Leopar desenleri, zincirliaksesuarlar, pardösü… “In” olmakistiyorsanız bu tür şeylerdenuzak durmanız gerekiyor. Konutrend takip etmek olduğundabunlar, mutlaka uzak durulmasıgereken şeylerin başında yeralıyor. Prensipte benzer bir durumsedanlar için de geçerli. Enazından Avrupa pazarlarının birçoğundasedanlar, özellikle de ortasınıfın altındakiler, pek detrend bir tür değil ama ülkemizdedurum bundan çok farklı.Türkiye pazarında kompakt sedanlar,ürün ailesi içerisinde “olmazsaolmaz” bir versiyon ve bazıfirmalar, kompakt sedan eksikliğine yazık ki kaybedilenpazar payı olarak ödemek zorundabile kalıyor. Alman VW ise,Avrupa pazarıiçin kompakt sedanda yepyeni birbaşlangıç yapmaktan çekinmedi:Jetta geri döndü, hem de gelmişgeçmiş en iyi haliyle. Araç bu kadarbaşarılı olunca insan kendisini,kompakt sedanlar için de“neden olmasın ki?” demektenkendisini alamıyor. Birçok meslektaşımıziçin kompakt sedanlar,günlük hayatın alışılmış yani garipsenmeyenseçeneklerindenbiri. Hatta tam da bu nedenle, Roma’dagerçekleştirdiğimiz “Testthe Best” organizasyonumuzdayeni Jetta’yı, kardeş modeli SkodaOctavia Sedan ve Mazda 3 Sedanile karşı karşıya getirdik.
Aslına bakılırsa Octavia için sedanyerine liftback demek dahauygun. Ancak bu da sorun değil,çünkü liftback karoser de günümüzmodasının çoktan dışındakalmış bir tasarım türü.Diğer taraftan her eski şeyinkötü olmadığını da unutmamakgerekiyor. Örneğin termoforlarhala ~hastaların kemiklerini ısıtmayadevam ediyor. Benzer birşekilde de kompakt sedanlar dasahip oldukları birçok pratiközellikle hala taktiri hak ediyor.Örneğin Jetta’nın bagaj kapağınınaltına bir bakın: Karanlık birmağara gibi! Burada birçok bavuliz bırakmadan kaybolabiliyor.510 lt’lik hacim neredeyse Passat(565 lt) ile rekabet edecek kadargeniş. Eğer bu kadarını yeterlibulmuyorsanız, arka koltuklarıyatırma imkanınız da bulunuyor.Bu otomobille ufak çaplı taşınmalarbile yapabilirsiniz. Ya daPortekizli meslektaşımız SergioVeiga’nın dediği gibi düşünebilirsiniz:“Yeni Jetta Passat’ın pozisyonunutehlikeye atıyor.”Boyu sadece 6 cm daha kısaolan Mazda 3’te ise taşınmalarçok daha sorunlu olacaktır: 430lt’lik hacim pek bonkör değil. YaniJetta’nın bagajına sığdırabildiğinizbüyük valizlerden biridışarıda kalıyor. Bunun dışındayükleme ağzının daha dar olması,yüklemeler sırasında birazdaha fazla yetenek gerektiriyor.Ne yazık ki aynı olumsuzluk arkakoltuk sırtlıkları yatırıldığındaaynen devam ediyor: Arkakapı da çok dar ve küçük kalıyor.Yazık, çünkü gazlı amortisörleresahip bagaj kapağı, VW’nin devmenteşe demirlerine sahip kapağındandaha kullanışlı bir yapı:Menteşelere bağlı bu demirlerbagaj kapanırken yüklerinüzerine denk gelerek onları ezebiliyor.Octavia kullanıcıları içinse böyleolumsuzluklar yok. Amortisördestekli büyük bagaj kapağı oldukçayükseliyor ve büyük eşyalartaşımayı sevenler için tam bircennet sunuyor. 4.57 m ile karşılaştırmanın en kısa otomobili olmasınarağmen Octavia, bagajyükleme disiplininde en ~ fazla keyfiveriyor. 560 lt’lik bagaj hacmigerçek bir aile dostu. 1460 lt’likmaksimum hacim ise, 2 haftalıkkış sömestre tatilleri için gerekecekyükleri bile rahatlıkla taşımanızaizin veriyor. MeslektaşımızOskars Vizbulis özellikle bu otomobiliçok sevmiş: “Bu otomobildeinsan kendisini güvende veçok rahat hissediyor.”
