
konsept oldu
Mitsubishi ise Avrupa’da 2012 sonunda 10
bin Euro’dan başlayan bir fiyatla piyasaya çıkacak
olan yeni bir küçük otomobil sergiledi.
Özgün bir karaktere sahip olmayan bu dünya
otomobilinin adıysa Mirage. Colt’un yerini alması
planlanan Mirage’ın gelecekte kompakt
sınıfa terfi etme şansı da var. PX-MiEV ise daha
ihtiraslı bir model: 4 tekerlekten çekişli ve
hoş görünümlü bir hibrid SUV. Aracın teknolojileri
ve modern karakteri bizlere, geleceğin
Outlander’ı hakkında ipuçları veriyor.
Mitsubishi’nin hemen yanındaki stantta ise
Subaru’nun BRZ modelinin dünya prömiyeri
gerçekleştirildi. Birçok insan bu otomobilin
sonunda seri üretime hazır hale gelmesinden
gayet memnun oldu, çünkü otomobilin konsept
versiyonları yıllardır fuarlarda boy gösterip
duruyordu. Direkt benzin enjeksiyonlu
2.0 lt’lik boxer motora sahip kompakt sporcunun
200 HP’lik gücü arka tekerleklere aktarılıyor.
~Avrupa satışları 2012 sonbaharında
başlayacak olan BRZ’nin fiyatının ise 30 bin
Euro seviyesinde olması bekleniyor. Bu otomobilin
ikizi ise Toyota standındaydı: GT 86.
GT 86 çekici tasarımıyla fuarın yıldızlarından
biriydi. Ancak Toyota standında ilginç
bir hava vardı. Örneğin aydınlatma, 1960’ların
katlı otoparkları kadar karanlıktı. Standın
temasıysa “reborn” yani yeniden doğuştu. Acaba
Toyota öldü de biz mi fark edemedik?
Aslında hayır! Her şeyde olduğu gibi burada
dönenlerin de nedenleri vardı: Aydınlatma, elektrik
tasarrufu sağlayan LED’lerle yapılıyordu.
Reborn teması ise Japonların felaketlere karşı geliştirdikleri yeniden doğuş,
kurtuluş azimlerini simgeliyordu.
Honda’da ise Toyota’ya göre daha
fazla bir hareketlilik görülüyordu.
Hem de yeni NSX fuarda olmamasına
rağmen: Süper sporcuyu
Ocak ayına kadar beklememiz gerekecek.
Honda standının yıldızıysa
EV Ster’di: Çekici hatlara, arkadan
itişe ve CRX’ten tasarım izlerine
sahip iki koltuklu bir spor otomobil.
EV-Ster’in başarılı görüntüsü,
içten yanmalı motorlarla donatıldığında
satış başarısı yaşayabileceğini
düşündürüyor. Honda’nın içten
yanmalı motorlarla ilgili olarak
turbo besleme gibi sürprizlerinin olduğunu
da söyleyelim.
Honda Başkanı Takanobu Ito,
motorlarla ilgili olarak Japonlardan
alışık olmadığımız bir açıklıkla
konuştu: “Üç yıl içinde tüm sınıflarda
en tutumlu motorları üretmeye
başlayacağız. Örneğin yeni direkt
benzin enjeksiyonu sistemleri
ve gelecek nesil Civic ve CR-V için
1.6 lt 120 HP’lik yeni bir commonrail
dizeller”.
Sürüş izlenimi: Toyota GT 86
SÜRÜŞ İZLENİMİ: Toyota GT 86
Toyota’dan geçmişe özlem:
GT 86’nın dizaynı 200 GT’ye
benziyor. Subaru BRZ’nin
ikizi olan GT 86’nın iç mekanı
çok geniş olmasa da spor
koltukları çok iyi yan destek
sunuyor. 2.0 lt’lik boxer
motor gaz komutlarına canlı
tepkiler veriyor, tok ve güçlü
seslerle çalışıyor. Direksiyon
oldukça direkt çalışıyor,
6 ileri manuel şanzıman
ise kısa vites yollarıyla
beğeni topluyor. Arkadan
itişli yapısı sayesinde ıslak
zeminli pistte GT 86 ile
oldukça keyifli driftlere imza
attık.
Bir yanıt yazın