Fransız Peugeot küçük sınıfta
hep başarılıydı. Peugeot’nun
200 serisi, kendi sınıfında hep
başarılı efsane modeller oldu
ve satış rekorları kırdı. Bu seride
205’in önemi asla yadsınamaz sanırız,
hele de GTi versiyonlarının genç
imajı, ralli versiyonlarının yarışlardaki
başarıları unutulamaz. 15 yıl
boyunca üretimde kalan 205 serisi
toplamda 5.3 milyon adet üretildi.
205’in yerini alan 206 da, özellikle
de satış anlamında en az selefi kadar
başarılı oldu ve Fransız markaya
büyük karlılık sağladı. Bunlar küçük
aslan için “Altın Yıllar”dı. Peugeot
206, 10 yılda 7 milyonu aşkın adette
üretildi, CC, SW ve RC modelleri
türetildi, hatta 206+ ismiyle üretilmeye
ve modelin hayranlarına ulaşmaya
da hala devam ediyor. Yerini
alan 207 modeli ise gerek satışta,
gerekse de model imajında, ataları
205 ve 206 kadar başarılı olamadı,
2006 yılından beri üretilen 207, 6
yılda sadece 2 milyon adet sattı.
Yani aslında 207’nin değiştirilmesi
için doğru bir zamanlamaydı. Şimdi
Peugeot, yeni 208’e birçok misyon
yüklemiş durumda, ataları olan 205
ve 206’nın başarısına ulaşmalı, markaya
yüksek satış hacmi ve karlılık
sağlamalı ve eskiden olduğu gibi
kadın müşterileri tekrar markaya
kazandırmalıydı.
Satış konusunda Peugeot 208’e
güvenmiş görünüyor. Brezilya’daki
üretimin de devreye girmesiyle
2013’te 208’in toplamda 550 bin
adet üretileceği öngörülüyor. Ve bu
rakamların içerisinde, seriye sonradan
eklenmesi beklenen SW, CC
gibi gövde versiyonları yok.
~Türkiye’ye Eylül’de geliyor
Yeni Peugeot 208, Mart ayında
Fransa’da pazara verilmeye başlandı
bile. Ancak diğer Avrupa ülkeleri
ve Türkiye’ye Eylül ayından itibaren
verilecek. 3 ve 5 kapılı gövde
versiyonlarına sahip olan otomobil,
ilk etapta biri benzinli, diğeri dizel
iki motorla Türkiye’de pazara verilecek.
Benzinli motorlar 3 silindirli
yeni nesil motor teknolojisine sahip
olacak. 1.2 litrelik 3 silindirli benzinli
VTi motor 82 HP’lik güçte ve
208 için yeterli performansı düşük
tüketimle sunabilme yeteneğine
sahip, ortalama tüketimi 4.5 lt/100
km. Bu motor ilk etapta 5 ileri oranlı
manuel şanzımanla gelecek ama
2013 başından itibaren bu yeni motorda
AutoR5 isimli otomatikleştirilmiş
bir manuel şanzıman opsiyonu
da bulunacak. Türkiye’deki diğer
ana model ise 68 HP gücündeki
1.4 HDi. Bu emektar dizel motor,
206 modelinden beri sahnede ve
ufak iyileştirmelerle 208’de de yerini
alacak, hem 5 ileri oranlı manuel,
hem de Auto5R isimli şanzımanlarla
kombine edilebilecek. 1.4 HDi
motoru, 5AutoR birlikteliğiyle, 208
serisinin, tüketim açısından en ekonomik
modeli de olmuş oluyor, 100
km’deki ortalama tüketim 3,8 lt/100
km seviyelerine kadar iniyor.
Bu motorlar dışında, 3 kapılı versiyonlarıyla
birlikte, giriş seviyesinde,
yine 3 silindirli, 1.0 litrelik (68
HP) benzinli bir motorla, performans
meraklıları için de 156 HP’lik
1.6 lt THP versiyonunun ithal edilmesi
planlanıyor. Yeni GTi gelene
kadar 208 serisinin en hızlısı olacak
olan THP versiyonunun son hızı
215 km/s. Bu model aynı zamanda
seri içerisindeki tek 6 ileri oranlı
şanzımana sahip model olacak.
Türkiye’ye ithal edilecek modeller
3 farklı donanım seviyesiyle gelecek.
İkinci donanım seviyesinden
itibaren, orta konsoldaki büyük
dokunmatik ekran standart olarak
sunulacak.
~Her açıdan diyet yaptı
Yeni Peugeot 208’nun, selefi 207
modeliyle karşılaştırıldığında her
açıdan önemli iyileştirmeler yaşadığı
görülebiliyor. Otomobil dünyasında
her yeni modelin, bir önceki
modelden daha büyük olduğu bir
trend vardır, 208’de ise bunun tam
tersi bir yol izlenmiş, araç ufaltılmış.