Uzun tatil yolculukları için AutoBild Grubu yayın yönetmenleriyine de Jetta’yı tavsiye ediyor.Çünkü Jetta, anneyi, babayı, dedeyi,nineyi, çocukları ve hatta evcilhayvanları bile en fazla rahat ettirenotomobil. Sorunsuz ergonomi,harika koltuklar, yüksekişçilik kalitesi… Jetta sahiplerininşikayet edebilecek bir şey bulmakiçin bayağı uğraşmaları gerekecek.Arka görüşün vasatın ötesine geçememesiveya otomobilin aşırıağır başlı duruşu bunlardan biriolabilir.
anda bu tür olumsuzluklar biranda aklınızdan çıkıp gidiyor. BirGolf’ten böyle bir otomobil türetilmişolması gerçekten inanılmaz:Jetta artık bir Golf türevi değil,bir tür mini Passat olmuş.Gerçekten de en uzun boylu meslektaşlarımızbile arka koltuklarda,bacakları ön koltuğa değmedenve 3 kişi yan yana rahatlıkla oturabiliyor.
Arka koltuklarda 3 kişi oturmakMazda 3 ve Octavia’da bu kadarkeyifli olamıyor. Özellikle Japonrakibin diz mesafeleri oldukçakısıtlı kalıyor: Önde de normalboylu biri oturuyorsa, arkada bacaklarınızıiyice katlayarak oturmanızgerekiyor. Aynı şekilde başınızınüzerindeki boşluk da fazla ~değil. Eğer boyunuz 1.90 m’ninüzerindeyse, başınızı da eğmenizveya tavana temas etmeyi göze almanızgerekiyor. Arka koltuklardakidarlık Skoda yolcularını Mazda’dakikadar etkilemiyor. 2.58m’lik dingil mesafesi karşılaştırmanınen küçük değeri olmasınarağmen Octavia’da gayet rahatoturabiliyorsunuz. İç mekan Jettakadar ferah olmasa da, Mazda3’ten daha rahat olduğu, grupdergilerinin yayın yönetmenlerininde ortak görüşüydü.
Geriye bir tek fiyat meselesikalıyor. Roma’daki test ekibimizinemrinde, Almanya fiyatı 23 bin 75Euro olan 1.6 TDI motorlu tek birJetta vardı. Ancak 1.2 TSI motorlu(105 HP) bir Jetta bu karşılaştırmayadaha iyi uyardı. Diğer taraftanbu otomobilin bile 20 bin900 Euro’luk fiyat etiketi (Almanyafiyatı) gayet yüksek bir rakam:Aynı motora sahip bir Octavia’dan4 bin Euro (!) daha fazla. Bu konudaen basit ve doğru yorumu Finmeslektaşımız yaptı: “Jetta harikaama pahalı da”. Diğer taraftanbir gerçeği de gözardı etmemekgerekiyor: Donanım seviyesi eşitlendiğindeOctavia ile aradaki fiyatfarkı 1500 Euro’ya düşüyor. 105HP güce sahip olan Mazda 3 1.6ise, 20 bin 200 Euro’luk fiyatıylaJetta ve Octavia’nın arasında kalıyor.Buradaki liderlik sıralamasındaise Mazda’nın üçüncülükleyetinmesi gerekiyor. Çünkü Octaviave özellikle de Jetta, çok dahaetkileyici iki rakip. Rakip araçlarınTürkiye fiyatları ise şu şekildegelişiyor; VW Jetta’nın fiyat seviyesi1.2 TSI Trendline’da 41 binTL’den başlıyor, 1.6 TDI versiyonundaise fiyatlar ~49 bin TL seviyesindenstart alıyor. Mazda3’ün1.6 litre benzinli modellerinin fiyatları40 bin TL seviyesinde,otomatik vitesli versiyonun fiyatıysa41.500 TL. Skoda ise karşılaştırmadakiüçlü içerisinde enuygun fiyat seviyesini sunuyor. 1.6litre, 102 HP’lik emektar motorluOctavia’nın fiyatları 34 binTL’den başlıyor. 1.6 TDI dizelmotorlu versiyonların başlangıç fiyatlarıysa42 bin TL seviyesinde,yani yine bu üçlü arasındaki enuygun fiyatlı dizel versiyon SkodaOctavia oluyor.
