Paolo Tumminelli A7 ile
yeni BMW 6 Serisi Gran
Coupe’nin arasında duruyor,
konuşurken ellerini ve
gözlerini
bolca kullanıyor ve kendi
kendine
gülümseyip duruyor. Otomobil
tasarımı profesörümüz bunların
çok farklı otomobiller olduğunu
söylüyor. Nasıl yani? Karşımızdakiler,
markaların övünç kaynağı
olan 5 metre uzunluk klasmanında
yer alan iki otomobil. İkisi de 4
adet kapıya ve rastlantı eseri olarak
birbirine çok yakın kahverengi
karoser rengine sahip. Nasıl oluyor
da bu ikili birbirine rakip olamıyor
acaba? Yoksa uzman diye getirdiğimiz
profesörün gözlük değiştirme zamanı mı gelmiş? Yoksa başka
bir hedefi mi var? Aslına bakılırsa
Tumminelli’yi tam da bu yorumu
için davet etmiştik.
Buradaki davet sahibimizin adı
Grand Coupe, yani Münihli firmanın
ilk 4 kapılı coupesi ve
Mercedes’in 2004 yılında CLS ile
başlattığı trende verdiği güzel bir
cevap. Bu yeni trendin özetiyse,
arka kapıları kullanarak insanları
baştan çıkarmak. Önce birkaç
önemli bilgi: Yeni BMW, standart
5 Serisi’nden 12 cm uzun ama 72
milimetre daha alçak. Fiyatıysa aynı
motora ama sadece 2 kapıya sahip 6
Serisi’nden 4 bin 800 Euro (Almanya)
daha yüksek.
~Eğer bu otomobile dikkatlice bakmazsanız
Paolo Tumminelli’nin de
desteklediği üzere ilk yorumunuz
“Gran Coupe en güzel 5 Serisi”
olacaktır. Yorumcumuz sözlerine
şöyle başlıyor: “Tablo güzelliğinde
bir sedan. Şu sıralar BMW, en güzel
orantıları yakalamış: Motor kaputunun
uzunluğu bol camlı üst yapı ile
mükemmel bir
uyum sergiliyor.
Bunlara alçak yapılı
tavan ve kısa
ama sınırları çok
iyi belirlenmiş
arka kısım da ekleniyor. İdeal sedan
formuna çok yaklaşmış. Bana bir
şekilde Jaguar Mk II’yi hatırlatıyor.”
Bu övgü dolu sözlerin Münih’teki
yöneticilerin hoşuna gideceği kesin.
Peki ama neden sedan deyip duruyor
ki? Cevap hemen geliyor: “Bunlar
kesinlikle birer coupe değil.
Bir coupede olması gerektiği gibi
sportif ve alçak bir oturma pozisyonu
yok. Bir de şuraya bakın: Arka
kısımda bolca iç mekan sunulduğu
için ön ve arka kapıların uzunlukları
neredeyse aynı. Bana göre
üreticiler, böyle harika otomobilleri
coupe adıyla satmaya son vermeli.
Çünkü bu ikili,
seksapelleri çok
yüksek birer sedandan
başka
bir şey değil. Bu
kadar!”
Peki ama otomobilleri bu kadar
çekici yapan hileler nerelerde gizli?
Grand Coupe’de bu etkiyi ışıltılı
cam çerçeveleri yaratıyor: Buradaki
çerçeve, çok daha pahalı bir
yöntemle tek parça halinde tasarlanmış.
Ancak buradaki en güçlü etkiyi, arka kısımda çerçevenin kapı
hizasının gerisine doğru biraz taşması
yaratıyor: Böylece daha gergin,
daha basık bir hava elde ediliyor.
Camın arka kısmında oluşan üçgen
bölge ise Gran Coupe yazısıyla öne
çıkarılıyor.
