Bundan 10 yıl önce otomobil
üreticileri cephesinde
ortalık fena karışmıştı:
Renault Laguna Euro
NCAP çarpışma testinde
5 yıldız alan ilk otomobil
olmayı başarmıştı. Bir süre sonra ise
kaza güvenliği, otomobil alımında
en çok dikkat edilen kriterlerden
biri haline geldi.
Peki dünün şampiyonu Laguna
bugün neler yapıyor? Geçmişten
bugüne Laguna çok sert bir düşüş
gösterdi: Çarpışma testi şampiyonluğundan
TÜV ve ADAC’nin arıza
gediklisi olmaya kadar geriledi. Nerdeyse
her onuncu Laguna’dan birisi
3. yılda yapılan ilk muayeneden
geçemez hale geldi. Dokuzuncu yıl
muayenesinde ise bu rakam 3’e çıkıyor.
Lagunaları sınıfta bırakan en
önemli sorunlar, aks körükleri ve
aks eklemlerindeki kronik arızalar.
Bunun nedeni ise söz konusu
unsurların bu araç için fazla küçük
olması. Bu nedenle henüz 10 bin kilometrede
bu bölgelerde ciddi aşınmalar
meydana geliyor.
Gelelim motor cephesine… Sorunsuzca
çalıştığı sürece dizel motor
seçeneği büyük bir keyif veriyor.
Uzun dönem testine konuk olan dizel
Laguna’nın turbo besleme sistemi
60 bin km’yi görmeden iflas etmişti:
Turbo palleri dağıldı, intercooler
arızalandı. Aldığımız çok sayıda
şikayet, bu durumun münferit
bir olay olmadığını gösteriyor. Yüksek
devirli kullanıp şanzımana fazla
yüklendiğinizde ise baskı balata
iflas ediyor ve bu da kronik bir Laguna
problemi.
~Test sürüşü
TEST ARACI: Test aracımız 140 HP’lık Laguna
2.0 IDE’nin 2002 model hatchback versiyonuydu.
Kilometre sayacında okunan 101 bin 100 rakamı
yüksek gibi görünse de 9 yaşındaki bir otomobil
için çok da fazla değildi. Standart olarak sunulan
güvenlik donanımları rakiplere örnek olabilecek
nitelikteydi: 6 adet havayastığı, ABS, ASR ve
ESP. Otomatik klima, deri döşemeler ve sesli yol
bilgisayarı ise Privilege donanım paketine dahil
konfor donanımlarıydı.
İLK İZLENİMLER: Araca oturur oturmaz yumuşak
koltuklara gömülüyor olmamız tipik bir Fransız
otomobili özelliği. Yürüyen aksam çok konforlu
salınımlarda bulunurken, direksiyon sistemi ne
yazık ki yeterince direkt değil. Yol gürültüleri
düşük olan Laguna, sakin otoyol kullanımları için
uygun bir araç. Ancak iç kapı kolunun sallanması,
vites kolundaki derinin ve vites tablosunun
aşınmış olması can sıkıcıydı. En kritik dönem
ise lifte kaldırma: Aşınmaya yatkın süspansiyon
aksamı önceden değiştirildiğinden, test aracımızda
herhangi bir probleme rastlamadık.
DEĞERLENDİRME: Laguna çarpışma testindeki
başarısıyla yarattığı farkı, farklı tarzıyla da devam
ettiriyor. Ayrıca liftte de en küçük bir sorun
bulamadık. Düşük km durumu, eksiksiz servis
kayıtları ve önceden değiştirilmiş parçaları ile test
aracımız, ikinci el için çekici alternatiflerden biri.
~Can sıkanlar
İkinci nesil Laguna’da sorun çıkarmayan
parçaların sayısı çok az.
TÜV’ün muayene istatistik listesinin
son sıralarında yer alan Laguna,
özellikle yürüyen aksamdaki
aşınmalarla öne çıkıyor: Rot
başları, iz çubuğu bağlantıları ve
fren diskleri çok kısa zamanda aşınıyor.
Aks körükleri ve eklemleri genelde
40 bin km sonunda iflas etmiş
oluyor. Dizel motorlar tutumlu
ve güçlü olmalarına rağmen arıza
çıkarmaya daha yatkınlar: Ağırlıklı
olarak silindir kapak contası
yanarken turbo sistemleri ve enjektörler
de bozuluyor. Baskı balata
ise dizel motorun ürettiği yüksek
tork karşısında yetersiz kalıp
çabuk aşınıyor.
Benzinli motorlar ise daha az
sorun çıkarıyor. 2003 yılına kadar
üretilen modellerde anahtarsız giriş
sistemi can sıkabiliyor.
