Auto SHOW otomobil
testleri, yapılan ölçümlerin
yanı sıra bir uzmanın
bilgisi, bir gazetecinin
titiz araştırmacılığı
ve bir tüketicinin beklentileri harmanlanarak
ortaya çıkarılıyor. Ayrıca
gelişen şartlara da adapte olabilmek
gerekiyor. Otomobillerin gelişen
teknolojileri ile birlikte kullandığımız
test parkur rotalarında değişiklikler
yaparak, özellikle güvenlik konusunda
çok daha iyi bilgiler edinmeye
çalışıyoruz. Test yazıları, test sürüşleri
sırasında yapılan objektif ölçümlere
dayanmakta. Hızlanma, esneklik,
fren mesafesi, gürültü seviyesi,
yakıt tüketimi gibi ölçümler dışında
yol tutuş, konfor gibi unsurlar
da subjektif kriterler arasında yer alıyor.
Test pilotunun olumlu ya da
olumsuz subjektif görüşleri ancak yazılara
renk katan unsurlardan oluyor.
Auto SHOW testleri “her fiyatta ve
her sınıfta otomobilin bir müşterisinin
olabileceği” esasına göre yapılıyor.
Bununla birlikte dergide yer
alan testler sadece tek bir kişinin yorumuyla
sınırlı kalmıyor. Elbette burada
nihai belirleyici, testi yapan
editördür ama bir test otomobili dergimizin
test merkezine ulaştığı andan
itibaren, en az 3 farklı test sürücüsü
tarafından kullanılmaktadır.
Yıllardır Auto SHOW okuyucuları
tarafından en fazla ilgi çeken test sayfalarında
yayınlanan testler nasıl yapılıyor?
1- Karoser, iç mekan: Dış hatlar,
boyutlar, iç hacim, koltuklar, pasif güvenlik,
ergonomi, gösterge tablosu,
ayarlar/kumandalar, elektronik detaylar,
görüş açıları, silecek temizleme
alanı, malzeme ve işçilik kalitesi
ve bagaj özellikleri.
~2- Motor, şanzıman: Hacim, teknoloji,
çalışma karakteri, güç/tork eğrileri,
performans, esneklik, şanzıman
özellikleri, kullanım konforu, sürücünün
taleplerine yanıt, şanzıman/
motor uyumu, vites geçişleri.
3- Kullanım/konfor: Oturma pozisyonu,
direksiyon özellikleri, düzlük
ve virajlardaki genel sürüş karakteri,
süspansiyon özellikleri, fren
özellikleri, dozlama hassasiyeti, duruş
mesafesi, süspansiyon özellikleri,
kabin yalıtımı, kalorifer/klima özellikleri, yalıtım.
Testler VC 2000 adlı elektronik ölçüm
cihazıyla elde ettiğimiz saptamalar
sonucunda değerlendirilir. Bu
hassas cihaz otomobillerin ivmelenme,
ara hızlanma ve frenaj performanslarını
ölçüyor. Ara hızlanma
ölçümlerinde VC2000’e ek olarak
profesyonel kronometrenin de kullanıldığı
testlerde, kabin içi gürültü
seviyesini değerlendirmek için dijital
desibelmetreden yararlanılıyor.
Hızlanma testleri atmosfer basıncının
en düşük olduğu deniz seviyesinde,
düz, mutlaka kuru ve asfalt yüzeyde
yapılır. Test normları gereği bagajı
boş, yakıt deposu tam dolu olan
otomobilde iki kişi olur. Yakıt tüketimini
ölçmek için aracın benzin deposunu
doldurmak üzere ilk olarak
akaryakıt istasyonuna gidilir. Akaryakıt
istasyonundan ölçümlerin yapılacağı alana doğru yola çıkmadan
önce lastikler henüz soğukken, lastik
basınçları kontrol edilir. Zira basınç
değerleri frenaj ve yol tutuş karakterini
doğrudan etkiler. Her otomobilde
aynı sürüş koşullarına bağlı
kalınarak test parkuruna gidilir. Her
test otomobiliyle aynı test güzergahı
kullanılır. Bu kural gereği test otomobilleri
hep aynı ortamda belirlenen
test kriterlerinden geçirilir. Bu, aynı
zamanda yollarda ekstra bir sorun olmadığı
durumlarda, yakıt tüketimlerinin
en sağlıklı sonuca ulaşmasını da
sağlar.
~Performans ölçümlerinde yüksek
devirlerde yapılan kalkışların ardından
hızlı vites değişimleri ve seri kullanımla
belli disiplinlerde hızlanma
ve ara hızlanma süreleri saptanır. Ölçümler
aynı düzlük üzerinde her iki
yönde yapılarak rüzgarın olumlu ve
olumsuz özellikleri saptanır. Gerekli
durumlarda yapılan birkaç ölçümün
ardından ortalama alınır. Eğer rüzgar,
ölçümleri etkileyecek kadar şiddetliyse
test ertelenir. Böylece ölçümlerde
yanılma payı en aza indirilir.
Hızlanma ve ara hızlanma (esneklik)
testleri, her disiplinde birbirine çok
yakın, en az 5 iyi değer elde edilene
kadar tekrarlanır. Ölçümlerde saptanan
değerler test çizelgesine kaydedilir.
Bir test otomobilinin en zorlu görevlerinden
biri de fren testinden
geçebilmektir. Çünkü bizler için bir
otomobilin performansından daha
önemli olan, sunduğu güvenliktir.
Öyle ki bir otomobilin performansı ne
kadar iyi olursa olsun, fren sisteminde
bir sorun varsa bizim testlerimizden
olumlu bir puan alması mümkün değildir.
Avrupa normlarına göre bir
otomobil için 100 km/s hızla yapılan
fren testinde belirlenen güvenli duruş
sınırı 40 metredir. Bu metrenin
üzerinde duran otomobiller güvenlik
sınırının üzerinde kalmıştır ve tehlikeli
olabilir diye yorumlanır. Elbette
41 ya da 42 metre mesafede duran
otomobiller için direkt olarak güvensiz
denilemez. Fakat bunun üzerinde
duruş mesafelerine sahip olan
otomobiller güvensiz olarak adlandırılır
ve en önemli görevlerden birini
tamamlayamamış olur.
~Fren testlerinde otomobilin, belirlenmiş
hızlardaki panik frenlerde
hangi mesafede tam olarak durabildikleri
araştırılır. Fren pedalının dozlama
hassasiyeti, panik duruşlarda
alınan tepkiler, duruş mesafesi, sistemin
ısınma özellikleri değerlendirilir.
Ardı ardına yapılan 10 duruşta
otomobilin soğuk ve sıcak frenaj
özellikleri, duruş mesafeleri ve frenajda
gövde stabilitesi değerlendirilir.
Bu bölümde ekleyeceğimiz bir
başka unsursa, 35 m gibi iddialı bir
duruş mesafesine sahip olan bir otomobilin
de her zaman güvenilir olmadığıdır.
Çünkü kısa duruş mesafesinin
yanında, aracın izi üzerinde
kalabilmesi, fren pedalının dozlama
kabiliyeti ve karoserin ne kadar burulduğu
da önemlidir.
Otomobillerin kabin yalıtımları
marka ve modellere göre büyük değişiklikler
gösterebilir. Kabindeki
huzuru rakamlarla saptayabilmek
için Auto SHOW testlerinde dijital desibelmetre
kullanarak belli hız ve viteslerde
ölçümler yapılır.
Yorum yazın