Lastik üreticisi Goodyear, kış şartlarında güvenli kullanım için sürüş önerilerini açıkladı. Kış mevsimi olması dolayısıyla kullandığımız aracın lastiklerinin kış lastiği olması güvenli sürüşün en temel bölümünü teşkil ediyor. Aracın genel yapısı itibarı ile, yeni araçlar hariç, muayenesinin ve periyodik bakımlarının yapılmış olmasının yanında, kış şartlarına uygun yardımcı malzemelerinde bulunması araç sürücülerinin hayatını büyük ölçüde kolaylaştıracaktır. Mevsiminin ilk kar yağışı ile sürücülerimizin bir çoğu, kışa hazırlıksız yakalandıkları için trafikte seyreden diğer sürücülere büyük sıkıntılar yaşatıyor. Kış şartlarından dolayı yol zemini ve hava durumu sürekli değişkenlik göstereceği gibi, direksiyon başındaki sürücülerin daha dikkatli olması tavsiye ediliyor. Kuru gibi gözüken yolların buzlu olabileceği ihtimali göz önünde bulundurularak, olası kaymalar ve tutunma sorunları ile karşı karşıya kalınabileceğini unutulmamalıdır. Her yıl aynı dönemde yaşanan olumsuz trafik manzaralarına son vermek adına, aslında basit ve kolay uygulanabilen çözümler sayesinde, güvenli yolculuklar yapmak mümkün.
Aracı kış şartlarına hazırlamak
Sürücülerin kış için yapması gereken en önemli hazırlıklardan biri, araçlarının kış mevsimine uygunluğunu kontrol ettirmekten başlıyor. İşe ilk olarak stepne dahil lastikleri kontrol etmekle başlamak gerekiyor. ~Son teknoloji ile üretilen lastikler uzun ömürlü olmalarına karşın çukur, kaldırım taşları gibi dış etkenlerin, lastiğin kenarlarına büyük zarar verdiğini unutmamak gerekir. Lastiklerin yanaklarını ve diş derinliğinin yanı sıra, yırtık ve çatlakların oluşup oluşmadığını anlamak için dikkatlice bakmak yeterli olacaktır. Lastik dişlerinin eşit olmayan bir şekilde yıpranıp yıpranmadığını kontrol edin. Eşitsizlik durumu baş gösteriyor ise aracın şasi süspansiyona yarının bozuk olabileceği ihtimali göz önünde bulundurulmalı. Böyle bir durum karşısında aracın servise götürülmesi tavsiye edilir. Lastiklerin yıpranmalarının nedenleri sadece yol yapmak değildir, her lastiğin belli bir ömrü olduğu unutulmamalı. Ham-maddesi petrol türevleri olan lastikler zaman geçtikçe, hareket etmeseler dahi yıpranmaya başlıyor. Bu durum lastiklerin performansını etkilediği gibi, aracın fren mesafesine ve virajlardaki tutunma özelliklerine kadar birçok performans kriterinde etkili olabilmekte. Lastiklerin hava basıncı (soğuk iken) haftada en az bir kere kontrol edilmeli. Yolu iyi kavrama yapabilmesi açısından lastiklerin en az 4 mm diş derinliğine sahip olması lazım. Ayrıca tüm lastiklerde valf kapakları olup olmadığını kontrol edin. Bunlar lastiği kir ve neme karşı koruyacaktır. ~Temiz görüş açısı sağlayın
Uzmanlar, cam sileceklerinin ve motor soğutma sistemindeki antifriz düzeyinin yaz kontrol edilmesini tavsiye ediyor. Motora uygulanan antifriz hem aracın daha rahat çalışmasına imkan tanıyacağı gibi, motorun korunmasına da önemli katkılar sağlıyor. Cam suyuna eklenen katkı ise cam suyunu donmaya karşı koruduğu gibi, sürücünün görüş açısını sürekli temiz tutarak sürüş güvenliğini üst düzeye çıkartıyor. Kış koşullarında genelde yaşanan bir başka sorun ise motorun marş almamasıdır. Bu sorun akünün eski olmasından kaynaklanıyor olabilir. Akünüz eski ise ve çıkartılabilir bir kapağa sahipse, bu durumda elektrolit sıvısının düzeyini kontrol edip gerekli ise damıtılmış su ile tamamlayın. Elektrolit seviyesinin yanı sıra akünün ürettiği akım da önemlidir. Kış koşullarında silecek, cam rezistansı, koltuk ısıtıcılar, farlar, kalorifer fanı vs gibi elektrik enerjisi çeken donanımlar daha fazla kullanılır. Bu nedenle uzmanlar, eğer akünüz yıpranmışsa, kış başlamadan, yenisiyle değiştirilmesini tavsiye ediyor. Yapılacak şarja bağlatma gibi işlemler gereksiz para israfına neden olacaktır çünkü şarja bağlanan aküler birkaç gün içerisinde, yine problem çıkaracak, belki