Ekip gerçekten ciddi. Tesla
Motors’un Freemont’taki
fabrikasında patronlar bir
hangarın içinde bağırıyorlar: “Dünyanın
en iyi otomobilini ürettik”…
Çalışanlar ise futbol stadyumlarındakini
aratmayan gürültülü tezahüratlarla
cevap veriyor. Dışarıda
Kaliforniya güneşinin altında, yapılan
uzun mesailer sayesinde tanıtım
takvimine zorlukla yetiştirilen bir
Model S park etmiş durumda ve
ilk test sürüşü için bizleri bekliyor.
Model S, dünyanın ilk elektrik
motorlu aile sedanı. İç mekanı
bir S Serisi’nden daha geniş. Hızı
bir Porsche’yi aratmıyor ve politik
olarak ise bir Prius kadar “temiz.”
Direksiyona geçmek için sabırsızlanıyoruz.
İlk izlenimimiz gayet olumlu: Direksiyona
geç, frene bas, emniyet
kemerini tak ve elektrikli S çalıştı
bile. Koltukların yan destekleri biraz
zayıf kalıyor. İşçilik kalitesi ise
Mercedes S Serisi seviyesinde değil.
Orta konsol diye bir şey yok! Ancak
hemen ardından gözümüz, 17 inç
ile bir iPad’den daha büyük olan
renkli monitöre takılıyor. İnternet
erişimi dahil tüm fonksiyonlar bu
dokunmatik ekran üzerinden kontrol
edilebiliyor. İşte bu çağa uygun
bir lüks donanım.
Artık yola çıkabiliriz: Hiç ses çıkarmadan
ilerlemeye diğer elektrikli
araçlardan zaten aşinayız. Ancak
bu sedanın içinde her şey mezarlık
sessizliğinde! Tesla bu atmosferi
“stüdyo sesi” olarak adlandırıyor.
Neredeyse 5 m’ilk bu sedanın bagajı
ön tarafta yer alırken, arka kısma
çocukların kullanımı için uygun
ve sürüş yönüne ters yönde monte
edilen iki opsiyonel koltuk eklenebiliyor.
Tüm aile için elektrik!
~Aracın tüm ayarları ABD’li müşteriler
düşünülerek yapılmış. Yani
süspansiyon Avrupalı beğenisine
göre daha yumuşak, direksiyon
direktliği ise daha az. Tesla bir
gerçeğin çok iyi farkında: Zeminde
konumlandırılan aküler ve içten
yanmalı otomobillerde kullanılan
birçok aktarma organının bulunmaması
nedeniyle ağırlık merkezi
iyice alçalıyor. Sağ ayağınızla pedala
yapacağınız hafif bir dokunuşun ardından
bile araç çok kısa bir sürede
160 km/s hıza ulaşıveriyor. Tesla
Roadster’dan tanıdığımız yüksek
ivmelenme hissi bu araçta tamamen
yeni bir etki yaratıyor.
Aşırı sessiz ve sarsıntısız oluşu
nedeniyle Model S’te hızın yüksekliği
neredeyse hiç anlaşılmıyor. Bakalım
ABD otoyollarında kaç Tesla
sürücüsü ehliyetlerini kaybedecek.
Dizayn Şefi Franz von Holzhausen
planlı bir şekilde gayet konservatif
çizgiler tercih etmiş: “Biz tarihi
olmayan bir markayız. Temellerimiz
sağlamlaştıkça bizler de dizayn deneyleri
yapmaya başlayabiliriz.”
Şu ana kadar 10 bin müşteri Model
S için ön sipariş vermiş ve araç
başına en az 5’er bin dolar ön ödeme
yapmış. Hem de bir metre bile
test sürüşü yapmadan. Müşterilerin
tek istediği bu elektrikli otomobil
projesinde yer almakmış. Bu yıl
içinde Tesla, 5 bin adet Model S’i
müşterilerine teslim etmeyi, önümüzdeki
yıl ise 20 bin adetlik üretime
ulaşmayı hedefliyor.
Model S’in başlangıç versiyonunu,
ABD’de yaklaşık 75 bin Euro’ya
satılan model yapacak. Bu modelin
yaklaşık 7 bin adet sıvı soğutmalı
lityum-iyon aküden oluşan 85
kWh’lık büyük akü grubu maksimum
480 km menzil sunuyor.
~Tesla’nın iddiasına göre araçlarındaki
sistem, dünyanın en güvenilir
akü paket sistemi. Akünün daha
uygun fiyatlı ama daha düşük menzilli
(256 km ve 370 km) versiyonları
daha sonra piyasaya sunulacak.
Bu modellerin başlangıç fiyatları
ise yaklaşık 40 bin Euro civarında
olacak.
Tesla Motors’un, otomotivin Steve
Jobs’u olarak görülen Başkanı
Elon Musk yaptığı açıklamada, bu
otomobilin dünyayı değiştireceğini
söylüyor ve ekliyor: “Tesla Motors
bugün dünyanın en gururlu otomobil
üreticisi.”
Kaliforniyalı “cool” marka Alman
otomobil devleri tarafından
bile dikkate alınan, önem verilen
bir firma haline gelmiş durumda.
Örneğin Mercedes motor/aktarma
üniteleri sipariş ediyor. Dedikodulara
göre VW, gizli bir isimle yani
resmi olmayan yollarla bir Model S
sipariş etmiş.
Tesla Motors
Tesla Motors 2003 yılında kuruldu.
Ürettikleri ilk model, elektrik motoruyla donatılan
bir Lotus Elise oldu ve dünya çapında
yaklaşık 2 bin 500 adet satıldı. 2010 yılında
borsaya açılan Tesla’nın motor-aktarma üniteleri
RAV4 için Toyota’ya satılıyor. Daimler
de Tesla’nın müşterileri arasında. Model S’in
ardından Tesla Motors, Model X adını verdiği
bir elektrikli SUV da üretecek. Tesla’nın bir
sonraki hedefiyse geniş kitlelere hitap edecek
bir orta sınıf sedan üretmek.
~Teknik Veriler
Tesla Model S
362 HP’lik elektromotor; maksimum tork: 0
d/d’den itibaren 440 Nm; arkadan itiş; boyutlar
(u/g/y): 4978/1964/1435 mm; lityumiyon
akü paketi kapasitesi: 40-60-85 kWh;
maksimum menzil: 256/370/480 km; 0-100
km/s: 5.6 sn; maksimum hız: 209 km/s
Başlangıç fiyatı: 39 bin 670 Euro
Beğeni toplayanlar
Tesla’nın elektrikli sistemi günümüzde
çıta yüksekliğinin belirleyicisi ve
Daimler ve Toyota da bu durumun
farkında.
Can sıkanlar
Detay kalitesi biraz zayıf kalıyor.
Neticede ucuz plastik “dünyanın en iyi
otomobiline” pek de yakışmıyor.
Sürpriz oldu
Tesla, otomobil üreticilerinin Apple’ı
olarak kabul edilse de monitöründe
Android işletim sistemi kullanıyor.
Sonuç
Tamam, burada dünyanın en iyi otomobilini
kullanmamış olabiliriz ama
Kaliforniyalı hayalperest marka kesinlikle
kutlama yapmayı hak ediyor.
Kendi farklı ve özgün tarzıyla insanı
derinden etkileyen Model S ile Tesla,
sonunda gerçekten ciddiye alınması
gereken bir üretici haline geldi. Umarız
bundan sonra Tesla ekibi, bu iddialarını
sürdürmeyi başarabilir.
Bir yanıt yazın