Bu sorunu gidermek için ise sistemin
laser ünitesi ve marş düğmesinin
de değiştirilmesi gerekiyor.
Orta sınıf uygun fiyatlı NCAP şampiyonları
Citroen C5 2.0i 16V
Fiyat: 18.000 TL
Üretim yılı: 2002
Km durumu: 105.300
Arızalar ve problemler, büyük
boy bir ikinci el Citroen satın almak
isteyenlerin aklına yüksek güvenlikten
daha fazla geliyordur. Ancak bu yanlış
bir önyargı ve C5 de bunları yerle bir
etmeyi başaran bir otomobil. Çünkü
NCAP’ten aldığı 5 yıldızın yanına çok
iyi bir TÜV karnesi ekliyor. Yedinci
yıl muayenelerini ise ortalamaların
çok üzerinde bir başarıyla neredeyse
geçiyor. Orta sınıfta en çok aranan
sürüş konforu ve ferah iç mekan, C5’in
güçlü taraflarını oluşturuyor.
Sorunlar: Fransız rakibindeki kadar
olmasa da C5’in de aks körükleri
sorun yaratıyor. Dizellerdeyse
elektrik aksamı ve triger zinciri sorun
çıkartabiliyor.
Sonuç
C5 ününden ve diğer Fransız
rakiplerinden çok daha iyi. C5’in
bir diğer ilginç tarafı station
wagon karoser tipi. Çekici
görünümünün yanında geniş iç
mekan sunuyor.
~Sonuç
İkinci el aracın TÜV muayene
istatistiklerinin arka sıralarında
yer alıyor olması çarpışmalarda
güvenli olmasına rağmen tavsiye
edilmeyi hak etmiyor.
Peugeot 407 HDi 110
Üretim yılı: 2004
Km durumu: 139.600
Peugeot 407’in ön tasarımı çok
etkileyici. Ne yazık ki etkileyicilikle
sağlamlık bu otomobilde birbirleriyle
ters orantılı. İkinci el 407, konu
kalite olunca keyif kaçırıyor. Her
dokuz 407’den bir tanesi ilk TÜV
muayenesinde (ortalamada 63 bin
km’de olmalarına rağmen) muayeneden
geçemiyor. 407 de tıpkı Laguna gibi
aks körüğü sorunları yaşıyor: Rotlar,
bağlantı çubukları ve taşıyıcıların
genelde 40 bin km’lik bir ömrü
tamamlayamadan değiştirilmesi
gerekiyor. Dizel motorun turbo
beslemesi de kısa ömürlü parçalar
arasında. 407’nin başarılı olduğu
noktalar ise ikinci eldeki uygun fiyatı ile
yüksek çarpışma güvenliği.
Sonuç
Güvenli bir ikinci el otomobili mi
Mercedes? İkinci nesil C Serisi’nin
gövde saclarında paslanmalar
meydana geliyor. İşi sağlama almak
için tam çinko kaplanmış 2003
sonrası modelleri tercih etmek.
Mercedes C 200 K
Fiyat: 37.000 TL
Üretim yılı: 2001
Km durumu: 164.000
Kaza güvenliği mi? Bu, Mercedes’in
çok uzun zamandır üstünde çalıştığı bir
konu. Örneğin darbe emici deformasyon
bölgeleri ve havayastığı gibi yenilikler
ilk olarak Mercedes tarafından
kullanıldı. 2002 yılında C Serisi (W203)
NCAP’ten 5 yıldız aldı. Peki ama bu
yıldızları sorunsuzluk konusunda da
taşımaya hak kazandı mı? Soruya cevap
vermeden önce durumunun üretim yılı
ile alakalı olduğunu bilmekte fayda var.
2003 yılından itibaren C Serisi tamamen
galvanize edilmeye başlandı. Öncesinde
ise kapı kenarları ve saç eteklerinde
paslanma sorunları yaşanıyordu. Nisan
2004’e kadar ise elektronik sıkıntıları
yaşanıyordu. Bunlar arasında en sık
arıza çıkaranlar xenon far şalteri ve
Comand sistemiydi. Uygun fiyata bir
C Serisi almak isteyenler yüksek km
rakamlarını kabul etmek zorunda.
Sonuç
Güvenlik konusunda şampiyon, TÜV muayenesinde ise başarısız.
Başarısızlığa elektronik problemleri, dizel motorda turbo arızları
ve ortalama kalite seviyesi sebep oluyor. İkinci nesil Laguna
sadece bakım görmüş benzinli motor seçeneği ve düşük km ile
satın alınmalı. Ayrıca fiyatının da uygun olması gerekir.
Bir yanıt yazın