Fiat Fiorino ülkemizin en
çok ilgi gören hafif ticari
araçları arasında yer alıyor.
Peugeot çatısı altında
Bipper, Citroen çatısı altında da
Nemo isimleri ile karşımıza çıkan
bu araç en yüksek satış rakamlarına,
üretildiği fabrikanın
forması ile yani Fiat çatısı altında
ulaşıyor.
Ticari araç olmasının yanında
aile kullanımları için de son derece
uygun bir araç olan Fiorino,
gördüğü ilgiyi artırmanın yollarını
da buluyor. Fiorino’nun en
önemli ataklarından biri güçlü
bir dizel motor kullanmaya başlaması
oldu. Fiat markasının en
önemli silahlarından biri olan 1.3
lt hacmindeki Multijet motor, artık
95 HP güç ve 200 Nm tork
üreten versiyonu ile bu aracın
kasasının altında görev yapıyor.
Bu güçlü motor, Fiorino’nun
Trekking adı verilen versiyonda
da yer almaya başladı. Bu araç
hem 75 HP, hem de 95 HP güç
üreten dizel motor seçenekleriyle
satın alınabiliyor. 75 HP güç
üreten motor seçeneği ile 31
bin 410 TL ödenerek sahip olunabilen
araç, 95 HP güç üreten
dizel motor ile birlikte 33 bin 320
TL’ye satışa sunuluyor. 5 ileri
oranlı manuel şanzımanla satışa
sunulan araçta, teknolojik
farklılık olması ile birlikte görünüm
konusunda da değişimler
söz konusu. Bu aracın karakterini
vurgulamak için tasarlanan
tampon ilk başta göze
çarpan farklılık. Alt bölümüde,
arazi araçlarında da görmeye
alışkın olduğumuz bir koruma
barı kullanılıyor. Büyük ve şişkin
tampon, bu koruma demiri
ile birlikte aracın sevimli olduğu
kadar güçlü görünmesini de
sağlayan bir detay. Bunun yanında
görünümü ile zaten beğeni
kazanma yönünde bir sıkıntısı
~ olmayan araç, Trekking
olması ile birlikte geniş yan çıtalara
da sahip olmuş. Aracın
dört bir yanını dolaşan bu farklılık
sayesinde arazi şartları,
Trekking modeline biraz daha
yakın görünüyor. Motor muhafazası,
paçalıkları ile güçlü görünen
Trekking aynı zamanda
kardeşlerinden biraz daha yüksek
bir süspansiyona sahip. İki
kardeş Fiorino’yu yan yana getirdiğiniz
zaman bu yükseklik
farkı çok rahat bir şekilde anlaşılacak
kadar iddialı. İşte saydığımız
bu değişikliklerle Fiorino
Trekking, ailenin en farklı ve en
güçlü görünen versiyonu olmuş
durumda.
Yaşam alanı konusunda ise
önemli bir değişim bulunmuyor.
Zaten dış tasarımında olduğu gibi
yaşam alanında da sevilen detaylara
sahip olan araç, özellikle
yüksek yapısı ile küçük
SUV’lara bu bölümde de kafa tutabiliyor.
Kullanım konusunda
bir sorun bulunmayan yaşam
alanı, kumandaların yerleşimi,
havalandırma sisteminin performansı
ve müzik sisteminin
çalışma karakteri ile de otomobilleri
aratmayan bir performans
sunuyor.
Yaşam alanında
eşya gözlerinin sayısı açısından
beklentiler karşılanıyor ama biraz
daha fazlasını da gözler arıyor.
Fiorino iç mekanda biraz
daha fazla eşya gözünü hak ediyor.
Yükleme kapasitesi son derece
başarılı olan Fiorino, bu yönüyle
ailelerin yüzünü fazlasıyla
güldürüyor. Fakat burada da
zor açılan ve oldukça büyük
olan bagaj kapağının biraz sorunlu
olduğunu söylemek isteriz.
Özellikle kadın sürücüler bagaj
kullanımı sırasında önemli
bir sorun yaşıyor. Bunun yanında
kapağı açmak için her
zaman ~ büyük kullanım alanlarına
ihtiyaç duyuluyor. Sürgülü
yan kapılar ise tam anlamıyla kusursuz.
Ne kadar dar alana park
etmiş olursanız olun bu kapılar
sayesinde araca iniş ve binişler
çok rahat bir şekilde yapılıyor.
Özellikle çocuklu aileler bu kapı
açılımı sayesinde kullanım
ve güvenlik açısından da fazlasıyla
rahat ediyor. Kapıların üzerinde
bulunan küçük camlarsa
arka tarafın sıkıntı yaşatabilecek
yanlarından. Tam olarak açılamayan
bu mandallı camlar umuyoruz
yakın bir zamanda Doblo
modellerinde olduğu gibi, yerini
elektrikli normal camlara bırakır.