~BMW’nin “frozen bronze” yani
donmuş bronz adını verdiği özel
boya rengi, karoserdeki en küçük
köşe, kenar, girinti ve ütü izinin
belirginleşmesini sağlıyor. Tumminelli
otomobilin çevresinde dolanıp
otomobilin yüzüyle ilgili yorumlara
geçiyor: “Bence biraz kararsız. Ne
güzel ne de saldırgan olabiliyor. Daha
küçük BMW böbreklerine sahip
3 ve 5 serileri daha vurucu bir etki
gösteriyor. Bir de şu boşluk var.”
Tumminelli boşluktan neyi kastettiğini
parmağıyla gösteriyor: Motor
kaputunun BMW logosunun hemen
üzerinde kalan ve iki far arasında
uzanan boşluk. Profesöre göre bu
çizgi, sonradan oraya yerleştirilmiş
gibi duruyor.
Tumminelli’ye göre Audi’nin yüzü
daha tutarlı çizgilere sahip, farlar
hem daha sinirli bir ifade yaratıyor,
hem de aracın geneline çok daha
iyi entegre edilmişler: “Audi’nin
yüzü daha heybetli ve güçlü bir etki
bırakıyor. Ancak arkaya doğru A7,
neredeyse sıradanlaşıyor. Ön çamurluğun
ardındaki içbükey yüzey,
hafif ve atletik bir etki bırakıyor”.
Arkaya doğru alçalan yapının aerodinamik
bir soruna neden olduğunu
profesörümüz de biliyor: “Yeterli
yere bastırma etkisi yaratabilmek
için arkada, gerektiğinde yükselen
bir spoyler kullanılması gerekmiş”.
BMW’de ise durum tamamen farklı:
Sabit spoyler karosere başarılı
bir şekilde entegre edilirken, arka
tasarım Bavyera işi, çekici ve geniş
kalçalarla tamamlanmış: “Neredeyse
ufak çaplı bir başyapıt. Bu haliyle
Gran Coupe, gerçekten etkileyici bir
amiral gemisi olacak.”
~“BMW’nin iç mekanı 3
Serisi’nden çok da büyük değil”
İç mekana geçerken eleştirmenimizin
yorumları başlıyor: “Ben bir
fonksiyonelistim.” Peki ama durup
dururken bunu neden söyledi ki?
Açıklama hemen geliyor: “Dış boyutlarının
büyüklüğünü, iç mekana
da yansıtılabilseymiş iyi olurmuş.
3 Serisi’ne göre iç mekan genişliği
avantajı yüzde 20 bile değil.”
Gran Coupe’de sürücüyü, motoryatlardaki
gibi eğimli bir kokpit
çizgisi çevreliyor. Ön koltuk yolcusu
ise bu heybetli genişlikten pek faydalanamıyor.
Ancak Tumminelli, dizaynı eleştirebilmek
için sorunlarını da tanımak
gerektiğini söylüyor ve ekliyor:
“Ufak tefek bir Çinli veya Japon
burada çok rahat edebilir.” Hemen
itiraz ediyoruz: Asya ülkeleri hedef
pazarların sadece yüzde 20’sini oluşturuyor.
Üretimin yarısına yakını
ABD, Almanya ve Rusya’ya gidecek
ve buradaki müşteriler, bu sınıfın
en alçak tavanına sahip olacak. 4+1 oturma düzenli seçeneğin 3 kişilik
arka koltuğu da aldatıcı bir ambalajdan
öteye gidemeyecekmiş gibi
görünüyor. Çünkü ortada oturan
kişinin bacaklarının arasında gayet
geniş bir şaft tüneli bulunacak.
Durum böyle olunca geriye tek bir
gerçek kalıyor: Gran Coupe 4 kişilik
bir otomobil. Diğer tüm tanımlamalar,
bir yeni yetmenin karakter arayışları
gibi duruyor. Hatta bazıları
için, ödeme gücü yüksek 5 Serisi
müşterilerini kandırabilmek için
yapılmış süslemeler de diyebiliriz.
Çünkü donanımlar gözardı edildiğinde
5 Serisi, Gran Coupe’den 12
bin Euro daha ucuz.
~Liftback: Coupeler arasında en
akıllıca ve faydalı çözüm
Audi A7 ise çok daha pratik ve nesnel
bir otomobil görüntüsü çiziyor.