VW Jetta: Neredeyseküçük bir PassatYeni Jetta’nın hem bagajı hemde arka koltukları oldukçageniş. Koltuklar konforseviyeleri ve yeterlidestekleriyle puan topluyor.
Mazda 3: SedanlaraJapon alternatifKarşılaştırmanın en dar içmekanına sahip. Özellikle arkadiz mesafeleri çok kısıtlı. Ayrıca430 lt’lik bagaj dakarşılaştırmanın en küçüğü.
Skoda Octavia: Uygunfiyatlı Golf türeviEn kısa dingil mesafesine rağmenarka sıra oldukça ferah. Büyükbir kapağa sahip olan bagajdahavaleli yükler bile rahatlıklataşınabiliyor.
VW JETTA
Kokpit Golf’e göre biraz farklı olsada yüksek fonksiyonellik seviyesiaynen korunmuş. Araçta,marş düğmesi, arka koltuklarıbagajdan açabilen kollar ve iPodbağlantısı da bulunuyor. ~
TEKNİK VERİLER
Önde enlemesine konumlandırılmış 4 silindirliturbo motor; silindir başına 4 supap;motor hacmi: 1197 cc; maksimumgüç: 105 HP-5000 d/d; maksimum tork:175 Nm-1550 d/d; önden çekiş; 6 ileri manuelşanzıman; lastikler: 205/55 R 16 T;boyutlar (u/g/y): 4644/1778/1482 mm;dingil mesafesi: 2651 mm; yakıt deposu:50 lt; boş ağırlık: 1230 kg; maksimum hız:190 km/s; 0-100 km/s: 10.9 sn; tüketim:4.3 lt/100 km; CO2 emisyonları: 123 gr/km
MAZDA 3
Mazda’nın modern kokpiti kesinlikleçok kullanışlı. Şerit takipasistanı RVM üst donanım paketlerindestandart. Anahtarsız girişsistemi ise sadece Sports/Line
TEKNİK VERİLER
Önde enlemesine konumlandırılmış 4 silindirlimotor; silindir başına 4 supap; motorhacmi: 1598 cc; maksimum güç: 105HP-6000 d/d; maksimum tork: 145 Nm-4000 d/d; önden çekiş; 5 ileri manuel şanzıman;lastikler: 205/50 R 17 V; boyutlar(u/g/y): H 4580/1755/1470 mm; dingil mesafesi:2640 mm; yakıt deposu: 55 lt; boşağırlık: 1250 kg; maksimum hız: 188 km/s;0-100 km/s: 12.2 sn; tüketim: 6.5 lt/100km; CO2 emisyonları: 149 gr/kmpaketinde bulunuyor. ~
SKODA OCTAVIA
Kokpit biraz sade ama kesinlikleçok fonksiyonel. Kaputu açmakiçin ön ızgaranın içinden bir kolçıkması, ellerin kirlenmesini önlüyor.Arka koltuk döşemeleri sökülebiliyor.
TEST VERİLERİ
Önde enlemesine konumlandırılmış 4 silindirliturbo motor; silindir başına 4 supap;motor hacmi: 1197 cc; maksimumgüç: 105 HP-5000 d/d; maksimum tork:175 Nm-1550 d/d; önden çekiş; 6 ileri manuelşanzıman; lastikler: 205/55 R 16 V;boyutlar (u/g/y): 4569/1769/1449 mm;dingil mesafesi: 2575 mm; yakıt deposu:55 lt; boş ağırlık: 1270 kg; maksimum hız:192 km/s; 0-100 km/s: 10.8 sn; tüketim:5.7 lt/100 km; CO2 emisyonları: 134 gr/km
Sonuç
Pek de beğenilmeyen kompakt sedanlarınburada sergilediği yeteneklergayet etkileyici. Özellikle yeni VWJetta,bolca iç mekanı ve çekici dizaynıylapuan topluyor. Skoda Octavia daVW’nin sağlam teknolojilerini kullanıyorama bunu daha ucuz bir fiyata sunuyor.Mazda 3 ise “sağlam” bir UzakDoğulu alternatif.
Yorum yazın