Kullanımı oldukça zor
olan bu camlar aynı zamanda arka
tarafın ferahlığının da biraz
engellenmesine neden oluyor.
Bu aracın en önemli özelliklerinden
bir diğeri ise Traction
Plus’a sahip olması. Orta konsol
üzerinde yer alan bir kumanda
elemanı ile devreye alınan bu sistem,
özellikle kış aylarında ve
kaygan zeminlerde güvenlik adına
önemli bir görev oynuyor.
Traction Plus, aracın hızı 30
km/s’nin altında iken kum, çamur
ve kar gibi kaygan yollarda
çekişi ön tekerlekler arasında
dengeliyor. Standart bir Fiorino’ya
göre daha iyi bir tutunma
anlamına gelen bu sistemin çalışma
karakterini yaptığımız testlerde
başarılı bulduk. Çamurlu
yolda daha iyi bir tutunma olmasını
sağlayan sistem sayesinde,
belki de zorluk yaşamamız
muhtemel görünen alanlardan
sorunsuzca çıktık. Bazı Crossover
araçlarda böyle sistemler
bulunmasına rağmen, hafif ticari
araçlar arasında çok yaygın olmaması
nedeniyle hoşumuza
giden bir detay oldu. Traction
Plus sistemi, aracın ön tekerleklerinden
birinin yolu tutamaması
veya ~ kayması durumunda,
boşa dönen lastiğe fren
uygulanması ve yolu daha iyi tutan
tekere gerekli çekiş gücünün
iletilmesi prensibi ile çalışıyor.
Araçta yokuşta geri kaymanın
önüne geçen hill-holder sistemi
de bulunuyor. Fren pedalına
bastığınız anda devreye giren
sistem, hareket etmek için fren
pedalını bıraktığınızda araca birkaç
saniyeliğine fren uygulamaya
devam ediyor. Siz hareket
işlemini başlattığınız anda ise sistem
devre dışı kalıyor ve araç hareket
ediyor. Bu sistemin bir ticari
araçta bulunuyor olması
önemli bir artı.
Daha güçlü bir dizel motorun
kullanılıyor olması ise özellikle
yüklü kullanımlar sırasında yaşanan
sıkıntıların önüne geçilmesini
sağlamış. Araç tam yüklü
olduğu durumlarda bile kullanım
açısından eskisine göre sıkıntıların
büyük bir bölümü giderilmiş
durumda. Turbo boşluğu
konusunda hala biraz sorun
var. Özellikle alt devirlerde performans
çok kısıtlı ama kullanım
alışkanlığı sağlanmasının ardından
gerekli vites seçimleri çok
iyi bir şekilde yapılıyor ve bu boşluk
bir sorun olmaktan çıkıyor.
Aynı şekilde dik rampaları tırmanma
konusunda da Fiorino
Trekking bu motor seçeneği ile
daha iyi. Fakat burada da vites
seçimlerinin önemi büyük. Durkalk
halinde yapılan rampa çıkışlarının
büyük bir bölümünde
sadece birinci vitesi kullanmanız
gerekiyor. Yüksek hızlara ulaşma
isteği de daha yüksek olan
Fiorino Trekking, tüketim konusunda
ise hala en cimri seçeneklerden
biri. Start&Stop sistemini
de kullanan araç yoğun
trafiklerde hem iddialı bir ekonomi
yapıyor, hem de çevreye
verdiği zararları minimuma indiriyor.
~ Sürüş karakteri açısından
yüksek yapısına rağmen otomobillere
kafa tutacak bir kararlılık
ve güven veren Trekking,
arka tarafta oturan yolcular için
öndekilere göre biraz daha az
konfor sunuyor.
SONUÇ
Fiat Fiorino Trekking,
daha güçlü
olan dizel motoru
ile önemli kozlarından
birini oynadı. Küçük SUV’lara
bir alternatif olarak gördüğümüz
Trekking, Traction Plus özelliği ile
günlük kullanımlar sırasında, standart
Fiorino’ya oranla daha güvenli
bir araç oluyor. Trekking adını
alması ile birlikte görünüm açısından
da kardeşlerinden ayrılan
araç, sevimli hatlarına daha güçlü
görünmesini sağlayacak detayları da
ekleyerek göze çok hoş görünüyor.
+ Görünüm, kullanışlılık, genişlik, ekonomik tüketim, konfor, sürüş karakteri
– Arka camlar, şanzıman, turbo boşluğu, arkadaki konfor, bagaj kapağı
Bir yanıt yazın