Peugeot yönetimi aracın, yeniden
205 ve 206 modellerine göndermeler
yaparcasına, küçük ve sevimli
hatlara sahip olmasını istemiş. Bu
nedenle boyu 207’ye göre 7 cm
kısaltılmış ama buna karşın arka
koltuklarda diz mesafesi 5 cm artırılmış,
hatta bagaj hacmi de 15 lt
kadar artmış. Aracın tasarımcı Gilles
Vidal bu mucizeyi şu sözlerle açıklıyor;
“207’nin içerisinde saklı kalmış
olan santimetreleri açığa çıkardık ve
bunları 208’de kullandık”… 208’deki
efektif tasarım bununla da sınırlı
kalmıyor, daha hafif ama dayanıklı
malzemeler kullanılarak aracın
ağırlığı da 207’ye göre 110 kg kadar
hafifletilmiş. Bu hafifleme diyeti ise
hem performansta, hem de tüketimde
208’e ciddi avantajlar sağlıyor.
Tasarımda 205’e göndermeler var
Her ne kadar boyutları çok daha
farklı olsa bile dış tasarımda efsane
205 modeline yapılan göndermeler
göze çarpıyor. Arka stop lambalarındaki
hayvan pençeleri, ön farlardaki
çekici tasarım 208’in hem
gündüz, hem de gece sürüşlerinde,
dışa yansıyan imajını oluşturuyor.
Aracı çepeçevre dolaşan krom çerçeveler
de elit imajı destekliyor. İç
mekanda da, tıpkı dışta olduğu gibi,
bir tasarım şöleni kullanıcıyı karşılıyor.
Özellikle sürücüyü ilgilendiren
kabin çok ilginç tasarlanmış. ~Alabildiğine
küçük direksiyon, direksiyonun
üzerinden okunabilen gösterge
paneli, 208’i kendi sınıfındaki rakiplerinden
ayrıştıran özellikler. İç
mekanda da bolca kromlu malzeme
kullanımı (donanım versiyonuna
göre değişebiliyor) dıştaki elit imajı
destekler nitelikte. Özellikle orta
konsoldaki büyük dokunmatik ekran
çok kolay bir arayüze ve çok
kullanışlı özelliklere sahip. Sürüşler
sırasında manuel vitesin geçiş hissini
ve vites kolunun tasarımını pek
beğenmedik. Bu otomobil otomatik
vitesle, özellikle yeni gelecek kadın
müşteriler tarafından daha fazla
beğeni kazanacaktır.
Sessiz ve sakin sürüşler
Yeni Peugeot 208’i Portekiz’in
başkenti Lizbon’da deneme fırsatı
bulduk. Öncelikle Türkiye’ye gelecek
motor ve şanzıman kombinasyonlarını
denemeye çalıştık. 120
HP’lik 1.6 VTi performansıyla göz
doldururken, yeni 3 silindirli, 1.2
lt’lik motor sarsıntısız ve sessiz sürüşün
(vibrasyonun önüne geçmek
için karşı balans ağırlıkları kullanılmış)
yanı sıra yeterli performansıyla
da akıllardaki soru işaretlerini sildi.
Bu yeni motorun henüz otomatik
vitesli kombinasyonu deneme
için hazır değildi ama yılbaşında
Türkiye’de otomatik vitesle satılmaya
başladığında bu 3 silindirli
benzinli motor versiyonu eminiz ki
sevilen ve tercih edilen seçeneklerden
biri olacaktır, özellikle de kadın
sürücüler tarafından.
Dizel cephesinde ise 68 HP’lik 1.4
HDi motorunu Auto5R şanzıman
kombinasyonuyla deneme fırsatını
bulduk, bu motor da önyargılarımızı
yıkarak düşük tüketimi yeterli
performansla birleştirmeyi başardı.
~
Sonuç
Yeni Peugeot 208 hem dış ve iç tasarımıyla,
hem de dinamik özellikleriyle, sonbaharda
küçük sınıfa bir hareket getirecek
ve eskiden sahip olduğu yeri yani B segmentinde
yeniden liderliği hedefleyecek.
Kolay ve zevkli kullanımı, sessiz sürüşü,
iç mekandaki yenilikçi özellikleri, orta
konsoldaki büyük dokunmatik göstergesi,
tutumlu motorları ve belki de en önemlisi
diyet yaparak hafifleyen yapısı sayesinde
ekonomik tüketim özellikleri, 208’in rekabet
şansını artıracak argümanlar. Ama 208
bu yarışta tek başına değil, aynı tarihlerde
Renault Clio IV de yenilenerek piyasaya giriş
yapacak. Üstelik Clio’nun yerli olma gibi
ilave bir avantajı daha olacak. Bu nedenle
de 208 doğru bir fiyat pozisyonlamasıyla
sahneye çıkmak zorunda.
Hırant KASAPOĞLU / PORTEKİZ
Yorum yazın