Renault uluslararası büyük bir üreticinin kritik büyüklüğüne ulaşmış bulunuyor. Avrupa’da hüküm süren gerileme ve Çin’de yavaşlayan satışlara rağmen, İttifakın dünya satışları 2012 yılında 8,1 milyon araç gibi rekor bir seviyeye ulaştı (8 097 197 adet). Renault grubu tüm dünyada 2 milyon 550 bin 286 adet, Nissan 4 milyon 940 bin 133 adet ve AVTOVAZ 606 bin 778 adet satış yaptılar. Bu rakam, tüm dünyada satılan yeni araçların yüzde 10’una tekabül ediyor. 2012 yılında, İttifak böylece Toyota, General Motors ve Volkswagen’in arkasında dünyada en çok satış yapan 4. Otomobil Grubu oldu.
Bu kritik büyüklük Renault’nun uluslararası satışlarını artırmasını sağladı. Renault-Nissan İttifakı’nın 1999’daki başlangıcından bu yana gelişmekte olan pazarlar otomotiv endüstrisinin büyümesinin temel taşlarından biri oldu. 1999 yılında, Brezilya, Rusya, Hindistan ve Çin ( « BRIC ») dünya otomobil pazarının sadece yüzde 8’ini temsil ediyordu. 2012 yılında ise, bu dört ülke toplam dünya otomobil satışlarının yüzde 36’sını oluşturdu. İttifak, Renault’nun ve Nissan’ın BRIC ülkelerinde üretim ve satışlarını hızlandırma stratejisi izliyor. Her ülkede strateji, Renault’nun veya Nissan’ın daha önce orada mevcut olup olmamasına ve Rusya’da AVTOVAZ ve Çin’de Dongfeng gibi başka üreticilerle ortaklık ve işbirliği fırsatlarına bağlı olarak değişiyor.
Hindistan, İttifakın en iddialı platform paylaşım projesi. İttifakın ortak ilk fabrikası olan 2010 Mart ayında açılan Chennai fabrikası, Renault’nun yerel üretim yapmasını ve Hindistan pazarına girmesini sağladı. Renault, böylelikle 17 ayda 5 modeli bu ülkede satışa sundu (2011’de Fluence ve Koleos, 2012’de Pulse, Duster ve Scala). Renault ve Nissan, Hindistan’da yüzde 5’i Renault olmak üzere 2016’da yüzde 10 pazar payı hedefliyor. Rusya’da, AVTOVAZ ile ortaklık Renault’nun bu pazara girişini ve satışlarını artırmasını sağladı. 2012 Nisan ayında Togliatti fabrikasında hizmete alınan B0 ismi verilen yeni üretim hattında Renault, Nissan ve LADA üretimleri gerçekleşiyor ve bu hat Renault grubunun Rusya’daki üretim kapasitesini iki katına çıkarmasını sağlayacak. Renault ve Nissan, ortakları AVTOVAZ ile birlikte 2016’da yüzde 8’i Renault olmak üzere yüzde 40 pazar payı hedefliyorlar. Çin‘de ise Renault 2016 yılına kadar üretime geçmek için Nissan’ın 10 yıldan beri yerli ortağı olan Dongfeng’ten destek alacak.
İki grubun coğrafi konumları da birbirini tamamlıyor ve dolayısıyla coğrafi risklerin dağılımı bakımından İttifak’ın gücünü oluşturuyor. Birkaç yıldır, Renault merkezi olan Avrupa’da otomobil pazarlarının küçülmesinden olumsuz etkilendi. Yine birkaç yıldır, Nissan da Çin’de otomobil pazarının hızlı büyümesinden ve A.B.D.’de otomobil satışlarının canlanmasından yararlandı. Nissan’ın sermayesindeki yüzde 43,4’lük iştiraki Renault’nun Nissan’ın yerleşik olduğu pazarların büyümesinden yararlanmasına olanak veriyor. Çünkü satılan her Nissan için, gelirlerin yüzde 43,4’ü Renault hesabına yazılıyor.
İttifak aynı zamanda Renault’nun, satınalma, mühendislik, motor-şanzıman grupları, lojistik, RCI Banque… gibi faaliyet alanlarında her yıl ek sinerjiler gerçekleştirerek ölçek tasarrufları elde etmesini sağlıyor. 2012 yılında bu sinerjilerin tahmini toplam tutarı 2,6 milyar Avro oldu ve bunun 1,16 milyarı Renault lehine gerçekleşti. Böylece, grubun en büyük ortak kuruluşu RNPO (Renault-Nissan Purchasing Organization) İttifakın bütün alımlarından sorumlu oldu. RNPO, Renault ve Nissan için farklı tedarikçilerle fiyat pazarlıkları yapıyor. 2009’dan bu yana, alımların yüzde 100’ü ortak olarak yapılıyor. Bu oran, anılan ortak satınalma teşkilatı 2001 yılında kurulduğunda yüzde 30 idi. Ayrıca, ortak platform ve parçalar da ölçek tasarruflarına katkıda bulunuyor ve aynen motor-şanzıman gruplarında olduğu gibi geliştirme ve üretim giderlerinin azaltılmasını sağlıyor.
Bu İttifak aynı zamanda Renault’nun elektrik motorlu araç gamıyla herkes için erişilebilir, sürdürülebilir ulaşımın öncüsü haline gelerek geleceğe hazırlanmasını sağlıyor. Renault, iki yılda yüzde 100 elektrikli dört elektrikli modelden oluşan eksiksiz bir ürün gamını pazara sundu. Bu araçlar herkesçe erişilebilir, yani eşdeğer termik modellerinkine yakın fiyatlardan satılıyor (teşvikle birlikte): Kangoo Z.E. (Ekim 2011), Fluence Z.E. (Kasım 2011), Twizy (Mart 2012) ve ZOE (2012 yılı 2. yarısı). İttifak böylece elektrik motorlu araçlarda dünya lideri olurken (yüzde 64 pazar payı ile), Renault da Avrupa’da elektrikli araçlarda liderliği ele geçirdi (yüzde 27,5 pazar payı ile). Nitekim İttifak elektrik motorlu araçlar için önemli yatırımlar yaptı ve hatırı sayılır olanak seferber etti: 2014 yılına kadar 4 Milyar Avro ve 2000 kişi tahsisi.
Not: Basın bülteninden derlemedir.
Bir yanıt yazın