Teknolojik tasarımlarıyla albeni
sahibi olan göstergeler ve kumanda
elemanları burada da sürücü odaklı
yerleştirilmiş. Tumminelli’ye göre
A7, abartıya kaçmayan ve beğeni
toplayan geleneksel bir yapıya
sahip: “Burada eski BMW’lerden
birçok şey buluyorum.”
Sıra dışı arka tasarım da avantajlar
sağlıyor. Örneğin bagaj kapağını
kapatırken, bagaj camının arka
koltuk yolcularından birinin kafasına
çarpması riski yok. Buna,
daha büyük, değişken yapılı ve
gerektiğinde hacmi 1390 lt’ye kadar
genişletilebilen bir bagaj bölmesi
de ekleniyor. Tumminelli’ye göre
liftback tasarım, bu sınıftaki en
akıllıca ve en faydalı çözüm.
Fonksiyonellik meraklısı uzmanımız
sözlerine devam ediyor: “İşte
bunun gibi farklılıklar nedeniyle,
müşterilerin BMW veya Audi
arasında bir seçim yapacaklarını
düşünmüyorum. Bana göre 6 Serisi
Gran Coupe, Mercedes CLS’e
daha yakın bir otomobil”. Çekimlerin
sonunda yine de aklımızda bir
şüphe kalıyor: “Acaba müşteriler
de otomobilleri, uzmanımız kadar
kapsamlı bir şekilde incelerler mi?”
Teşekkürler Senyör Tumminelli!
~Teknik veriler
BMW 640i Gran Coupe
Önde uzunlamasına yerleştirilmiş
sıralı 6 silindirli motor; turbo
besleme; silindir başına 4 supap;
motor hacmi: 2979 cc; maksimum
güç: 320 HP-5800 d/d; maksimum
tork: 450 Nm-1300 d/d; arkadan
itiş; 8 ileri, otomatik şanzıman;
boyutlar (u/g/y): 5007/1894/1392
mm; yakıt deposu: 70 lt; maksimum
hız: 250 km/s; 0-100 km/s:
5.4 sn; tüketim: 7.7 lt/100 km;
CO2 emisyonları: 179 gr/km
BMW 6 Serisi Gran Coupe
Gran Coupe 5 Serisi’nden 11 cm daha
uzun ama 6 Serisi Coupe’den sadece 2 cm
daha yüksek. Haziran ayında otomobilde,
coupe kardeşindeki 6 silindirli motorlar
görev yapacak: 320 HP’lik 640i ve 313
HP’lik 640d. 450 HP’lik yeni V8’e sahip
650i sonbaharda aileye katılacak. 8 ileri
oranlı otomatik şanzıman, dinamik amortisör
kontrolü, 18 inçlik jantlar, elektrik
ayarlı ve deri döşemeli koltuklar, iki bölgeli
klima, xenon farlar ve Professional
serisi müzik sistemi standart.
Audi A7
Ekim 2010’dan bu yana piyasada
olan A7’den yaklaşık 32 bin 500 adet
satıldı. Satışlarda en büyük paya 245
HP’lik 3.0 TDI motor sahip. Büyük coupenin
uzunluğu A6’dan 5 cm, kendisi
de 4 kapılı olan A5 Sportback’ten ise
26 cm daha fazla. 5 bin 400 adetlik
satışla ABD, A7 için en önemli ihracat
pazarı haline geldi. ABD’yi sırasıyla
İngiltere ve Fransa takip ediyor.
Çin’de ise A7, Kasım 2011’den beri
satılıyor.
Sonuç
Coupe görünümlü 4 kapılı otomobiller
ligine BMW biraz geç girdi. Ama gayet
etkileyici bir giriş yaptı. Gran Coupe, 5 Serisi
bazlı en güzel otomobil. O kadar güzel ki, 7
Serisi’nin bile amiral gemisi unvanı tehlikeye
girebilir. Tüm dizayn farklılıklarına rağmen
Audi A7 ve BMW Gran Coupe, Haziran
2012’den birbirleriyle de rekabet edecek.
Yorum yazın