de sizin yolda kalmanıza ve daha fazla masraf yapmanıza neden olacaktır. Havaların erken kararmasından dolayı farlar da büyük önem kazanıyor. ~Karşıdan gelen trafikteki diğer sürücüleri rahatsız etmemek, hem de tehlikeli durumlarla karşı karşıya bırakmamak için far kontrolü ve ayarının yapılması güvenliği üst düzeye çıkartacaktır. Bununla birlikte kendi aracımızın iyi görüş açısını desteklemek için cam sileceklerinin de, kış mevsimi şiddetlenmeden kontrol edilmesi gereklidir. Yıpranmış cam silecekleri etkin bir temizleme sağlamaktan uzak kalacağı gibi, ön cam üzerinde kir bırakarak seyir halinde tehlikeli durumlar yaratır. Bir cam sileceği değiştirmek size maksimumda 20-30 TL’lik masraf çıkartacak ama tüm bir kış mevsimi boyunca güvenle seyahat etmenizi sağlayacaktır, unutmayın. Ayrıca camları temizlemek için fıskiyelerden püskürtülen suların da donmaması için, içerisine, düşük hava sıcaklıklarına uygun antifrizli kimyasallar katılmalıdır. Saf suyun sıfır derecenin altında, donma seviyesine çabucak erişeceğini ve sizin de, öndeki araçlardan yapışan pisliklerle kirlenen ön camınız için silecek sıvısına ihtiyacınız olacağını fark ettiğinizde çok geç olabilir. Zamanında önlem almazsanız, sıfır derecenin altında, birden bire sıfır görüş açısıyla, karlı bir yolun ortasında bulabilirsiniz kendinizi. Ön camın iyi görüş almasının dışında arka cam rezistansını da kontrol edip, arkada da iyi bir görüş yaratmak gerekir. ~Pratik çözümlerle donmaya karşı önlem alın
Araçlarda bulun durulması yasal zorunluluk olan ilk yardım çantası, buz kazıyıcı, aracın üzerindeki ve camlardaki karları temizlemek için bir fırça ya da süpürge, akü takviye kablosu, kar zinciri, bir fener ve acil durum ışıldağı olası olumsuz bir durum karşısında çok büyük fayda sağlayacaktır. Donmalarını önlemek için tüm kapıların lastiklerini yağlamanın dışında, kapıların açılmaması durumunda buz çözücünün yanınızda bulundurulması büyük kolaylık sağlayacak, unutmayın, küçük buz çözücü tüpleri aracın torpido gözünde bulundurmanız bir şey ifade etmez, aracın kapısı kilitliyken sizin o buz çözücüye ulaşmanız imkansız hale gelir. Bu nedenle kilitlerde oluşan buzları çözen tüpleri paltonuzun cebinde veya çantanızın içerisinde taşımalısınız. Trafik açısından yaşanan yoğunluktan dolayı yolda kalmamak için yakıt deposunun da her zaman dolu olmasına özen göstermek, yolda kalma ihtimalini ortadan kaldıracağı gibi psikolojik açısından da sürücüyü rahatlatacaktır. Kardan dolayı otoyolun bütün bir gece kapalı kaldığı ve araçlardaki yakıt bitince insanların araçlarını terkederek otoyol kenarındaki köylere sığındığı 2004 yılı kış mevsiminia kıldan çıkarmayın. Kış lastiklerinin kullanımına geçilen bu dönemde, yaz lastiklerinin saklanması konusunda, hemen tüm lastik bayileri müşterilerine yardımcı oluyor. ~Yaz lastikleri, tekrar değişim zamanı gelene kadar, bu lastikleri, depolarda gerekli koşullarda saklıyor. Goodyear uzmanları, yaz lastiğini bayilerin depolarına vermeyen ve kendi imkanlarıyla saklayan sürücülerin, lastikleri yağ, petrol veya yağlayıcılardan korumaları, serin, kuru ve güneş ışığı almayan, karanlık bir garaj veya kilerde depolamalarını tavsiye ediyor. Depolamadan önce lastik basıncını 0.2 bar artırın ve kalan nemin buharlaşmasına izin verin. Lastikler jantları ile birlikte ise yatık, lastikler jantsız ise dik pozisyonda depolanmalı. Lastikleri tekrar kullanırken doğru lastik basıncı ile şişirin ve bir sonraki yıl tekrar monte etmeden önce bir kere daha kontrol edin. Kış mevsiminden çıkıp yaz lastiğine dönüldüğünde ise yaz lastiklerini monte etmeden önce, hangi lastiğin hangi tekerleğe takılacağı kontrol edilmeli. Lastikleri depolamadan önce araç üzerindeki önceki pozisyonlarını işaretleyerek, eşit yıpranmayı sağlamak için arkadaki lastikleri ön lastiklerle değiştirerek rotasyon yapabilirsiniz.
Yorum yazın